Friday, September 10, 2010

Teks Ucapan : Kem Jati Diri PMR 2009

UCAPAN PADA MAJLIS PERASMIAN
KEM JATI DIRI DAN KECEMERLANGAN PMR 2009
ANJURAN YPM DENGAN KERJASAMA SMKKB

SABTU, 4 JULAI 2009
SMK KULAI BESAR, KULAIJAYA, JOHOR

أَشْهَدُ أَنْ لاَّ اِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ. أَمَّا بَعْدُ،
فَيَا عِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوا اللهَ وَأُوصِيكُمْ وَنَفْسِي بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُونَ.

1. Terima Kasih kepada pengacara majlis

2. Yang Berbahagia ................................
Yang Berusaha ........................................
Yang Dihormati ........................................

3. Saya mengucapkan penuh kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana pada kesempatan ini dapat meluangkan masa bersama dengan hadirin sekelian pada pada program Kem Jati Diri dan Kecemerlangan PMR 2009 SMK Kulai Besar.

4. Sidang hadrin yang berbahagia, program yang dilaksanakan pada hari ini adalah satu peluang terbaik dalam usaha pihak sekolah memperkasakan diri dan mempersiapkan murid untuk menduduki peperiksaan PMR yang semakin hampir.

5. Pihak sekolah merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada pihak YPM yang sudi membiayai kos progam ini. Terima kasih kepada Arus Services and Management yang telah memberi bantuan teknikal dan kepakaran dalam memastikan program ini dapat dirancang dan diuruskan dengan berkesan sehingga dapat direalisasikan pada hari ini.

6. Untuk makluman pihak YPM dan hadirin sekalian .......... seramai 301 calon telah mendaftar untuk PMR pada tahun ini. Dari jumlah ini seramai 170 calon adalah pelajar Melayu Islam. Menyedari bahawa program ini sebagai satu peluang dan salah satu dari ramuan yang boleh dijadikan resepi untuk mencapai sasaran sekolah pencapaian 56.15 peratus dalam PMR, maka pihak sekolah menerusi UBK telah telah membuat promosi, kempen dan pujukan agar murid SMKKB turut serta dalam program ini.

7. Alhamdullilah, kesedaran untuk berjaya dan semangat untuk cemerlang ternyata merah membara di kalangan warga SMKKB sehinggakan permintaan pelajar melebihi tempat yang ditawarkan. Pada hari seramai 120 orang pelajar telah menyahut seruan dan cabaran untuk hadir. Jumlah ini sebenarnya adalah melebihi dari jumlah yang ditetapkan oleh YPM iaitu 100 pelajar sahaja. Pihak sekolah berharap pihak YPM dapat menapung pertambahan ini. Namun sekiranya jika tiada sumber kos untuk diserap maka pihak sekolah akan berusaha untuk mendapatkan sumber pembiayaan lain.

8. Sebagai makluman bersama sidang hadirin sekalian dalam memastikan pencapaian murid dalam pepriksaan PMR dan SPM pihak sekolah dengan kerjasama PIBG telah melakukan pelbagai program sama ada berbentuk akademik di dalam sekolah mahupun di luar sekolah. Antara program yang telah dilaksankan ialah;

1) Program Melindungi Waktu Instruksional. Semua mesyuarat dan program guru akan diadakan pada waktu luar pengajaran dan pembelajaran.
2) Program memperkasakan BM
3) Program Pembelajaran Berfokus
4) Pembudayaan Headcount
5) Penyeliaan pengajaran guru 2 kali setahun
6) Program HIKMAH
7) Kelas Tambahan PIBG
8) Program GPMS
9) Seminar Kecemerlangan
10) Kem Akademik (PMR dan SPM)
11) Kem Jati Diri (Hardcore)
12) Kem jadi Diri dan Kecemerlangan PMR (PMR)
13) Anugerah dan Kecemerlangan Murid 2009

9. Kepada anak-anak SMKKB sekalian, hargailah sumbangan YPM, rebutlah peluang dan kesempatan ini....ikutilah program ini dengan semangat untuk berubah, tunjukkanlah disiplin dan tingkahlaku yang terbaik, berkerjasamalah dengan fasilitator dalam melakukan semua aktiviti yang telah diaturkan untuk anda.

10. Sebagai mengakhiri ucapan saya pada pagi ini , sekali lagi saya merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada pihak YPM dan ....... . Terima kasih kepada AJK program, fasilitator, tuan-tuan dan puan-puan selaku ibu, bapa penjaga yang telah memberi pelepasan kepada anak-anak / anak jagaan tuan-puan dalam mengikuti program ini.

11. Saya berharap program ini dapat mencapai matlamat dan objektif yang dihasratkan seterusnya dapat menjadi landasan yang kukuh dalam menuju visi sekolah "SEKOLAH UNGGUL PENJANA GENERASI TERBILANG" dan misi sekolah " MEMBANGUN POTENSI INDIVIDU MENERUSI PENDIDIKAN BERKUALITI"

12. Sekian terima kasih.

AZMAN BIN SAFII,
PENOLONG KANAN PENTADBIRAN,
SMK KULAI BESAR,
KULAIJAYA

No comments:

Artikel Popular