Saturday, October 30, 2010

Air Untuk Sihat, Air Untuk Rawat, Air Untuk Hayat

"You're not sick; you're thirsty. Don't treat thirst with medication."
Dr. F. Batmanghelidj

Kehidupan kita dan planet di mana kita berpijak, lebih 70% daripada komposisinya adalah air. Sebahagian besar air yang terdapat dipermukaan bumi pula,  iaitu 98% adalah air masin. Hanya 2% daripada kandungan air di bumi merupakan air bersih yang boleh diminum. Sebahagian besar air bersih ini pula terperangkap dalam bentuk glasier beku.

Kita bukan sahaja dikenali daripada apa yang kita makan, tetapi juga daripada apa yang kita minum. Hal ini menjelaskan betapa air bersih sangat penting kepada kesihatan kita. Air adalah asas kepada semua kehidupan dan ini termasuklah tubuh badan kita.

Otot yang menggerakkan tubuh kita adalah 75% air; darah yang mengalir dan membawa zat makanan 82% adalah air; paru-paru yang menyalurkan oksigen keseluruh badan komposisinya adalah 90% air; otak yang mengawal keseluruhan tubuh badan kita 76% adalah air; malahan tulang kita 25% komposisinya adalah air.

Air bukan sekadar untuk menghilangkan dahaga tetapi air juga mempunyai kaitan terus dengan kesihatan. Kesihatan kita sangat bergantung kepada kualiti dan kuantiti air yang kita minum. Atas alasan inilah maka kita disarankan membudayakan "air untuk sihat, air untuk rawat dan air untuk hayat". Kita boleh mengubah cara kita minum dengan meminum air yang tulen dan semulajadi, yang bukan sahaja bagus kepada kesihatan tetapi juga alam sekitar.

Tiada keajiban, hanya perkara biasa berdasarkan kepada penemuan hasil kajian bertahun-tahun oleh Dr. F. Batmaghelidj. Beliau telah mengkaji bagaimana air dapat memberi kesan terhadap pengekalan tahap kesihatan dan kebebasan seseorang daripada penyakit. Dapatan kajiannya membuktikan air juga boleh menjadi penyembuh kepada individu yang sakit.

Sebagai saranan, seorang rakan telah memaklumkan kepada saya bahawa kita perlu minum air mengikut berat badan. Jika berat badan 80 Kg maka perkiraan keperluan air kita adalah seperti sifir di bawah;

1) 80 kg tukar ke Paun ==> 80 x 2.205 = 175.4 lb
2) 175.4 lb bahagi 2 = 88.2
3) Air yg perlu diminum dlm sehari semalam adalah 88.2 aun (oz)
4) 88.2 oz ==> L , 88.2 /35.2 = 2.5 Liter

Minum air bersih yang mencukupi keperluan tubuh, menjadi alat untuk kesihatan yang mantap, terhindar dari penyakit kronik serta meningkatkan IQ terutama untuk pelajar. Air juga menjadi asbab untuk menyembuhkan pelbagai penyakit, namun pada hakikatnya Allah jualah yang mendatangkan dan menyembuhkan penyakit.

Sila rujuk http://www.watercure.com/ untuk eksplorasi tentang manfaat air lebih lanjut.

Catatan ini ditulis hasil dari pembacaan saya terhadap satu artikel dalam blog The Water Cure.

No comments:

Artikel Popular