Thursday, October 14, 2010

Kisah Arnab dan kura-kura – Bahagian 1



Tersebutlah kisah arnab sedang berjalan-jalan mencari makanan pada sebatang jalan di tepi sungai. Tiba-tiba ia terpandang seekor kura-kura yang merangkak-rangkak naik ke tepi sungai.


Arnab :
Alahai, kura-kura. Mengapalah engkau lambat sangat? Bila nak sampai tu?

Kura-kura : Sedikit-sedikitlah arnab. Lama-lama aku sampailah.

Arnab : Ha..ha..ha…geli hati aku lihat cara engkau berjalan. Bilalah engkau nak sampai si tua lambat ni…ha..ha.

Kura-kura :
Jangan engkau hina aku arnab.

Arnab :
Eleh....kalau lumba lari ni, engkau pasti kalah!

Kura-Kura :
Jangan konfiden sangat arnab, belum cuba belum tahu .......

Arnab :
Aku cabar engkau, siapa yang sampai dulu ke hujung jalan sana, dia akan menang.

Kura-kura :
OK! Aku terima cabaran kau, bila, di mana, cakap....aku anytime ready

Arnab : hmmmm...esok pukul 4 petang


Arnab telah menghebohkan perlumbaan itu dengan mengundang seluruh suku sakat, ipar-duai, dan juaknya serta rakan-rakan rapatnya untuk menyaksikan perlumbaan itu nanti, dengan niat untuk menunjukkan kekuatannya dan pada masa yang sama memalukan kura-kura.

Maka, bila tiba masa dan hari dijanjikan berlumbalah arnab dan kura-kura. Kura-kura dan arnab bermula pada permulaan yang sama, tetapi sebaik dimulakan arnab terus memecut laju ke hadapan. Pada satu peringkat perlumbaan arnab menoleh ke belakang, kura-kura sayup-sayup kelihatan di belakang antara nampak dan tidak dalam bayangan fatamorgana.

Kura-kura pula terus melangkah, melangkah dan terus melangkah ke hadapan tanpa mempedulikan di mana kedudukan arnab. Matlamatnya hanya satu untuk menamatkan perlumbaan.

Yakin bahawa perlumbaan itu pasti dimuktamadkan dengan kemenangannya arnab berehat sebentar, tetapi akhirnya arnab tertidur. Ketika arnab tertidur, kura-kura meneruskan perjalanan tanpa berehat. Tidak berapa lama kemudian kura-kura tiba di pohon di mana arnab sedang lena tertidur. Kura-kura mendengar dengkuran arnab yang keletihan.

Selepas terjaga dari lenanya arnab menoleh ke arah lembah, kedudukan terakhir kura-kura yang dilihatnya sebelum dia tertidur. Namun kura-kura telah tiada. Apabila arnab menoleh ke atas bukit, dia melihat kura-kura sedang diraikan kerana telah sampai ke garisan penamat terlebih dahulu.

Demikianlah selingkar kisah perlumbaan klasik arnab dan kura-kura. Cerita ini yang biasanya dipadankan dengan cita rasa kanak-kanak, tetapi sebenarnya membawa mesej yang amat besar. Apakah Iktibar dari Kisah Kura-kura dan arnab ini;

Apa yang kita boleh ambil pengajaran daripada cerita ini ialah jika hendak berjaya, bukanlah semestinya mempunyai kepandaian dan kekuatan fizikal sahaja. Tetapi yang penting ialah sikap.

Mengikut kajian yang dibuat oleh pakar-pakar pendidikan, kepandaian seseorang, maklumat yang dimilikinya, hanya menyumbang 3 % sahaja kepada kejayaan seseorang. Selebihnya 97% lagi ditentukan oleh sikapnya.

Dalam kisah sang arnab dan kura-kura tadi, jika diukur dari segi fizikal, tentulah arnab ini lebih tangkas. Kakinya lebih panjang, tenaganya lebih banyak. Memang terbukti ia sudah mendahului kura-kura dalam perlumbaan itu. Malangnya sikap arnab itu sendiri menyebabkan ia gagal.

Apakah sikap negatif yang ada pada arnab sehingga menyebabkan ia gagal? Sikap itu ialah sambil lewa, sikap terlalu yakin, sikap bertangguh, sikap berpuas hati dan suka memandang rendah terhadap kemampuan orang lain.

Bagi kura-kura pula walaupun kakinya pendek dan tiada kekuatan seperti arnab, tetapi sikapnya betul. Sikap kura-kura yang positif telah berjaya mengatasi sikap arnab yang negatif. Walaupun ia telah ketinggalan, tetapi matlamatnya sentiasa di hadapan. Ia tidak mengubah-ubah matlamatnya.

Matlamatnya hanya hendak menang dalam perlumbaan. Kura-kura mempunyai keyakinan pada diri sendiri dan tidak menjadikan reputasi arnab menghalanginya dari memenangi perlumbaan tersebut.

Sebaliknya, arnab ini pula matlamatnya berubah-ubah. Apabila ia sampai di tengah jalan, matlamatnya berubah kepada hendak berehat yang kemudian tertidur.

Sikap positif kura-kura yang lain ialah sentiasa konsisten ataupun istiqamah. Ia tetap meneruskan perlumbaan walau apa pun terjadi. Misalnya, walau ia telah ketinggalan, ia tetap merangkak juga. Inilah sikap istiqamah.

Seterusnya, sikap kura-kura ialah sabar. Kura-kura mempunyai kesabaran tinggi dalam menempuh dugaan sepanjang perjalanan. Kura-kura tetap meneruskan perlumbaan walaupun ia tidak nampak arnab di hadapan.

Kura-kura juga mempunyai harga diri yang tinggi. Sikap inilah yang menyebabkan ia menyahut cabaran arnab. Ia tidak mahu dihina. Semua sikap-sikap ini memberi kredit atau kelebihan kepada kura-kura. Dari segi fizikalnya arnab reputasinya memang lebih tangkas. Tetapi dari segi mental, jiwa dan emosinya, kura-kura lebih stabil.

Perbandingan cerita arnab dan kura-kura ini boleh kita padankan dengan kehidupan manusia sebenarnya.

1) Pertama, ada manusia yang kita lihat kadang-kadang mempunyai kecerdikan dan kekayaan yang pada zahirnya boleh menyebabkan mereka berjaya, tetapi tak berjaya juga dalam hidup kerana sikap mereka. Mereka yang gagal ini mewarisi sikap buruk seperti arnab tadi. Mereka tidak konsisten, tiada harga diri, angkuh, berubah matlamat, terlalu yakin dan sebagainya.

2) Menerusi cerita ini kita tahu Allah swt tidak suka orang yang sombong. Orang sombong seperti arnab yang suka menghina orang lain, sebenarnya dia telah membuktikan bahawa dirinyalah yang lebih hina daripada orang yang dihina itu. Apabila arnab memandang hina kura-kura, menunjukkan dia bersikap takbur dan sombong. Sebaliknya, kura-kura yang dihina pula, ia membela maruah diri dengan menyahut cabaran arnab itu.

3) Sikap ego pada diri seseorang jika tidak dikawal boleh memusnahkan dirinya sendiri. Oleh itu, dalam hidup ini kita tidak boleh ego iaitu merasakan diri lebih baik daripada orang lain.
Apabila merasakan diri baik, dari sudut perkembangan diri, tidak akan muncul lagi usaha hendak meningkatkan diri. Tidak timbul lagi dorongan untuk berjaya. Bagi kura-kura tadi, apabila menerima cemuhan, ia menjadi pendorong untuk lebih maju dan sebagainya.

Ikuti penulisan seterusnya KISAH ARNAB DAN KURA-KURA – BAHAGIAN KEDUA

No comments:

Artikel Popular