Sunday, February 27, 2011

Kursus LDP 1/2011 - Merealisasikan Sekolah Lestari


SMK Kulai Besar - Sabtu, 26 Februari; Seramai 115 guru dan kakitangan sekolah ini telah menerima pendedahan mengenai konsep Sekolah Lestari menerusi Kursus LDP 1/2011 yang berkaitan Program Sekolah Lestari.

Sebanyak tiga slot telah disediakan bagi kursus ini, yang dimulakan oleh Puan Jaemah binti Ali, GKMP Sains Sosial yang telah menyampaikan ceramah bagi slot 1 - Konsep Sekolah Lestari. Slot kedua pula membabitkan ceramah yang disampaikan oleh pegawai dari Jabatan Pertanian mengenai Lansakp dan Perlansakapan.

Slot ketiga pula berkaitan dengan amali dan domenstrasi mengenai teknik yang betul dalam penanaman dan penjagaan tanam hiasan. Jabatan Pertanian (Parit Botak) telah bermurah hati membekalkan sejumalah pokok hiasan dan herba bagi menjayakan kursus ini.

Jabatan Pertanian (Kuaijaya) turut memberi sumbangan berupa 27 kampit Program Bumi Hijau, yang mengandungi baja, alatan asas perkebunan dan benih sayur-sayuran.

Tidak ketinggalan, menerusi kempen yang dijalankan guru-guru sekolah ini juga turut membawa pokok herba bagi menambah spesis tanaman herba yang sedia ada di Taman Herba Sekolah.

Semoga dengan pendedahan ini semua warga SMK Kulai Besar bukan sekadar bermaklumat mengenai konsep Sekolah Lestari malah bersedia untuk Melestarikan Sekolah. Bahan Kursus boleh dimuat turun dari capaian pada pautan Profesionalisme/Pengurusan Sekolah.

Pokok Misai Kucing....banyak khasiatnya.
Kepada penyelaras Program Sekolah Lestari dan penggemar tanaman herba bolehlah menyemak senarai herba yang dianggap popular dalam kalangan rakyat Malaysia kerana khasiatnya seperti pada pautan berikut ; senarai herba.

No comments:

Artikel Popular