Saturday, October 15, 2011

Ole-ole Dari Bajet 2012

Selaku penjawat awam dan selaku rakyat yang beragama Islam kita sepatutnya menerima bajet tersebut seadanya dengan penuh kesyukuran. Bukan sahaja bajet tersebut meletakkan kita selaku penjawat awam berada pada tahap yang lebih baik berbanding dahulu, bahkan kita perlu bersyukur kerana negara kita makmur, tidak seperti negara lain yang bukan setakat tidak mampu bentangkan bajet (seperti negara-negara yang sedang bergolak) tetapi bankrap (seperti Greece).

Kita perlu bersyukur ! Jika ada dalam kalangan penjawat awam yang benar-benar tidak berpuas hati terhadap dasar-dasar kerajaan yang memerintah saya sarankan penjawat awam tersebut berhenti sahaja dan bekerjalah dengan kerajaan lain, atau sekurang-kurangnya berhijrah ke negeri yang berada dalam pemerintahan kerajaan pembangkang. Habis cerita!

Memang tidak dinafikan ada segelintir dalam kalangan kakitangan awam khususnya guru yang sepatutnya menyokong dasar-dasar kerajaan, tetapi atas dasar demokrasi dan prinsip perjuangan dalam diam berpaling tadah, menyokong pembangkang.

Saya sekadar memberi cabaran, jika benar-benar anda hidup berprinsip dan bermaruah...lepaskan jawatan yang disandang sekarang dan tunggulah sampai parti yang disokong menang baharu bekerja semua. Jangan pula nanti gaji dan habuan yang kerajaan beri di sapu tetapi program kerajaan tidak sokong.

Maaflah sekadar memberikan pandangan. Walau bagaimanapun Berikut adalah beberapa "bingkisan" dari Kerajaan yang tersenarai di dalam bajet tahun ini. Bacalah dengan hati yang tenang dan Sabar.

-                     Bajet 2012 memperuntukkan RM232.8bil untuk rancangan Kerajaan, termasuk RM181.6bil bagi pengurusan dan RM51.2bil untuk pembangunan.

-                     RM29.8bil telah diperuntukkan untuk pelaburan dalam infrastruktur, perindustrian dan pembangunan luar bandar.

-                     RM13.6bil telah diperuntukkan untuk sektor sosial, termasuk pendidikan dan latihan, kebajikan, perumahan dan pembangunan masyarakat.

-                     Jumlah hasil untuk 2012 dijangka meningkat 1.9% kepada RM186.9bil dan defisit menurun kepada 4.7% daripada KDNK daripada 5.4% pada tahun 2011.

-                     Tema bagi Belanjawan 2012 "Dasar Transformasi Negara: Kebajikan Rakyat, Kesejahteraan Negara".

-                     Memberi tumpuan kepada mempercepatkan pelaburan dan meliberalisasikan 17 subsektor perkhidmatan, di tempat-tempat yang membolehkan ekuiti asing 100%.

-                     RP2 akan dilaksanakan pada tahun 2012, dan ia akan diperuntukkan RM98.4bil, boleh dibahagi sama rata antara 2012 & 2013

-                     RP2 projek-projek utama termasuk Lebuh raya Pantai Timur dari Jabor ke T'ganu dan naik taraf jalan dari Kota Marudu ke Ranau

-                     RM18bil Dana Pemudahan PPP RM20bil akan digunakan untuk projek-projek berimpak tinggi, dengan RM2 bilion untuk usahawan bumiputera

-                     Pada 2012, Kerajaan akan memperuntukkan RM978mil untuk mempercepat pembangunan dalam lima koridor-koridor wilayah.

-                     Pengurusan Pusat Perbendaharaan akan ditubuhkan dan menawarkan insentif untuk membangunkan M'sia sebagai pusat kewangan yang berdaya saing

-                     Membangunkan Daerah Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur, dengan insentif termasuk pengecualian cukai pendapatan bagi firma-firma.

-                     Pengecualian cukai pendapatan bagi terbitan sukuk bukan ringgit dan urus niaga akan dilanjutkan untuk 3 tahun lagi

-                     Untuk menggalakkan pembangunan produk Pertukaran Dana Dagangan I-VCAP akan menyediakan RM200 juta untuk ETF patuh Syariah

-                     Felda GVH akan disenaraikan di Bursa Malaysia menjelang pertengahan 2012 untuk mengumpul dana bagi syarikat itu untuk menjadi sebuah konglomerat global. Peneroka Felda dijangka menerima durian runtuh, dan jumlah itu akan diumumkan sebelum listing (durian runtuh buat para peneroka. Yg pasti aku bukan dr keluarga peneroka. Ya, melepaslah ...)

-                     RM2 bil Dana Pembiayaan PKS berasaskan Syariah yang diuruskan oleh bank-bank Islam yang dipilih akan ditubuhkan pada tahun 2012.

-                     Kumpulan Wang RM100 juta PKS Revitalisation menawarkan pinjaman sehingga maksimum RM1 juta kepada usahawan akan didapati daripada Jan 2012.

-                     Pengecualian penuh duti import dan duti eksais ke atas kereta hibrid dan kereta elektrik akan terus diberi sehingga 2013 (masih sempat lagi untuk beli kereta hibrid Toyota Prius @ Honda Insight)..sekarang kereta tu murah di pasaran...mahal sikit dari kereta Naza Janda (Rondo).

-                     Untuk menggalakkan pelancongan, Langkawi Lima Tahun Pembangunan Pelancongan Pelan Induk akan dilancarkan dengan peruntukan sebanyak RM420mil.

-                     Cukai keuntungan harta tanah akan dikaji semula supaya ia tidak menjejaskan keupayaan kumpulan berpendapatan rendah dan sederhana untuk membeli rumah.

-                     Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia akan diswastakan untuk mempromosi dan membangunkan Malaysia sebagai destinasi penjagaan kesihatan.

-                     Bajet memberi tumpuan kepada pembangunan modal insan, kreativiti dan inovasi dan 2012 akan menjadi tahun Pergerakan Inovasi Negara.

-                     Kerajaan telah memperuntukkan RM100 juta menggalakkan inovasi termasuk Anugerah 1Malaysia (C1PTA) untuk ciptaan pelajar inovatif.

-                     Bagi membolehkan PKS untuk mengkomersilkan hasil penyelidikan Dana Pengkomersialan Inovasi berjumlah RM500mil akan ditubuhkan.

-                     RM50.2bil akan diperuntukkan kepada sektor pendidikan supaya ia boleh terus untuk membangunkan orang-orang yang berbakat, kreatif dan inovatif.

-                     RM1 bilion akan disediakan melalui dana khas untuk pembinaan, pembaikan dan penyelenggaraan sekolah.

-                     Kami akan memansuhkan bayaran untuk pendidikan rendah dan menengah, membuat ia percuma untuk kali pertama dalam sejarah kita (harap pihak sekolah jangan kenakan bayaran yuran2 yang tak berkenaan)

-                     Sekolah swasta yang berdaftar dengan Kementerian Pelajaran akan diberi insentif termasuk Elaun Cukai Pelaburan.

-                     Kerajaan akan memberi pengecualian cukai ke atas sumbangan kepada institusi pendidikan dan semua tempat-tempat ibadat (KEMPEN utk menggalakkan rakyat menderma bagus tuu ....)

-                     Untuk menggalakkan pembangunan sektor swasta insentif modal insan termasuk potongan berganda ke atas biasiswa akan ditawarkan.

-                     Bajet 2012 memperkenalkan Program Transformasi Luar Bandar, supaya kawasan-kawasan luar bandar boleh menarik pelaburan swasta dan mewujudkan pekerjaan.

-                     RM5bil untuk membangunkan infrastruktur luar bandar, termasuk RM1.8bil Program Jalan Luar Bandar & Kampung-Link Projek Jalan.

-                     RM500 mil untuk memperluaskan program tersebut untuk membekalkan air bersih kepada masyarakat luar bandar di Sabah.            

-                     RM400 mil untuk menaik taraf infrastruktur bekalan air di kawasan-kawasan Felda yang dipilih.

-                     Untuk memberi lebih akses kepada perkhidmatan bank bagi penduduk luar bandar, Bank Simpanan Nasional akan melantik ejen di kawasan luar bandar.

-                     RM90 mil untuk masyarakat Orang Asli untuk keperluan asas, termasuk perkembangan projek bekalan air bersih. Bagi masyarakat Orang Asli yang terjejas oleh tanah runtuh di Sungai Ruil, RM20mil disediakan bagi penempatan semula mereka ke rumah baru.

-                     600.000 Kerajaan pesara akan mendapat manfaat daripada kenaikan pencen tambahan sebanyak 2%

-                     Kakitangan awam akan mendapat kenaikan gaji di antara RM80 hingga RM320.

o       GRED 1-16 = RM80

o       GRED 17-26 = RM120

o       GRED 27-40 = RM160

o       GRED 41-48 = RM220

o       GRED 52-54 = RM260

o       GRED JUSA A,B,C = RM320

-                     Kerajaan akan melanjutkan umur persaraan wajib dari 58 hingga 60 tahun untuk mengoptimumkan sumbangan penjawat awam.

-                     Kakitangan awam akan ditawarkan Yuran tuisyen bantuan untuk pengajian separuh masa, termasuk 5,000 sarjana dan 500 biasiswa kedoktoran.

-                     Satu program khas akan diperkenalkan untuk 175,000 anggota tentera yang tidak layak mendapat pencen.

-                     RM3, 000 akan diberikan kepada bekas anggota konstabel khas dan polis bantuan serta janda dan duda.

-                     Kerajaan prihatin terhadap nasib rakyat akibat kenaikan harga bahan makanan dan akan mengambil langkah-langkah ke alamat ini.

-                     Dasar Negara Agro-Makanan 2011-2020 akan dilancarkan dan RM1.1bil diperuntukkan untuk pembangunan sektor pertanian.

-                     Dalam semangat "Rakyat Didahulukan," semua subsidi, insentif dan bantuan berjumlah RM33.2bil akan diteruskan.

-                     500,000 akan mendapat manfaat daripada KAR1SMA, yang menyediakan bantuan kepada rakyat miskin kanan dan kanak-kanak dan orang kurang upaya.

-                     Skim Awal Rumah Pertamaku akan diperluaskan bagi meningkatkan had harga rumah daripada maksimum RM220, 000 hingga RM400, 000.

-                     Kerajaan akan mengenal pasti kawasan di sekitar MRT, LRT dan lain-lain pengangkutan awam yang akan dibangunkan oleh PR1MA

-                     Kerajaan akan terus melaksanakan Program Perumahan Rakyat dengan membina 75,000 unit rumah mampu milik.

-                     Kerajaan akan menubuhkan Tabung Perumahan Khas untuk Nelayan untuk membina dan membaik pulih rumah-rumah.

-                     Healthcare akan diperuntukkan RM15bil perbelanjaan mengurus dan perbelanjaan pembangunan RM1.8 bil.

-                     Hospital akan dinaik taraf dan dibina dan 81 klinik kesihatan luar bandar yang dinaik taraf dan 50 klinik 1Malaysia yang baru dilancarkan

-                     Hospital Kuala Lumpur - yang tertua di Malaysia akan dinaik taraf untuk menjadi hospital utama negara.

-                     Skim Amanah Rakyat (SARA) 1Malaysia akan memberi manfaat kepada 100,000 isi rumah dengan pendapatan di bawah RM3, 000 sebulan.

-                     Untuk membantu pemilik teksi yang menghadapi kos operasi yang meningkat, langkah-langkah akan diperkenalkan termasuk pengecualian cukai ke atas pembelian teksi.

-                     Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan akan memastikan bahawa setiap individu yang didakwa di mahkamah akan diberi bantuan guaman percuma.

-                     Untuk membantu yang tiada tempat tinggal, Kerajaan telah menubuhkan sebuah pusat bantuan sosial yang dikenali sebagai Anjung Singgah.

-                     Satu peruntukan latihan RM10 juta akan disediakan bagi wanita untuk membangunkan kemahiran kepimpinan dan pengurusan.

-                     Untuk mencegah kanser pangkal rahim, Kerajaan akan menyediakan imunisasi Manusia Virus Papilloma percuma di seluruh negara.

-                     Modal Teroka MyCreative dengan dana permulaan sebanyak RM200 juta akan ditubuhkan

-                     RM15mil akan diperuntukkan untuk membina 150 gelanggang futsal untuk mencapai "sebuah Mahkamah untuk Satu Mukim" target.

-                     Untuk memastikan kebajikan pesara langkah-langkah yang termasuk pelepasan cukai ke atas sumbangan Skim Persaraan Swasta diperkenalkan.

-                     Warga tua yang berumur 60 tahun & ke atas akan dikecualikan dari yuran pendaftaran pesakit luar di hospital-hospital Kerajaan & klinik kesihatan.

-                     Satu-off bantuan sebanyak RM500 kepada isi rumah dengan pendapatan bulanan sebanyak RM3, 000 dan ke bawah akan disediakan.

-                     Bagi mereka dalam sektor swasta yang berpendapatan RM5000 dan ke bawah, caruman KWSP oleh majikan akan meningkat daripada 12% kepada 13%

-                     Buku baucar bernilai RM200 akan diberikan kepada pelajar-pelajar Malaysia di semua institusi pengajian tinggi swasta dan awam

-                     Kakitangan awam akan diberikan bonus tambahan setengah bulan gaji dan pesara RM500

No comments:

Artikel Popular