Sunday, January 15, 2012

Budaya Sekolah - Harapan Daripada Pengetua

Pada penulisan ini yang saya tujukan kepada seluruh warga sekolah, adalah petikan sebahagian daripada ucapan pengetua yang disampaikan dalam ucapan sulung bagi sesi persekolahan 2012. Ucapan pengetua dalam perhimpunan sulung ini antara lain mengandungi harapan beliau terhadap warga SMKKB.

1. Pengetua mengalu-alukan kehadiran Majer Ibrahim bin Jamit, selaku wakil Pegawai Perhubungan Sekolah dari IPD Kulaijaya yang turut hadir dalam perhimpunan sulung sesi persekolahan 2012. Beliau berharap IPD Kulaijaya dapat membantu pihak sekolah dalam usaha memantapkan disiplin dalam kalangan murid-murid.

2. Pengetua telah memberi ingatan kepada semua murid dan warga guru  tentang visi dan misi sekolah yang menjadi keutamaan kepada semua dalam melaksanakan peranan dan tanggungjawab masing-masing. Sekolah Unggul Penjana Generasi Terbilang dan Membangun Potensi Individu Menerusi Pendidikan Berkualiti adalah visi dan misi sekolah yang perlu dijadikan asas dalam pemupukan budaya sekolah.

3. Pengetua seterusnya menyentuh mengenai harapan beliau agar murid dan guru sama-sama membentuk budaya sekolah yang antara lain seperti berikut;

3.1 Budaya Beratur; Murid perlu menjadikan budaya beratur sebagai amalan di sekolah sama ada semasa mahu masuk ke bilik darjah, ke makmal, bengkel, ke kantin dan ketika balik. Apabila murid beratur ia bukan sahaja mencerminkan tahap disiplin yang tinggi tetapi dapat mengelakkan amalan berebut-rebut yang boleh mencetuskan pergaduhan.

3.2 Budaya Membaca; Amalan membaca perlu dibudayakan dalam kehidupan murid, sama ada di sekolah mahupun di rumah. Murid diseru agar membudayakan amalan membaca sama ada ketika berada di tapak perhimpunan pada waktu pagi dan juga ketika menunggu kehadiran guru semasa peralihan masa pembelajaran. Murid-murid boleh meminjam buku diperpustakaan kerana membaca perlu dijadikan amalan sama ada buku akademik atau apa sahaja buku yang boleh merangsang minda murid ke arah pemikiran yang lebih kreatif dan inovatif.

3.3 Budaya bersungguh-sungguh; Murid diminta menerapkan budaya belajar bersunguh-sungguh sama ada ketika mentelaah pelajarn mahupun ketika berada dalam sesi pembelajaran di dalam bilik darjah. Murid juga perlu menguasai bahasa dengan baik khususnya Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris selaras dengan dasar MBMMBI.

3.4 Budaya menghargai kemudahan sekolah; Murid perlu menjaga segala kemudahan sekolah dengan baik kerana kemudahan yang disediakan sangat diperlukan dalam menyediakan murid suasana pembelajaran dan persekitaran sekolah yang kondusif. Kerosakan kerusi dan meja perlu dielakkan kerana selama ini pihak sekolah dan PIBG telah berbelanja besar dalam menyediakan kemudahan kerusi dan meja ekoran tindakan vendalisme oleh murid-murid. Kemudahan Tandas juga perlulah digunakan dengan baik kerana sebarang tindakan vendalisme akan menyebabkan kerosakan yang mana murid-murid jugalah nanti yang mengalami kesukaran untuk menggunakannya.

3.5 Budaya menghargai kerajaan; banyak sebab kenapa kita harus menghargai kerajaan yang memerintah. Antaranya kerajaan telah berbelanja berbelion ringgit dalam memastikan kebajikan pelajar dipelihara. Antaranya menerusi bayaran RM100 kepada semua murid untuk membeli peralatan sekolah dan pelupusan bayaran yuran/ bayaran tambahan sekolah. Murid perlu menghargai usaha kerajaan ini dengan menumpukan belajar dan belajar dengan bersungguh-sungguh.

4. Beberapa pengumuman juga telah disampaikan oleh pengetua dalam perhimpunan sulung bagi sesi persekolahan 2012, antaranya;

4.1 Memaklumkan bahwa pencapaian PMR 2012 telah mencatatkan satu aras baru untuk sekolah. Peratus kelulusan 63.44 dengan GPS 2.96 adalah pencapaian terbaik yang direkodkan untuk SMK Kulai Besar. Beliau mengucapkan tahniah kepada semua murid dan guru-guru yang telah berusaha dengan gigih sehingga mencapai ETR yang disasarkan. Pengetua turut membacakan senarai nama murid yang menerima pencapaian perfect score.

4.2 Program kecemerlangan PMR dan SPM akan dilaksanakan seawal bulan Februari.

4.3 Mengumumkan mulai minggu ini murid RK akan berhimpun di gelangang permainan dihadapan kabin. Langkah ini adalah untuk mengelakkan kesesakan di tapak perhimpunan. Peraturan ini bagaimanapun hanya untuk perhimpunan harian (selasa-Khamis) sahaja. Perhimpunan Rasmi Mingguan dan Pengisian Rohani masih dijalankan di tapak perhimpunan sedia ada.


No comments:

Artikel Popular