Oleh;
AZMAN BIN SAFII
Pegawai Pendidikan Daerah Tangkak
Sebagai pemimpin sekolah atau pemimpin pendidikan dalam pelbagai peringkat, jika kita ada big picture kita tidak akan tenggelam dalam perkara kecil yang bersifat teknikal kerana kita mudah akan mengubahsuai. Oleh kerana kita tahu di mana big picture nya, kita tidak mudah terperangkap dengan anggapan bahawa sesuatu aktiviti atau program itu gagal tapi sebenarnya tidak.
Dalam Kamus Bahasa Melayu, "madani" bermaksud "maju dari segi pemikiran, kerohanian, dan kebendaan". Ia merujuk kepada usaha untuk membentuk masyarakat dengan menyemaikan nilai-nilai murni kekeluargaan dan pembinaan masyarakat secara holistik.
Seterusnya, jika kita mahu mengangkat maruah atau human dignity ini, ia tidak boleh terangkat begitu sahaja, kita mesti ada sistem. Sistem itu banyak, daripada sekecil-kecil sistem sistem keluarga sampai kepada sistem yang lebih besar, sistem kehakiman, sistem ekonomi, pendidikan, politik, bernegara dan kita boleh sebutkan apa juga sistem yang ada dalam konteks negara kita. Oleh itu sistem itu tidak boleh korup kerana kalau sistem itu korup maka kita tidak boleh mengangkat maruah dan harga diri manusia dalam negara.
Untuk angkat human dignity kita fokuskan kepada kemiskinan. Miskin itu tidak dikaitkan dengan bangsa, miskin itu dikaitkan dengan semua. Pendidikan adalah satu cara untuk mengangkat insan dari kepompong kemiskinan. Oleh itu fokus kita bagaimana mahu menjadikan sistem pendidikan kita ini dapat diurus dengan baik supaya benar-benar mampu untuk membentuk insan karamah tadi yang mampu keluar daripada kemiskinan. Tanggungjawab ini perlu dipikul oleh semua entiti pendidikan. Jika di sekolah ialah pengetua dan guru besar dan jika di PPD ialah KPPD dan pegawai- pegawainya. Jika di JPN ialah pengarahnya dan begitulah seterusnya kerana masing-masing mempunyai peranan untuk memastikan sistem pendidikan kita ini beroperasi dan diuruskan yang mampu mengubah masa hadapan anak-anak yang kita didik ini.
Penyalahgunaan kuasa dan rasuah merupakan satu perkara yang membataskan kita daripada menjadikan pendidikan itu sebagai sistem yang mampu mengubah masa depan generasi kita. Penyalahgunaan kuasa dan rasuah menggambarkan kebobrokan dua perkara iaitu mengenai kemuliaan insan dan juga integriti. Oleh itu konsep MADANI itu ialah bagaimana kita memperkukuhkan sistem sistem pendidikan kita untuk kita mencorakkan masa hadapan kita negara kita generasi kita .
Perkara yang menjadi teras kepada kedua-dua perkara ini ialah adab akhlak dan nilai. Itulah yang pada pandangan saya merupakan intipati berkaitan dengan agenda negara berkaitan dengan Malaysia Madani. Enam perkara yang terkandung dalam rukun Malaysia MADANI itu ialah perkara yang bersifat operasional. Banyak orang membincangkan karamah insaniah tapi dia tak dapat menguraikan dengan baik dalam konteks operational. Ini adalah pemahaman saya bagaimana kita mahu mengoperasikan karamah insaniah dalam sistem pendidikan kita .
Karamah insaniah atau kemuliaan insan dalam perspektif pendidikan merujuk kepada gagasan bahawa setiap individu mempunyai potensi dan kebolehan yang luar biasa untuk berkembang dan mencapai kecemerlangan. Ini bermakna setiap insan tidak kira latar belakang sosial etnik atau kemampuan semula jadi memiliki hak untuk mendapat pendidikan yang berkualiti dan peluang yang saksama untuk berjaya.
Karamah Insaniah atau Kemuliaan Insan boleh dilihat dari perspektif perundangan dan juga dari perspektif pendidikan. Dari perspektif perundangan ; Bagaimana kita menjaga kemuliaan insan? Sebab itu kita ada mahkamah untuk menjaga dan memelihara kemuliaan insan itu . Seorang itu tidak bersalah sehinggalah ia dibuktikan bersalah itu merupakan doktrin dalam sistem kehakiman mana-mana negara. Sesiapa juga yang masuk mahkamah ia akan diadili tanpa mengira siapa dia dan apa statusnya, tetapi akan diadili berdasarkan kepada keadilan dan kesaksamaan. Semua rakyat Malaysia adalah sama di sisi perundangan, akta dan kehakiman.
Dalam Aspek pendidikan ia sedikit berbeza, dimana kemuliaan insan dilihat dari sudut kita menggilap dan membangunkan potensi kemuliaan insan yang ada dalam diri kita. inilah tugas kita selaku peneraju di PPD mahupun di sekolah. Jika dalam kehakiman semua orang dilihat sama, tetapi dalam pendidikan kita melihat setiap anak murid adalah unik, sebab itu cara kita mengajar mereka mestilah berbeza-beza, perundangan tidak berbeza-beza.
Perkara ini yang kita sepatutnya tahu, faham dan aplikasikan dalam konteks organisasi kita, sama adaddi sekolah di bilik darjah mahupun di PPD. Peranan Pengetua dan Guru Besar adalah bagaimana mahu membangunkan dan mahu menggelap kemuliaan insan dalam kalangan anak-anak didik kita yang berada dalam kawalan kita sepanjang waktu persekolahan. Peranan PPD pula ialah bagaimana mahu menggerakkan perkara ini menjelaskan perkara ini dengan cara yang mudah supaya dapat difahami oleh kepimpinan sekolah dan seterusnya kepada guru-guru.
Pada hakikatnya manusia itu adalah sebaik baiknya makhluk yang diciptakan, oleh itu kita perlu mengangkat potensi yang ada pada anak-anak kita umpama selembar kain putih yang mana kitalah sebagai institusi pendidikan yang mencorakkan warna dan coraknya. Itulah peranan kita selaku pemimpin pendidikan. Sebab itu apabila kita melihat karamah insaniah daripada perspektif pendidikan ia merujuk kepada gagasan bahawa setiap individu mempunyai potensi yang luar biasa yang perlu dibangunkan secara menyeluruh jasmani, emosi, rohani intelektualnya dan juga dari segi spiritualnya. Dengan cara inilah maka individu yang dinamakan murid itu dapat dikembangkan tanpa mengira latar belakangnya, kemampuannya, budaya, agama dan etnik. Mereka mempunyai hak untuk mendapatkan pendidikan yang berkualiti dan diberikan peluang yang saksama bagi mendapatkan akses kepada pendidikan dan untuk berjaya. Inilah konsep MADANI yang kita mahu terjemahkan dalam sistem pendidikan organisasi kita.
Bagaimana kita mahu melakukannya ? Sebenarnya kita tidak lari daripada konsep instructional leadership atau kepimpinan pengajaran . Kemuliaan insan itu ada beberapa aspek, antaranya;
(1) Kita perlu memberikan peluang dan keadilan, Setiap individu itu berhak mendapat akses pendidikan yang berkualiti Mengira kepada faktor-faktor seperti jantina keturunan geografi etnik Status sosioekonomi . Pendidikan harus menyediakan ruang yang saksama iaitu adil kepada setiap warganegara, kepada semua individu untuk mengembangkan bakat dan potensi mereka. Apakah sekolah kita, bilik darjah kita ke arah itu? Adakah guru-guru kita mempunyai fikiran dan kefahaman itu, keadilan dalam melihat potensi murid yang pelbagai tanpa menafikan hak mereka untuk diasuh dan bangunkan mengikut kelainan keupayaan. Kita perlu cakna tentang konsep miskin tegar akademik dan miskin akademik sebagaimana yang pernah diutarakan oleh mantan datuk kppm kita dr Amin Senin sekitar tahun 2015 atau 206 satu ketika dahulu .
(2) Pembangunan potensi; Menekankan pentingnya mengenal pasti dan memperkembangkan potensi setiap individu .Pendidikan yang bermakna adalah pendidikan yang memahami keunikan dan kebolehan setiap murid, memberikan sokongan yang diperlukan, Dan memberi mereka peluang untuk berkembang secara menyeluruh dalam pelbagai bidang, Termasuk aspek akademik, kemahiran sosial dan kepimpinan. Inilah konsep karamah insaniah dalam konteks pendidikan khususnya di sekolah.
(3) Pendidikan holistik; Pendidikan holistik terhadap pembelajaran ini bermakna memahami bahawa pendidikan tidak hanya berkisar kepada pencapaian akademik semata-mata, Tetapi juga melibatkan aspek-aspek seperti pembangunan moral, etika, kreativity kemandirian dan kesedaran sosial. Perkara yang mencerminkan kemuliaan insan mengakui pentingnya kita memupuk perkembangan seimbang dalam semua aspek kehidupan ini dikatakan holistik.
(4) Menghargai kebebasan berfikir dan kreativiti sebagai elemen penting dalam proses pembelajaran setiap individu harus beri kebebasan untuk mengemukakan terdapat bertanya soalan mencabar pemikiran nasional dan mengembangkan pemikiran mereka. Ini membantu mereka menjadi pembelajar yang kritis, berinovatif, perdaya tahan terhadap cabaran dalam dunia yang terus berubah. Apakah beli darjah kita ke arah itu ? Apakah guru kita ke arah tu?
(5) Pembelajaran sepanjang hayat ; Mengiktiraf bahawa pembelajaran adalah satu proses yang berterusan sepanjang hayat. Pendidikan yang melibatkan individu dalam sepanjang hayat mereka, untuk membantu mereka terus berkembang, menguasai kemahiran baru, mengekalkan daya kognitif dan menjumbang secara positif kepada masyarakat. Pendidikan seumur hidup juga mencerminkan hak setiap insan untuk mengekses pendidikan pada setiap peringkat kehidupan mereka. Inilah yang dikatakan big picture karamah insaniyah dalam konteks pendidikan .
Merujuk kepada FPN; Pendidikan di malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek rohani emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan. usaha ini adalah bagi melahirkan warganegara malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
Adakah anda merasakan konsep keramah insaniah yang menjadi agenda masa depan negara itu bercanggah dengan falsafah pendidikan negara-negara?
Karamah Insaniah atau Human dignity ini diungkap dalam konteks pendidikan negara pada masa kini dan masa akan datang. Mananya kita mengungkapkan Falsafah Pendidikan negara dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia dan kita terjemahkan dalam tindakan kita di sekolah ataupun di PPD. Rumusannya apabila kita bercakap berkaitan dengan karama insaniah atau kemuliaan insan, sebenarnya ia kembali semula kepada akar umbi pendidikan kita yang berlatarkan kepada aspirasi dalam Falsafah Pendidikan Negara.
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin berarti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.
Puisi ini memuliakan peranan insan bergelar guru sebagai pemberi ilmu dan nasihat yang setia, serta mengingatkan kita akan pentingnya peran mereka dalam membentuk generasi masa depan. Semoga puisi ini menginspirasi kita untuk menghargai dan menghormati para guru.
Rumusannya, selagi kita tidak mati akal, bermakna kita ada kreativiti, khususnya dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi. Inilah perkara yang perlu kita tanam dan benam dalam minda anak-anak kita. Jangan sampai mereka mati akal. Inovasi adalah kreativiti yang hendak kita bangunkan bagi penyelesaian masalah yang bakal mereka tempuhi pada masa akan datang. Kita pun tak tahu apakah cabaran dan masalah dalam kehidupan pada masa hadapan. Cuma kita mahu bekalkan anak didik kita ini dengan ilmu dan kemahiran serta attitude yang mampu berhadapan dengan masa hadapan. Kreativiti adalah perkara yang boleh dicapai, dan jangan beranggapan kreativiti ini merujuk kepada Einstein, Bil Gates, dan orang jenius semata-mata. Bukan salah, tetapi kita membandingkan buah rambutan dan dan buah epal. Mereka berada pada tahap yang lain.
Hormat (Respect) - Kepelbagaian adalah aset dalam bingkai kesatuan; Hormat merujuk kepada respek kepada kepelbagaian sebagai satu aset. Di sekolah adakah orang yang berbeza pendapat dengan kita itu musuh kita? Bagaimana kita convert perbezaan itu sebagai satu aset. Maknanya kita kena hormat. Dalam konteks kita sekarang ini ialah perpaduan. Dahulu perpaduan dikaitkan dengan toleransi, tapi pada dasarnya, asas kepada perpaduan ialah hormat-menghormati. Kita menghormati perbezaan sebagai aset. Tidak mungkin kita menjadi sama dalam semua perkara tetapi kita harmonikan perbezaan pendapat dengan toleransi secara beradab dan berakhlak agar pada akhirnya memberi manfaat kepada semua, terutama kepada anak didik kita di sekolah.
Pendidikan watak ini tidak boleh dibangunkan dengan subjek, kerana subjek Itu berkaitan dengan kemahiran kognitif, tetapi sebaliknya pendidikan watak ini ataupun character building ini adalah berkaitan dengan nilai, adab dan akhlak. Nilai, adab dan akhlak ini pula perlu dipraktekkan, bukan secara teoritikal sahaja. Sebab itulah pendidikan sivik, pendidikan moral, dan pendidikan islam adalah antara subjek-subjek yang kita kena perkhasakan bukan sahaja dijadikan sebagai teras kognitif tetapi perlu dijadikan sebagai satu amalan kepada pelajar-pelajar. Kita melakukannya di sekolah dan kita mantapkan di rumah dengan sokongan daripada ibu bapa dan komuniti.
Tujuan pendidikan itu ada empat ini sahaja, iaitu;
(1) Pemerkasaan peribadi; Membolehkan golongan muda mengambil kawalan yang lebih besar ke atas kehidupan mereka. (Personal empowerment ; Enabling young people to take greater control over their lives)
(2) Pemindahan budaya; Mewariskan "perkara-perkara besar yang telah diajar dan dikatakan" dari satu generasi ke generasi seterusnya (Cultural transmission; Passing on the “great things that have been taught and said” from one generation to the next).
(3) Persediaan untuk kewarganegaraan; Menyediakan golongan muda untuk mengambil peranan aktif dalam masyarakat dan membuat perubahan di dunia. (Preparation for citizenship ; Preparing young people to take an active role in society and to make a difference in the world)
(4) Persediaan untuk bekerja; Memastikan golongan muda dapat mencari perasaan penuh dan ganjaran dalam pekerjaan. (Preparation for work ; Ensuring that young people are able to find full feeling and rewarding in employment )
No comments:
Post a Comment