Zon
Perkembangan Proximal (Zone of Proximal Development), adalah jurang di
antara apa yang pelajar boleh lakukan tanpa bantuan dan apakah yang dia boleh
lakukan dengan bantuan. Ia adalah satu konsep yang dibangunkan oleh ahli psikologi
dan sosiologi konstruktivis Russia, Lev Vygotsky (1896-1934). Vygotsky
menyatakan bahawa kanak-kanak mengikut contoh orang dewasa dan beransur-ansur
membangunkan keupayaan untuk melakukan tugas tertentu tanpa bantuan atau sokongan.
Vygotsky
sering memetik definisi Zon Perkembangan Proximal (ZPD) sebagai jurang di
antara tahap perkembangan sebenar yang ditentukan berdasarkan keupayaan penyelesaian
masalah tanpa memerlukan bantuan dan tahap potensi pembangunan yang ditentukan
melalui penyelesaian masalah di bawah bimbingan orang dewasa atau kerjasama
dengan rakan sebaya yang mempunyai lebih keupayaan.
Vygotsky
adalah antara kalangan ahli profesional pendidikan yang percaya peranan pendidikan
adalah untuk menyediakan kanak-kanak dengan pengalaman mengikut ZPD mereka,
dengan itu ia dapat menggalakkan dan memajukan pembelajaran individu mereka. Perkara
ini perlu difahami oleh guru-guru agar pembelajaran bermakna dapat diberikan kepada
murid-murid mengikut aras dan keperluan mereka yang berbeza. Pendekatan Mastery
Learning, pembelajaran terbeza, pembelajaran koperatif dan kolaboratif adalah antara pendekatan yang amat serasi untuk
diamalkan oleh guru-guru bagi memenuhi keperluan ZPD.
Dalam konteks kepimpinan, Pengetua dan Guru Besar yang kompeten berupaya untuk mengenalpasti ZPD guru-guru dibawah seliaan mereka supaya intervensi dan penambahbaikkan yang dirancang dapat difokuskan untuk pembangunan guru dengan lebih berkesan selaras dengan peranan PGB selaku peneraju, pembimbing dan pendorong.
Dalam konteks kepimpinan, Pengetua dan Guru Besar yang kompeten berupaya untuk mengenalpasti ZPD guru-guru dibawah seliaan mereka supaya intervensi dan penambahbaikkan yang dirancang dapat difokuskan untuk pembangunan guru dengan lebih berkesan selaras dengan peranan PGB selaku peneraju, pembimbing dan pendorong.
Konsep
ZPD telah berkembang, dimodifikasi, dan ditukar kepada konsep-konsep baru sejak
konsep asal yang dikemukakan oleh Vygotsky. Konsep perancah (scaffolding) adalah berkait rapat dengan ZPD. Vygotsky
sendiri tidak pernah pernah menggunakan istilah scaffolding; Sebaliknya, istilah scaffolding (perancah)
dibangunkan oleh pengkaji sosiobudaya lain yang cuba mengaplikasikan teori
Vygotsky dalam konteks pendidikan. Perancah/scaffolding adalah
satu proses yang mana seorang guru atau rakan sebaya memberi bantuan kepada rakan
mereka yang berada dalam ZPD sebagaimana yang diperlukan.
Bantuan terus
diberikan hinggalah ke satu peringkat di mana guru atau murid berkenaan sudah berupaya
menyelesaikan tugasan atau masalahnya sendiri dan tidak lagi memerlukan
bimbingan. Sama seperti proses membina bangunan tinggi, perancah akan digunakan
bagi membolehkan pembinaan bangunan berjalan dengan lancar mengikut fasa dan pelan yang
ditetapkan tanpa menjejaskan keselamatan jurubina. Apabila bangunan siap dan
dipastikan benar-benar teguh, baharulah semua perancah akan dibuka dan disimpan. Proses yang sama
berlaku dalam pendidikan.
Menurut
pakar pendidikan Nancy Balaban, "perancah merujuk kepada cara orang dewasa memberi panduan pembelajaran kepada kanak-kanak
melalui soalan berfokus dan interaksi yang positif." Konsep ini telah selanjutnya
dibangunkan antara lain oleh Ann Brown,. Beberapa program pengajaran
dibangunkan berdasarkan konsep ZPD dan ditafsirkan dengan cara ini, termasuklah pengajaran
timbal balik, mastery learning, pembelajaran terbeza dan pentaksiran yang
dinamik.
Dalam
konteks pembangunan guru dan murid sekolah, ZPD dapat dijelaskan berdasarkan
model ZPD yang ditunjukkan di atas. ZPD
ditandakan pada lengkaran kedua yang berwarna unggu iaitu satu situasi dimana
guru masih memerlukan bimbingan dan bantuan dalam menyelesaiakan masalah atau
melaksanakan tugasan yang diberikan kepada mereka. Bagi murid pula, mereka yang
berada pada zon ini memerlukan bimbingan daripada guru-guru atau bantuan
daripada rakan sebaya untuk pembelajaran dan penyelesaian masalah. Lingkaran
luar berwarna biru adalah zon di mana sama ada seorang guru atau murid yang
berada pada zon yang yang memerlukan bimbingan dan bantuan secara total
daripada guru, rakan sebaya atau MKO (More Knowledgeable Others). Bulatan hijau
di tengah-tengah adalah potensi guru atau murid yang telah dibangunkan, iaitu guru
atau murid tadi boleh secara mendiri melaksanakan tugasan atau penyelesaian
masalah secara sendirian tanpa memerlukan bantuan.
Sebagai
seorang SIPartners pendekatan ZPD juga boleh dijadikan sebagai strategi
bimbingan kepada Pengetua dan Guru Besar. Bagaimana mengapilikasikan ZPD? Berikut
adalah cadangan langkah-langkah yang boleh dilakukan oleh SIPartners+, PGB, guru-guru dan MKO untuk mengaplikasikan ZPD mengikut keperluan subjek kumpulan sasaran
yang berbeza;
1) Mengenalpasti pengetahuan dan kemahiran sedia ada yang dimiliki oleh kumpulan
sasaran. Bagi SIPartners+ boleh menggunakan pelbagai instrumen bagi mendapatkan
data berkaitan seperti data SKPMg2, dapatan atau pelaporan pemantauan dan seumpamanya.
Bagi SIPartners+ di Johor, mereka menggunakan J-ProKiPS, BP-ProKiPS, J-LeaP dan
J-PRIme bagu menentukan tahap ZPD Pengetua dan Guru Besar.
2)
bina pengetahuan kumpulan sasaran menerusi pembangunan bertahap sebagaimana
pendekatan scafolding. Pendekatan
yang disyorkan adalah koperatif dan kolaboratif learning sesuai mengikut
kumpulan sasaran. Bagi orang dewasa seperti kumpulan PGB dan guru-guru pembimbing
boleh menggunakan pendekatan andragogi dan pedagogi bagi murid-murid. Perkara
yang paling penting ialah untuk memastikan interkasi pelbagai hala berlaku.
Menurut Vygotsky interaksi dengan rakan sejawat atau rakan sebaya adalah cara
yang efektif dalam membangunkan kemahiran dan strategi. Vygotsky mencadangkan
agar guru atau MKO mengunakan pembelajaran
koperatif dimana kumpulan sasaran yang kurang kompeten dibangunkan denagn
mendapat bantuan dari rakan sejawat yang lebih berkemahiran pada zon ZPD.
3)
Bantu kumpulan sasaran menghubungkan pengetahuan dan kemahiran baru dengan
pengetahuan dan kemahiran sedia ada kumpulan sasaran. Secara ansur maju, MKO
akan terus memberi bimbingan sehinggalah jurang ZPD dapat dikecilkan. Justeru, model
bimbingan GROW, OSCAR dan OSKAR boleh dijadikan sebagai amalan SIPartners+ dan
PGB dalam membangunkan kompetensi kuimpulan sasaran.
No comments:
Post a Comment