Thursday, June 30, 2011

Teks Ucapan : Kejohanan Olahraga Kali Ke-21, 2011

TEKS UCAPAN ALU-ALUAN
PADA MAJLIS PERASMIAN KEJOHANAN OLAHRAGA TAHUNAN
SMK KULAI BESAR 2011


OLEH;
AZMAN BIN SAFII
PENOLONG KANAN PENTABIRAN
KHAMIS, 23 JUN 2011




BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
ALHAMDULILLAH HIRABBIL ALAMIN
WASSALATU WASSALAMU ALA ASHRAFIL AMBIA IWALMURSALIN
WAALA ALIHI WASAHBIHI AJMAIN,
SELAMAT PAGI ,SALAM PERPADUAN, SALAM SATU MALAYSIA



Yang berusaha, EN ZALZAIFULKHAFIZ BIN SULAIMAN, Penolong PPD Sains & Matematik (Rendah), selaku wakil rasmi PPD Kulaijaya.

Yang Dihormati, En Syamsul Kamal bin Mohd Nasir, YDP Persatuan Ibu Bapa dan Guru.

Yang Dihormati, En Mohd Tahir bin Hj Ismail, GPK Kokurikulum, En Masa’ud bin Baharom – GPK HEM, Pn Norazzah binti Misban – GPK Petang, GKMP, Rakan-rakan Guru, AJK PIBG, Tuan-tuan, puan-puan dan semua murid yang dikasihi sekalian.

Bersyukur kita ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia Nya dapat kita bersama-sama berkumpul untuk menjayakan Majlis Perasmian Kejohanan Olahraga SMK Kulai Besar kali Ke-21, 2011.

Sidang hadirin yang berbahagia.

Sukan adalah satu kaedah untuk membina peribadi mulia dalam kalangan kita. Dengan memberi latihan yang sepadu merangkumi minda, fizikal, otot, saraf, emosi dalam lain-lain faktor sama ada dalaman atau luaran akan membentuk seorang murid yang patuh dengan aturan dan secara tidak langsung mendidik seorang atlet berhemah tinggi, bertanggungjawab, berdisiplin dan membina jati diri ke arah kepimpinan.

Sekolah ingin melihat murid boleh menjadi contoh atau role model kepada pelajar lain. Dalam sukan pelbagai perkara dipelajari dari patuh kepada arahan jurulatih sehinggalah membina kesepaduan pasukan menerusi kesabaran, ketetapan masa, bertolak ansur, bekerjasama dan sebagainya.

Saudara dan saudari sekalian,

Pihak sekolah sentiasa mendukung hasrat KPM dengan sentiasa responsif terhadap keperluan pelajar ke arah pemupukan dan membina bakat bagi murid yang berkecenderungan memilih  kerjaya mereka dalam apa jua bidang sukan.

Sukan pada hari ini bukan setakat satu aktiviti hobi dan riadah, bahkan ia telah menjadi satu gaya hidup sihat, dan merupakan pelaburan terhadap kesihatan dan ekonomi yang menguntungkan.

Adalah tidak mustahil jika hari ini murid-murid yang berlari berkaki ayam di atas trek rumput tetapi pada satu hari nanti dengan bimbingan dan tunjuk ajar serta bakat yang ada murid tadi akan belari di persada trek antarabangsa mengibarkan bendera negara.

Dalam kejohanan sedemikian rupa kejayaan selalu menjadi pengukuran yang jitu. Selalunya juara menjadi kebanggaan semua pihak sama ada menerusi sanjungan, pujian dan pemberian insentif. Kesinambungan untuk mencipta nama di peringkat lebih tinggi perlu disemat di hati sanubari setiap murid untuk menjulang nama sekolah.

Untuk mencipta nama perlu kepada usaha yang gigih dan sepenuh tumpuan kepada latihan yang sepadu. Dalam hal ini atlet Malaysia amat beruntung kerana kerajaan sentiasa memberi pelbagai imbuhan dan kemudahan.

Dalam konteks sekolah semua murid amat bertuah sekali kerana pihak sekolah sentiasa memberi galakan dan dorongan yang berterusan serta memberi peluang yang seluas-luasnya kepada murid untukbergiat dalam bidang sukan.

Sememangnya aktiviti sukan sama ada sukan permainan atau sukan olahraga cukup penting kepada rakyat dan negara, khususnya generasi anak bangsa pewaris nusa yang tercinta. Selain dapat menjamin kecergasan, kecerdasan minda dan kesihatan, aktiviti sukan yang melibatkan murid daripada pelbagai kaum dan agama dapat memupuk semangat kesukanan dan perpaduan sekali gus mengeratkan tali silaturahim dan muhibah.

Aspek-aspek yang saya sebutkan ini amat penting sekali dalam usaha kerajaan kita untuk membina negara bangsa, membangunkan modal insan dan melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan.

Sebagai mengakhiri ucapan alu-aluan ini sekali saya ingin mengambil kesempatan pada pagi yang meriah ini untuk mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada EN ZALZAIFULKHAFIZ BIN SULAIMAN , EN SYAMSUL KAMAL BIN MOHD NASIR - YDP PIBG serta para tetamu yang telah sudi menerima undangan kami pada Majlis Perasmian Temasya Sukan Olahraga Tahunan kali yang ke-24, SMK Kulai Besar.


Sekian.

Saturday, June 25, 2011

Teks Ucapan : Pelancaran HKS 2011

TEKS UCAPAN MAJLIS PELANCARAN HARI KOPERASI
PERINGKAT SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN KULAI BESAR,
KULAIJAYA, JOHOR



OLEH,
EN AZMAN BIN SAFII,
PENOLONG KANAN PENTADBIRAN

RABU, 22 JUN 2011




1. Assalamualikum warahmatullahi wabarakatuh, salam satu Malaysia.

2. Terima kasih kepada saudari pengacara majlis. Yang Dihormati, En Masa’ud bin Baharom, PK Hal Ehwal Murid, En Mohd Tahir bin Hj Ismail, PK Kokurikulum, Barisan GKMP, Rakan-rakan guru dan Yang Dikasihi semua murid SMK Kulai Besar.

3. Saya memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpahan kurnianya kita berkesempatan untuk berada pada perhimpunan pagi ini bagi menjayakan Pelancaran Sambutan Hari Koperasi Peringkat Sekolah bagi tahun 2011.

4. Rakan-rakan guru dan semua warga SMKKB sekalian, Koperasi Sekolah merupakan elemen penting untuk melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai jati diri yang terpuji melalui kegiatan-kegiatan yang dijalankan berlandaskan nilai dan prinsip koperasi.

5. Untuk memberi kesedaran kepada masyarakat tentang pentingnya Koperasi Sekolah, ANGKASA menganjurkan Perayaan Hari Koperasi Sekolah pada 13 Ogos 1995 dan sejak dari tarikh tersebut, Perayaan ini disambut setiap tahun.

6. Tema “1 UNTUK SEMUA, SEMUA UNTUK 1” telah dipilih pada tahun ini sebagai satu tema yang menggambarkan kepentingan koperasi sebagai agen pembangunan ekonomi masyarakat. Ini adalah bersesuaian dengan koperasi yang telah diiktiraf sebagai sektor ketiga selepas sektor awam dan sektor swasta.

7. Pada waktu ini Koperasi sekolah telah diiktiraf sebagai salah satu kegiatan ko-kurikulum yang terpenting di sekolah. Sehingga Disember 2010, sebanyak 2115 buah koperasi sekolah telah ditubuhkan dan 1,885 daripadanya telah menjadi ahli ANGKASA.

8. Selain daripada itu sambutan HKS merupakan usaha yang diadakan bagi memperkasakan pelajar (anggota koperasi) terhadap koperasi sekolah. Ia juga sebagai satu kegiatan untuk memupuk budaya kerjasama dan keusahawanan di samping meningkatkan daya usaha dan kreativiti pelajar.

9. Berbagai-bagai aktiviti dijalankan sempena HKS. Pada hari Sabtu yang lalu pihak sekolah telah pun menganjurkan Hari Keusahawanan, dan selepas ini saya percaya pengurusan koperasi sekolah telah membuat perancangan yang rapi dan menyusun pelbagai aktiviti yang menarik.

10. Selain daripada itu sambutan HKS merupakan usaha yang diadakan bagi memperkasakan pelajar (anggota koperasi) terhadap koperasi sekolah. Ia juga sebagai satu kegiatan untuk memupuk budaya kerjasama dan keusahawanan disamping meningkatkan daya usaha dan kreativiti pelajar.

11. Saya menyeru kepada semua murid agar dapat melibatkan diri dalam aktiviti yang telah dirancang. Pada masa yang sama yang berharap koperasi SMK Kulai Besar dapat memberi cabaran dengan terlibat dalam pertandingan-pertandingan anjuran ANGKASA seperti kuiz koperasi, pidato, penulisan esei dan berpantun, petanque dan sebagainya sama ada di peringkat zon, negeri dan kebangsaan.

12. Saya juga berharap ALK khususnya Pn Nora memberi perhatian serius terhadap pembangunan sukan Petanque. Petanque secara tradisinya adalah sukan yang sangat popular di Perancis dan di Malaysia ini sukan ini sebagai salah satu ikon gerakan koperasi.

13. Saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada guru-guru Pendidikan Khas yang mengambil langkah mewujudkan sukan ini dalam kalangan murid pendidikan khas. Pada tahun 2010 kita menjadi Johan dalam pertandingan ini dalam peringkat daerah. Jadikanlah sukan ini sebagai kebitaraan sekolah iaitu watak sekolah.

14. Dengan lafaz Bismillahirahmanir Rahim...saya merasmikan pelancaran SHKS , Sekian terima kasih

Saturday, June 18, 2011

Dasyatnya Doa Seorang Ibu

Assalamu'alaikum Semua, penulisan kali ini adalah penulisan semula bahan yang saya terima dari seorang rakan yang menghasilkan “minit curai” daripada ceramah yang beliau hadiri kepada saya dan seterusnya dititip semula untuk tatapan atau bacaan semua

Ceramah bertajuk "Dasyatnya Doa Seorang Ibu" oleh Ustaz Abdullah Mahmud, bekas ustaz ATM sungguh menarik dan jarang kita dengar. Oleh itu kepada semua penglamat luangkan sedikit masa berharga dengan membaca sedutan ceramah istimewa ini untuk kita sama-sama dihayati dan diamalkan sekadar mampu. Jika telah ditakdirkan anda tiada masa untuk membaca, saya harap bacalah juga pada bahagian yang berwarna MERAH.  


1.0     Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu

Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita. Kita adalah di bawah seksa Allah bilamasa ada masa untuk buat benda tidak baik tetapi tiada masa pula nak buat yang baik.

Jika kita merasa tidak pernah kecukupan wang, maksudnya kita diseksa Allah.

Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang. Oleh itu kaum ibu janganlah menjatuhkan air mata kerana anak akan merana. Pada masa yang sama anak jagalah perangai jangan sampai ibu jatuh air mata. Kepada kaum ibu menangislah kerana kejayaan anak bukan sedih kerana angkara anak.

Jika kita masih ada ibu, kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya.

Ada tiga mata yang tak dijilat api neraka;
       Melihat kaabah sehingga menitis air mata.
       Membaca al-quran sehingga menitis air mata.
       Memandang wajah ibu yang sedar tidur / sedar hingga berlinang air mata.

Terdapat tiga orang yang kita kena lihat dan selalu pandang dalam hidup, lihat semasa tidur!
       o Anak
       o Ibu
       o Suami

Sebagai selingan, menurut ustaz lagi, kalau isteri ada perselisihan faham dengan suami sampai peringkat hendak bercerai.......lihatlah muka sang suami ketika dia tidur. Pada saat melihat suami tidur, tiba-tiba timbul perasan kasih, sayang, cinta, rindu atau simpati, janganlah bercerai. Tetapi tapi jika tiada timbul rasa itu semua....... maksudnya jodoh sudah memang sampai ke penghujung.

Menurut ustaz lagi orang yang selalu menatap dan memandang ibunya takkan menangis pada hari kematian ibunya….....jika menangis dalam hati sahaja. Bagi siapa yang masih ada ibu, pandanglah ibu selalu.

Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menujukkan sesuatu pada ibu. Kalau ada niat yang baik teruskan lah.. Allah akan bersama kita. Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi e.g. tak mampu tolong org, niat nak tolong pun dah memadai.

Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakan ibu kita di tempat yang terbaik terlebih dulu.

Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, “ungkit” kebaikan yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu dipanggil “wasilah amal”.
        o “Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini”.
        o Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi mustajab. Makna dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yang dituntut tadi adalah hal yang berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita.

Antara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa sakit/musibah. Kalau ditimpa sakit, baca laa Innalillahiwainnaillaihirojjiun,,, selepas tu bicaralah dengan Allah.
        o “Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung ini”
        o “Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini”

Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!

Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakan ibu kita jika ianya telah tiada.

Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup. Ustaz telah memberi contoh seorang anak yang hendak berkahwin misalnya boleh pergi ke pusara ibu kita dan berkata “Mak, esok anak saya nak kahwin, kalau mak ada tentu mak bahagia tengok cucu mak kahwin ” atau “bapak, saya nak kahwin esok, kalau bapa ada, pasti bapa akan gembira lihat saya ” Ustaz berkata, luahkan kepada ibu/bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan mereka boleh mendoakan kita dari sana.

Bila lalu di kawasan perkuburan, perlahankan dan beri salam! Mereka akan doakan kita “berkatilah si A ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakalah orang ini” Jadi, jangan lupa bagi salam pada mereka.

Tanda-tanda seksa Allah atas muka bumi ni antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan zakat. Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya.

Bila hendak berbelanja simpan sedikit wang untuk sedekah kerana dalam wang kita itu ada hak untuk orang susah. Jadi bila orang buta datang masa makan, berilah wang sebab kita nak cari orang susah untuk sedekah amat sukar pada masa sekarang. Orang yang susah Allah hantarkan orang-orang yang susah ini untuk kita bantu dan dapatkan pahala!

Jika ibu kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah tiada teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan!! “Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibuku”. Itu yang yang buat ibu kita bahagia di sana.

Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru kita ringan tangan nak bersedekah.

Doalah semoga Allah panjangkanlah usia ibu bapaku supaya dia sakit dan nyanyuk..ini bertujuan memberi syurga pada anak-anaknya. Doa ini bukan bermaksud minta mereka sakit atau nyanyuk..ironinya keadaan demikian membolehkan anak2 berebut mahu menjaga mereka pada saat mereka dalam keuzuran itu sebab balasannya adalah syurga. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebutlah menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya.

Allah maha pengasih dan tidak mahu kita masuk neraka, jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita.


2.0 Gangguan Saka

Jika ada antara kita yang selalu bergaduh dengan ibu, ada kemungkinan kita diganggu saka. Antara gangguan saka,
       • selalu mimpi bayi/budak. Dukung bayi, susu bayi or selalu mimpi jatuh dari tempat tinggi/
       • selalu sakit tulang belakang/ tulang belakang bengkok
       • rasa mengantuk selepas asar.

Saka dipindahkan melalui kasih sayang/ harta pusaka, walaupun sebiji pinggan / Amalan / Sentuhan. Simptom terkena saka;
       • Tak boleh tidur lena tapi bila dekat azan subuh, senang lena.
       • Bila telah mencapai peringkat kronik, di usia tua kita, tengah malam selalu lapar, susah nak dapat anak, senang gugur
       • Ada rasa kelibat orang lalu.
       • Yang lagi parah, saka bersetubuh dengan perempuan, mengandung tapi anak hilang dalam kandungan. Oleh itu sebelum hendak berintim, bercakap-cakaplah sedikit kerana saka menyerupai suami dan dia datang dalam keadaan diam.

Cara hilangkan saka, Zikir “Laillahaillalah” 700,000 sampai habis, insya Allah saka akan cair dan keluar dari badan.

Antara penyakit saka adalah kanser payu dara, kanser rahim dan kanser tulang. Tiga penyakit yang tiada ubat yang penyakitnya adalah datang dari syaitan adalah kanser, AIDS dan leukemia
       • Kalau ibu kita sakit kanser dan dia tak mampu berzikir, kita tolong zikirkan.
       • Kalau ada penyakit was-was, bacalah surah al-ikhlas.. “Qulhuwallahuahad…” 1000 x sehari.


3.0 Anak Lari Dari Rumah

Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari.

Semasa lauangan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya.



4.0 Anak Degil

Bila anak telah tidur, duduk di hujung kepala panggil ROH ANAK.........Wahai roh anakku "nama anak", jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia. Maklumbalas daripada orang yang telah mencuba kaedah ini sungguh menakjubkan, setakat ni alhamdullilah kebanyakannya menjadi.

Sama-samalah kita praktik apa yang mampu dan jangan sekalipun kedekut memanjangkan bahan ini kepada saudara seagama kita. Wallahualam....