Tulisan
ini dibuat bertujuan menjelaskan kepada kepimpinan di sekolah sama ada
pengetua, guru besar, guru penolong kanan malah kepimpinan pertengahan di
sekolah mengenai peraturan, tatacara dan tertib dalam penyediaan Rancangan
Pemajuan Sekolah (RPS). RPS adalah salah
satu strategi bersepadu dalam Gerakan Kecemerlangan Pendidikan (GKP) yang
dijana dan digerakkan oleh JNS bagi mewujudkan sistem pengupayaan kendiri (self
enabling system) di sekolah.
Dengan
terbinanya sistem pengupayaan kendiri ini diharapkan sekolah berkenaan berupaya
memikirkan, merancang, mencari strategi-strategi, dan bertindak secara bijaksana
untuk memajukan dirinya dan sekolahnya sendiri. Pada suatu peringkat terdapat
kemungkin di mana sesebuah sekolah yang mantap kepimpinannya berupaya membantu
sekolah-sekolah lain yang memerlukan bimbingan kepakaran berkaitan RPS ini.
Pemajuan sekolah adalah satu proses berterusan yang dilakukan oleh sekolah bagi memastikan setiap murid mencapai kemajuan ke tahap maksimum potensinya. Pemajuan sekolah boleh berlaku sekiranya pihak pengurusan sekolah menyediakan rancangan yang komprehensif dan bersepadu, mengikut prinsip, prosedur dan peraturannya, serta dikawal kualiti pelaksanaannya secara follow-up dan follow through.
Pemajuan sekolah adalah satu proses berterusan yang dilakukan oleh sekolah bagi memastikan setiap murid mencapai kemajuan ke tahap maksimum potensinya. Pemajuan sekolah boleh berlaku sekiranya pihak pengurusan sekolah menyediakan rancangan yang komprehensif dan bersepadu, mengikut prinsip, prosedur dan peraturannya, serta dikawal kualiti pelaksanaannya secara follow-up dan follow through.
Tulisan
ini saya sediakan adalah berdasarkan pengalaman dalam memberi bimbingan kepada pengetua
dan guru besar (PGB) serta pemimpin pertengahan di pelbagai peringkat mengenai
penjanaan RPS. Sebahagian input yang digunakan adalah berasaskan kepada sumber
IAB, JPn Johor dan JNJK. Bahan-bahan ini boleh disampaikan sama ada dalam
bentuk andragogi atau heutagogi. Pada akhir tulisan ini pembaca boleh memuat
tturun bahan-bahan perbengkelan yang pernah saya gunakan dalam program
pembugaran RPS di peringkat sekolah.
Kandungan Rancangan
Pemajuan Sekolah (RPS)
RPS
ialah satu dokumen yang mengandungi kerangka, panduan, langkah, proses, dan
strategi untuk diguna pakai oleh pihak sekolah
bagi menghasilkan rancangan pemajuan sekolah. RPS terdiri daripada tiga
komponen iaitu pelan strategik, pelan taktikal dan pelan operasi.
a)
Pelan strategik ialah dokumen parancangan yang dirangka hasil daripada proses
menilai keadaan semasa bagi menentukan strategi untuk mencapai visi organisasi.
Ia merupakan hasil perancangan peringkat pengurusan tertinggi, berjangka
panjang dan menyeluruh. Pelan ini perlu mengambil kira status semasa, matlamat
yang hendak dicapai, strategi untuk mencapai matlamat dan penilaian
keberkesanan dalam tempoh antara 3 – 5 tahun.
b)
Pelan taktikal merupakan program/aktiviti bagi memastikan pelan strategik
dilaksanakan. Ia disediakan dengan menentukan keutamaan dan mengambil kira
sumber dalaman dan luaran yang sedia ada. Ia merupakan perancangan pengurusan
peringkat pertengahan dalam sesebuah organisasi, berjangka pendek dan dalam
skop yang lebih khusus. Pelan ini perlu mengambil kira matlamat dan strategi
yang telah dinyatakan dalam pelan
strategik.
c)
Pelan Opersi merujuk kepada aktiviti bagi memastikan program yang dirancang
dalam pelan taktikal dilaksanakan. Ia merupakan hasil perancangan peringkat
pelaksana dalam sesebuah oranisasi. Pelan ini bercorak semasa bagi
menyelesaikan masalah yang lebih spesifik. Pelan ini perlu mengambil kira apa,
di mana, bagaimana, bila dan siapa. (rujuk Lampiran 4 – Contoh Pelan Operasi).
Prinsip- prinsip RPS
1) Perancangan
strategik bukannya satu proses evolusi atau revolusi tetapi ia lebih menjurus
kepada proses menjana cara baru bagi melakukan sesuatu tugas dengan lebih
berkesan.
2) Pengetua/Guru
Besar perlu berperanan sebagai penggerak dan pemimpin bagi menyediakan
rancangan pemajuan sekolah. Tanpa sokongan dan kepimpinan Pengetua/Guru Besar
proses ini tidak akan bergerak lancar dan tidak berupaya membawa sebarang
perubahan.
3) Semua
warga sekolah dan perwakilan daripada pihak yang berkepentingan perlu
melibatkan diri atau mengetahui proses perancangan ini. Lagi ramai yang
terlibat dalam proses menyediakan RPS, atau tahu mengenainya maka lebih mudah
dan berkesan pelaksanaannya.
4) Perbincangan
mengenai matlamat dan strategi pemajuan sekolah perlu berasaskan pertimbangan
yang teliti daripada pelbagai sumber data dan penyelidikan.
5) Perancangan
pemajuan sekolah adalah satu proses pemajuan yang berterusan, menuntut
pemantauan yang berterusan serta melakukan pengubahsuaian ke atas program-program
dan proses-proses yang kurang berkesan.
6) Pemajuan
ke atas kemenjadian murid adalah berkait secara langsung dengan apa yang
sebenarnya berlaku di dalam kelas. Guru mesti bersedia melakukan refleksi ke
atas amalan pengajarannya demi memenuhi
kehendak setiap individu murid yang berbeza-beza.
7) Pelan
pemajuan yang didokumenkan perlu berupaya menterjemahkan kualiti pemikiran,
usaha, dan hendaklah diterima pakai oleh semua guru dan staf.
Rumusan
RPS
dapat dijadikan panduan kepada PGB dan pemimpin pertengahan di sekolah bagi
merancang program penambahbaikan untuk pengurusan sekolah, pengajaran dan
pembelajaran dan pembangunan modal insan. Adalah diharapkan dengan adanya
program penambahbaikan berterusan yang berupaya meningkatkan kecemerlangan sekolah selaras dengan aspirasi Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia. PGB dan kepimpinan di sekolah mempunyai
tanggungjawab dalam membentuk atau mencipta masa depan dan bukan sekadar
membiarkan masa depan terjadi dengan sendirinya. Oleh itu RPS adalah proses
proaktif dalam usaha penambahbaikan sekolah kerana RPS mampu menjalinkan
matlamat dan aktiviti-aktiviti yang berjangka pendek bagi mencapai matlamat
yang lebih besar, kompleks dan bersepadu.
RPS juga boleh memudahkan urusan pemajuan sekolah yang bersifat komplek dengan
menyediakan langkah-langkah sistematik bagi membolehkan ianya mudah diurus.
No comments:
Post a Comment