Berupaya
memberikan prestasi kerja yang terbaik pada hari ini tetapi, mempunyai fokus untuk
mencapai prestasi yang lebih baik pada masa hadapan sentiasa menjadi matlamat bagi
kebanyakan individu sama ada dalam perkara yang menyentuh hal-hal peribadi mahu
pun berkaitan dengan bidang pekerjaan kita.
Dua
faktor ini iaitu "prestasi" dan "potensi" sering digunakan
oleh pemimpin-pemimpin organisasi untuk menilai bagaimana berkesannya
individu-individu melaksanakan tugasnya dan sejauh mana latihan atau bimbingan
boleh dijadikan sebagai alat atau pendekatan yang dapat membantu mereka untuk meningkatkan
prestasi kerja dan potensi mereka hingga mencapai satu tahap yang lebih baik.
Carta
Gred Prestasi dan Potensi (GPP) atau Performance and Potential Grid
( PPG), yang diperkenalkan oleh Dr.Jon
Warner mengandungi matriks tertentu
yang dibahagi kepada tiga tahap, iaitu tahap prestasi dan potensi yang rendah,
sederhana dan tinggi. Versi ringkas grid GPP mengandungi sembilan-kotak atau
petak yang dapat ditunjukkan seperti berikut:
Carta
GPP seperti yang dipaparkan di atas pada asasnya mempunyai sembilan kotak yang mana
setiap satunya diberikan nombor iaitu daripada nombor satu (1) bagi kotak atas
yang paling kanan, mewakili individu-individu yang mempunyai prestasi dan
potensi kerja paling optimum. Nombor-nombor berikutnya yang secara beransur-ansur
lebih tinggi dalam setiap kotak dari nombor (2) hingga ke nombor sembilan (9),
iaitu petak yang paling kiri di bahagian bawah, mewakili individu yang
mempunyai potensi dan prestasi kerja yang terendah dalam sesebuah organisasi.
Dalam
menggunakan Carta GPP, kebanyakan tumpuan oleh
kepimpinan dalam mana-mana organisasi seperti sekolah, biasanya akan diberikan
kepada individu atau kumpulan individu yang berada dalam kotak 1, 2 dan 3. Individu
yang berada dalam kumpulan ini dianggap sebagai aset yang sangat bernilai dalam
organisasi. Mereka dianggap kumpulan yang penting, menjadi nadi penggerak
kepada organisasi dan oleh sebab itu kumpulan ini sering menerima lebih banyak
bimbingan dan latihan. Kumpulan ini jugalah merupakan individu-individu yang
paling berkemungkinan untuk dilantik dalam jawatan yang lebih kanan jika
terdapat kekosongan, sentiasa diberi keutamaan dalam pemberian anugerah seperti
APC, diberikan tanggungjawab utama, peranan yang penting dan sebagainya.
Sebaliknya
kumpulan individu yang dikategorikan berada pada carat GPP nombor yang lebih
besar seperti 4 hingga 9, dianggap kumpulan yang mempunyai prestasi biasa
hinggalah kepada mereka yang dianggap sebagai penumpang yang tidak menyumbang
secara signifikan kepada organisasi. Ironinya, perhatian, masa dan sumber
kurang diberikan terhadap mereka yang berada dalam kumpulan petak empat (4)
hingga sembilan (9) ini. Keadaan ini berlaku mungkin dengan keyakinan bahawa
mereka ini ialah kumpulan yang lebih ramai di mana perhatian, sumber, kos untuk
melatih dan membimbing mereka agak tinggi dan tidak sepadan dengan tahap
potensi dan prestasi mereka. Mereka ini diumpamakan seperti peribahasa, jika
untung sabut timbul, jika batu tenggelam.
Menggunakan Grid Prestasi dan Potensi dalam
melaksanakan bimbingan
Walaupun
Carta GPP sering kali dilihat lebih condong dan memberi kelebihan kepada individu
yang berada dalam tiga petak yang teratas, namun GPP sebenarnya adalah alat
yang sangat berguna dalam membantu kita melakukan pertimbangan yang tepat tentang
bagaimana kita dapat melaksanakan intervensi coaching kepada semua kumpulan individu yang berada dalam petak
carta GPP secara bersasar. Peraka ini akan menjadi lebih jelas apabila kita
menyediakan rubrik tingkah laku dan keperluan coaching bagi setiap sembilan kategori individu seperti yang
terdapat pada carta GPP.
Langkah Ini memberi peluang kepada kita untuk memahami
apakah kemungkinan tingkah laku yang paling berkaitan bagi setiap kategori
individu pada dalam carta GPP. Seterusnya selaku coach, sama ada sebagai SIP+, SISC+ atau sebagai pengetua dan guru
besar, kita akan memberikan bimbingan secara lebih spesifik mengikut keperluan
dan kesesuaian demi memastikan pembangunan individu tersebut (personal development). Penjelasan yang
lebih terperinci mengenai bagaimana rubrik GPP digunakan adalah seperti berikut;
TINGGI
|
|||
MASIH
MALAP / LATENTS
|
KEMUNCULAN
/ EMERGERS
|
BINTANG
/ STARS
|
|
POTENSI / POTENTIAL
|
Tingkah
laku yang mungkin;
20) Tidak berpengalaman / kurang matang
21) Kurang kompeten pada bidang tertentu
22) Dalam keadaan tertekan / terlebih menerima tekanan
23) Kerja atau tugas yang banyak
24) Kemahiran mengurus yang lemah
Jenis bimbingan yang
diperlukan;
· Kemahiran mengurus masa/ keutamaan tugas
· Pemindahan pengetahuan dalam bidang yang mereka
lemah
· Pengurusan diri/ bimbingan disiplin diri
· Membina keupayaan rangkaian (networking)
|
Tingkah
laku yang mungkin;
6)
Berminat dan
bersemangat untuk mencuba sesuatu yang baru
7)
Tidak memanfaatkan
orang lain secara optimum
8)
Berfokus kepada
perkara yang terperinci
9)
Lebih gemar kepada
masalah / cabaran yang biasa dihadapi
10) Pembuat keputusan berdasarkan gerak hati.
Jenis bimbingan yang
diperlukan;
· Kebolehan berfikir secara kritis
· Kebolehan dalam menetapkan matlamat/ sasaran/ milestone
· Berurusan dengan individu yang berprestasi rendah
· Keluasan dalam komunikasi / serba boleh (versatility)
· Membantu dan membangunkan orang lain
|
Tingkah
laku yang mungkin;
1)
Mempunyai motivasi
diri/ berinisiatif
2)
Suka membantu dan
bekerjasama
3)
Penyelesai masalah
yang berfokus dan efektif
4)
Keupayaan komunikasi
yang luas dan menjadi penghubung
5)
Berfokus kepada
gambaran secara menyeluruh (big picture)
Jenis bimbingan yang
diperlukan;
· Pemugaran matlamat/ tugas atau projek
· Tugasan yang silang ganti (Cross-functional assignments)
untuk tugasan berikutnya.
· Peluang membina rangkaian hubungan (networking) yang
lebih luas
· Persembahan hasil kerja yang lebih luas / pelbagai
· Pembangunan kemahiran perundingan dan pengaruh
· Beri tugasan sebagai mentor kanan
|
PENERIMA
/ PLACEHOLDERS
|
TRANSISI
/ TRANSITIONALS
|
PENYUMBANG
/ CONTRIBUTORS
|
|
Tingkah
laku yang mungkin;
34) Tetapkan sasaran peribadi dan pasukan pada tahap
yang rendah
35) Bereja pada tahap perlahan atau steady
36) Kurang bersedia untuk terlibat dengan aktif (hands dirty)
37) Ada kalanya terlepas matlamat / tarikh akhir
38) Berpotensi bersikap seperti primadona.
Jenis coaching yang
diperlukan;
· Membangunkan kecekapan dalam penetapan matlamat
· Penekanan toleransi/ kemahiran pengurusan tempo
kerja (tempo skills)
· Projek kerjasama dan peluang bekerja secara
sepasukan
|
Tingkah
laku yang mungkin;
25) Memberi tumpuan kepada isu-isu serta-merta (immediate issues)
26) Boleh menghantar mesej yang pelbagai kepada orang
lain.
27) Boleh berkembang menjadi ketua pasukan / orang
hubungan
28) Tidak pasti di mana diri mereka dalam berhadapan
dengan perubahan
Jenis coaching yang
diperlukan;
· Keupayaan EI
· Pengurusan/ Perancangan jangka panjang
· Konsistensi/ kualiti dalam komunikasi
· Fokus kepada kemahiran pengurusan sumber manusia
|
Tingkah
laku yang mungkin;
11) Tahap keyakinan yang tinggi
12) Individu yang kompeten
13) Berfokus kepada aspek taktikal/ operasional
14) Orientasi pengurusan projek/ tugas/ perubahan
15) Penetapan sumber dengan berkesan
Jenis coaching yang
diperlukan;
· Menetapkan matlamat yang lebih tinggi / lebih sukar
dan lebih strategik
· Mengembangkan kemahiran kerja berpasukan / kerjasama
· Kepintaran yang lebih luas dalam aspek pengurusan
· Kemahiran dalam membuat persembahan
|
|
PENGKRITIK / DETRACTORS
|
PENGHALANG / BLOCKERS
|
PEKERJA / WORKERS
|
|
Tingkah
laku yang mungkin;
39) Bersikap negatif
40) Perhubungan yang lemah daripada aspek pembuktian
41) Konflik / pertelingkahan terhadap orang-orang
tertentu
42) Rendah moral / harga diri
43) Terlalu bersederhana
Jenis coaching yang
diperlukan;
· Kesedaran diri / penemuan
· Kemahiran pengurusan konflik
· Empati / sensitiviti terhadap orang lain
· Kemahiran mendengar
· kemahiran pengurusan mengatasi / tekanan
· Menguruskan prestasi
|
Tingkah
laku yang mungkin;
29) Terlalu bersifat tradisional/ cara lama dalam
memikirkan sesuatu isu
30) Inisiatif pada tahap yang rendah
31) Kedekut terhadap ilmu yang dimiliki
32) Lebih mempamerkan gaya autokratik atau mengarah
33) Lebih cenderung kepada pengurusan mikro
Jenis coaching yang
diperlukan;
· Delegasi tugas
· Kemahiran pemikiran kreatif/ pemikiran yang lebih
berkembang
· Sikap yang lebih terbuka dan fleksibel
· Kemahiran motivasi kendiri dan teknik permulaan
kendiri (self- starting techniques)
|
Tingkah
laku yang mungkin;
16) Etika kerja personal yang tinggi
17) Keupayaan yang rendah/ perlu delegasi tugas
18) Fokus terhadap tugas (ada kemungkinan melebihi dari
memikirkan soal perhubungan)
19) Komunikasi yang sangat sedikit
Jenis coaching yang
diperlukan;
· Perancangan dan cara berfikir yang lebih ke hadapan (foward planning and thinking)
· Menganalisis / membentuk kerja dan individu agar
melaksanakannya dengan cara terbaik
· Menjadi penggerak pasukan (team-player)
· Memupuk / membangunkan orang lain
|
|
RENDAH
|
TINGGI
|
||
PRESTASI
/ PERFORMANCE (Keputusan yang
tepat)
|
Walaupun Carta GPP secara amnya berguna dalam memberikan bimbingan kepada kumpulan sasaran mengikut kategori individu, namun terdapat kemungkinan ia hanya sesuai menggambarkan individu tertentu sahaja, dan oleh itu kita perlu pendekatan yang lebih terperinci untuk membantu menilai di mana status semasa individu dan ke mana masa dan perhatian harus ditumpukan pada masa akan datang. Di samping itu, kita memerlukan kaedah yang bersesuaian untuk membantu menilai kekuatan prestasi dan keperluan pembangunan dan bidang-bidang lain yang boleh difokuskan dalam membantu membina potensi individu.
Walaupun terdapat banyak penilaian yang boleh digunakan untuk tujuan ini, instrumen yang berupaya mencakupi kedua-dua faktor-faktor prestasi dan potensi dan mengukur lebih banyak ciri-ciri individu ialah instrumen yang lebih baik. Atas sebab inilah, penilaian Harrison telah dipilih untuk digunakan sebagai instrumen yang tepat dalam melihat petensi dan prestasi individu (lihat http://www.harrisonassessments.com) . Terdapat sejumlah 175 ciri-ciri individu yang akan diukur dalam penilaian Harrison, namun tidak semua elemen dalam instrumen tersebut akan digunakan. Jadual di bawah ini adalah sebahagian daripada sifat-sifat yang sesuai untuk mengukur kedua-dua faktor iaitu prestasi dan potensi.
Potensi vs prestasi - menggunakan ciri-ciri penilaian
Harrison
Potensi/ Potential
|
Prestasi/Performance
|
Sifat yang menjadi teras dan penting untuk kejayaan
termasuklah;
(Essential and important-to-success traits include:)
Mengambil inisiatif /Takes
Initiative
Motivasi diri/ Self-motivation
Penambahbaikan diri/
Self-improvement
Penerimaan kendiri/
Self-acceptance
Terbuka/ Reflektif/
Open/Reflective
Membantu/ Helpful
Pendesak/ Assertive
Pasti/ Certain
Empati/Warmth/empathy
Optimistik (Optimistic)
Menerima Pembaikan (Receives
Correction)
Intuitif (Intuitive)
Mengambil risiko (Risking)
Kolaboratif (Collaborative)
Fleksibel (Flexible)
Berjeda (Tempo)
|
Sifat yang menjadi teras dan penting untuk kejayaan
termasuklah;
(Essential and important-to-success traits include):
Berdaya tahan (Persistence)
Terurus (Organized)
Terperinci (Precise)
Pengurusan Stres (Stress
Management)
Toleransi terhadap tekanan (Pressure
Tolerance)
Bereksperimen (Experimenting)
Menganalisis Kesalahan (Analyzes
Pitfalls)
Berfikiran Analisis (Analytical)
Berterus terang (Frank)
Berdiplomasi (Diplomatic)
Mempengaruhi (Influencing)
Menguatkuasakan (Enforcing)
Berwibawa (Authoritative)
Kesediaan bekerjasama (Enlists
Cooperation)
Membuat pertimbangan strategik
(Judgment Strategic)
Mahukan cabaran (Wants
Challenge)
|
Sifat untuk dielakkan (potensi untuk gagal):
Traits-to-avoid (potential de-railers):
Cepat, tetapi tidak terperinci
(Fast, but imprecise)
Terperinci, tetapi rendah mutu
(Precise, but low)
Ragu-ragu (Skeptical)
Kurang Logik (Laser Logical)
Pengurusan yang regid/ tegar (Rigidly
Organized)
Dogmatik/ Dogmatic
Kritikal pada diri sendiri (Self-critical)
Melindungi diri (Defensive)
Mendominasi (Dominating)
|
Sifat untuk dielakkan (potensi untuk gagal):
Traits-to-avoid (potential de-railers):
Berkecamuk (Scattered)
Tidak selesai (Non-finishing)
Berwaspada (Cautious)
Impulsif/ ikut gerak hati (Impulsive)
Optimistik buta (Blindly Optimistic)
Permisif/asal boleh (Permissive)
Autoritarian/ Fokus kepada
kuasa (Authoritarian)
Menangguhkan Keputusan (Defers
Decisions)
Mengelak (Evasive)
|
Perhatikan bahawa Carta di atas memasukkan apa yang
dipanggil “tergelincir” / "derailers" di mana dalam penilaian
Harrison, bahasa dan sistem, atau sifat-sifat yang dijangka secara aktif
mengurangkan prestasi dan/atau potensi individu.
Berdasarkan kepada
pengamatan saya, Carta GPP ini boleh digunakan bagi tujuan melihat hubungan
antara prestasi dan potensi kerja seseorang individu, sebelum kita menentukan
apakah jenis bimbingan yang diperlukan untuk membangunkan potensi dan prestasi
individu tersebut. Dalam konteks SIPartners+, PGG boleh digunakan sebagai satu
pendekatan dalam memberi bimbingan kepada kumpulan pengetua dan guru besar
serta penolong-penolong kanan agar bimbingan dan sokongan dapat diberikan
mengikut tahap potensi dan prestasi mereka. Pendekatan yang sama juga boleh
digunakan oleh pengetua dan guru besar dalam memberi bimbingan kepada barisan
pemimpin pertengahan dan guru-guru supaya pembangunan profesionalisme individu
yang dilaksanakan lebih berfokus dan sesuai mengikut tahap potensi dan prestasi
mereka.
No comments:
Post a Comment