1.0
PENDAHULUAN
Inisiatif
Program Transformasi Daerah (DTP) dibangunkan dalam Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia 2013-2025 untuk memberi tumpuan kepada sekolah berprestasi
rendah termasuk murid berkeperluan khusus bagi memacu prestasi sekolah dengan
sasaran yang perlu dicapai daripada segi kualiti, ekuiti dan akses secara
jelas. SIPartner+ merupakan satu inisiatif utama dalam PPPM 2013-2025 berperanan
dalam memberi bimbingan dan sokongan kepada pemimpin sekolah dalam membangunkan
organisasi sekolah yang dipimpini (KPM, 2013). Strategi
yang digunakan oleh SIPartners+ adalah memberikan sistem sokongan yang mantap,
merangkumi sistem penyampaian yang berkualiti dan kepimpinan yang cekap dan
berkesan bagi merealisasikan usaha pengupayaan kepimpinan sekolah yang
berkualiti selaras dengan Anjakan 5 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
(PPPM) 2013-2025, iaitu memastikan sekolah dipimpin oleh pemimpin sekolah
berprestasi tinggi supaya setiap anak mendapat pendidikan berkualiti.
Jatuh bangun dan kejayaan sesebuah organisasi seperti sekolah tidak hanya bergantung kepada kualiti dan kecekapan ahlinya, malah lebih penting ialah kualiti kepemimpinan organisasi berkenaan. Pada prinsipnya di bawah syarat baru pelantikan kepemimpinan sekolah, pengetua dan guru besar telah melalui satu proses yang ketat sebagaimana yang diputuskan oleh Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Pelajaran (LKPPP) dalam Mesyuarat LKPPP Bil.6 Tahun 2013 yang bersidang pada 8 Oktober 2013 telah meluluskan syarat-syarat baharu yang antara lainnaya calon pengetua dan gruu besar perlu memiliki sijil kelayakan NPQEL. Program risedency dan immersion (PRIme), GRILL, SepeedUp, ProPeks dan lain-lain program sokongan diberikan secara berterusan diberikan kepada kepimpinan sekolah mengikut kumpulan sasaran tertentu bagi memastikan kepimpinan yang berkualiti ke arah mencapai aspirasi yang tinggi dalam persekitaran persaingan global yang semakin sengit.
Namun
demikain kepimpinan yang berkualiti tidak boleh terhenti setakat itu sahaja.
Kepimpinan di sekolah perlu menerima sokongan berterusan kerana hasrat untuk
mewujudkan sekolah yang berkualiti merupakan satu proses yang tidak mempunyai
had yang memberi impak kepada keberhasilan murid. Justeru, pihak PPD Kulai
mengambil inisiatif dan bertanggungjawab untuk memastikan DTP dilaksanakan dan
mencapai objektif yang telah digariskan dalam PPPM dengan memberi penekanan
kepada usaha mengupayakan kepimpinan di peringkat sekolah melalui Pelan
Intervensi Lima Langkah (PILL) yang menyediakan penyelesaian berfokus terhadap
isu dan punca yang telah dikenal pasti. Antara program utama yang telah
dirancang dalam PILL ialah program High Impact School Leaders (HILL). Melalui
HILL, diharap dapat meningkat kompetensi kepimpinan sekolah dalam aspek
komunikasi, penggunaan alat-alat kualiti sekolah, pemantapan coaching &
mentoring dalam organisasi di samping berkongsi amalan terbaik pengurusan
sekolah di sekolah terpilih agar mutu perkhidmatan yang diberikan akan
meningkat.
Pelaksanaan
Go-CLAD dalam membangunkan kapasiti kepimpinan pemimpin di sekolah adalah
selaras dengan perkara yang ditekankan dalam Teori pembelajaran konstruktivisme
terutamanya Social Development Theory yang dipelopori oleh Vygotsky daripada
segi konsep, pelaksanaan dan perkembangan pengurusan pendidikan abad ke-21.
Go-CLAD dalam intervensi HILL ini juga dilaksanakan bersandarkan kepada teori
Change in Action (Fullan 2006) dengan memberi
fokus terhadap tujuh faktor utama iaitu motivasi, pembangunan kapasiti,
pembelajaran di tempat kerja, perubahan kontekstual, latihan refleksi, pelibatan sepenuhnya dan ketahanan
melaksanakannya. Melalui program
HILL dengan pendekatan GoCLAD, para pemimpin sekolah menerima sokongan dari
pelbagai pendekatan bagi mengoptimumkan keberkesanan dalam memimpin dan
memajukan sekolah mereka.
2.0
PENYATAAN MASALAH
Selaku
peneraju, kepimpinan di sekolah yang berkesan kepimpian di sekolah sepatunya
bukan sahaja mengetuai penetapan hala tuju di sekolah dan memantau
pengoperasian sekolah, malah memastikan elemen instruksional dapat dilaksanakan
secara jitu, serta berupaya menegenal pasti, mengambil tindakan dan
menyelesaikan isu-isu berkaitan pengoperasian sekolah. Kepimpinan di sekolah
juga seharunsya menjadi pembimbing kepada barisan kepimpinan pertengahan, guru
dan anggota kakitangan pelaksana di sekolah, agar kepimpinan yang dipamerkan
diteladani dan menjadi sumber inspirasi yang menggerakan warga sekolah bergerak
dalam satu pasukan.
Namun
berdasarkan kepada analisis data Profil Kepimpinan Pemimpin Sekolah Negeri
Johor (J-ProKIPS) dan data dari SKPMg2, kami mendapati tahap kompetensi kepimpinan
pengetua sekolah-sekolah di daerah Kulai secara relatifnya adalah berada pada
tahap rendah terutama dalam melaksanakan peranan sebagai peneraju iaitu melibatkan
standard kualiti 1.1.3 (PGB mengetuai pemantauan pengoperasian sekolah secara
terancang dan sistematik) dan 1.1.7 (PGB menangani masalah pengoperasian
sekolah secara profesional dan terancang.). Mana kala bagi aspek 1.2 iaitu peranan
PGB sebagai pembimbing, iaitu standard kualiti 1.2.1 (PGB memberi bimbingan
kepada guru dan AKP secara profesional dan terancang) dan 1.2.2 (PGB memberi
bimbingan kepada barisan pemimpin yang diturun kuasa secara profesional dan
terancang). Berdasarkan kepada data ini juga SIPartners+ mengenal pasti
terdapat 10 buah sekolah menengah berada pada tahap terendah berbanding sekolah-sekolah
lain. Tujuh (7) daripada 10 orang pengetua yang terlibat adalah mereka
mempunyai kelayakan NPQEL.
Punca-punca masalah yang dikenal pasti menggunakan gamba rajah tulang ikan ishikawa.
Seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 1 dengan menggunakan menggunakan gambarajah tulang ikan ishikawa dapat dirumuskan punca-punca masalah yang dikenalpasti sebahagian besarnya disumbangkan oleh beberapa faktor;
a) Kelemahan daripada segi kemahiran interpersonal dan komunikasi. Pemekatan atau kecairan maklumat akan berlaku menyebabkan segala dasar, ketetapan dan perkembangan pendidikan yang diterima oleh pengetua gagal difahami oleh warga sekolah.
b) Pendekatan coaching tidak menjadi amalan kepimpinan pengetua dalam membangunkan potensi kepimpinan pertengahan dan guru-guru..
c) Pencerapan dan pemantauan program dan aktiviti yang tidak berlaku secara sistematik menyebabkan pendekatan proses Plan, Doa, Check & Action (PDCA), fungsi dan pengurusan POLC tidak menjadi amalan kepada PGB dalam melaksanakan intervensi sekolah.
d) Sikap pengetua yang tidak begitu cakna dalam penggunaan alat kualiti sekolah.
e) Terdapat jurang digital yang agak ketara antara pengetua dan guru-guru khususnya guru-guru baharu.
Situasi ini diburukkan lagi dengan tahap Kemahiran Interpersonal kepimpinan yang lemah, kurang kemahiran dalam penggunaan teknologi maklumat yang berupaya meningkatkan kualiti system penyampaian mereka. Barisan pemimpin pertengahan yang kurang mendapat latihan kepimpinan kerana pendekatan yang digunakan oleh pengetua untuk membimbing mereka didapati kurang berkesan disebabkan kaedah coaching dan mentoring tidak digunakan secara terancang. Hal ini kerana pengetua kurang mendapat pendedahan dan tidak mempunyai kemahiran coaching dan mentoring.
Bagi memastikan intervensi yang dijalankan memberikan keberhasilan yang tinggi, SIPartners+ telah memberikan sokongan kepada pengetua kumpulan sasaran menerusi pelaksanaan intervensi yang dinamakan sebagai High Impact School Leaders (HILL). Pendekatan Pelan Intervensi Lima Lingakah (PILL) telah digunakan dalam melaksanakan HILL yang diintergrasikan dengan penggunaan Google Classrom dan aplikasi-aplikasi berasaskan digital lain yang difikirkan bersesuaian dengan keupayaan dan kemampuan pengetua dan pemimpin pertengahan sekolah-sekolah yang terlibat. Penggunaan Google Classroom dan Aplikasi Digital dijadikan sebagai medium bimbingan maya (e-Coaching) dan adun dengan pendekatan bimbingan instruksional (instruksional coaching), tanpa mengabaikan pendekatan coaching kepimpinan yanag sedia menjadi teras kepada amalan SIPartners+.
Pelaksanaan intervensi HILL berasaskan Google Classroom dan Aplikasi Digital atau singkatannya Go-CLAD dalam membangunkan kapasiti kepimpinan pemimpin di sekolah adalah selaras dengan perkara yang ditekankan dalam Teori pembelajaran konstruktivisme terutamanya Social Development Theory yang dipelopori oleh Vygotsky daripada segi konsep, pelaksanaan dan perkembangan pengurusan pendidikan abad ke-21. Go-CLAD dalam intervensi HILL ini juga dilaksanakan berasaskan kepada teori Change in Action (Fullan 2006) dengan memberi fokus terhadap tujuh faktor utama iaitu motivasi, pembangunan kapasiti, pembelajaran di tempat kerja, perubahan kontekstual, Latihan Refleksi, pelibatan sepenuhnya dan ketahanan melaksanakannya .
3.0 SPESIFIKASI
AMALAN TERBAIK
Bagi memastikan
intervensi yang dijalankan memberikan keberhasilan yang tinggi, SIPartners+
telah memberikan sokongan kepada pengetua kumpulan sasaran menerusi pelaksanaan
intervensi yang dinamakan sebagai High
Impact School Leaders (HILL). Pendekatan Pelan Intervensi Lima Langkah
(PILL) telah digunakan dalam melaksanakan HILL yang diintegrasikan dengan
penggunaan Google Classroom dan
aplikasi-aplikasi berasaskan digital lain yang difikirkan bersesuaian dengan
keupayaan dan kemampuan pengetua dan pemimpin pertengahan sekolah-sekolah yang
terlibat. Penggunaan Google Classroom
dan Aplikasi Digital dijadikan sebagai medium bimbingan maya (e-Coaching) yang adun dengan strategi
Bimbingan Insturuktif (instructive coaching), Bimbingan Fasilitatif (Facilitative Coaching) dan Bimbingan Transformatif (Transformative Coaching)
tanpa mengabaikan pendekatan coaching kepimpinan yang sedia menjadi teras
kepada amalan SIPartners+.
3.1 Matlamat dan Objektif
Perubahan
teknologi yang berlaku pada hari ini mendadak dengan pantas, dan oleh itu
pendekatan yang digunakan oleh SIPartners+ perlu dipelbagaikan, agar sokongan
yang diberikan kepada kepimpinan sekolah khususnya dalam melaksanakan
intervensi memberikan impak yang optimum. Perkara ini adalah penting bagi membangunkan
kompetensi individu dalam menyumbang kepada pembangunan organisasi melalui
pembelajaran berterusan. Program ini diharap dapat memantapkan kompetensi
kepimpinan sekolah sebagai peneraju, pembimbing dan pendorong agar kepimpinan
di sekolah dapat mempamerkan kualiti kepimpinan yang berimpak tinggi serta
meningkatkan keberkesanan dalam komunikasi dan sistem penyampaian sejajar
dengan peranan mereka sebagai pemimpin pendidikan abad ke-21 yang efektif dalam
membangunkan aspirasi murid berteraskan kepada tiga objektif utama yang mahu
dicapai, iaitu;
a) Meningkatkan tahap keberkesanan
komunikasi dan penyampaian maklumat kepada warga sekolah.
b) Meningkatkan tahap penguasaan penggunaan
alat-alat kualiti dan mengendalikan sistempengoperasian sekolah secara lebih
efektif dengan penggunaan Google
Classroom dan Aplikasi Digital.
c) Mengupayakan pengetua dan pemimpin
pertengahan di sekolah membangunkan kompetensi diri dan organisasi menerusi
pendekatan bimbingan (coaching) yang bersistematik.
d) Meningkatkan kuliti pengurusan kepimpinan
pengetua, merapatkan jurang digital dan seterusnya meningkatkan keberhasilan
murid.
3.2 Kumpulan
Sasaran
Intervensi HILL,
menyasarkan pelaksanaannya terhadap 10 buah sekolah menengah melibatkan
pengetua, guru penolong kanan dan guru kanan mata pelajaran. Pemilihan sekolah
adalah berpandukan kepada analisis data J-ProKipS, Standard 1 SKPMg2,
pencapaian akademik, disiplin dan sahsiah murid yang diambil bagi tahun 2017.
Keseluruhannya seramai 87 orang peserta yang terdiri daripada kalangan
pengetua, semua guru penolong kanan dan guru kanan mata pelajaran turut dilibatkan
(rujuk lampiran 1).
4.0 4.0 KAEDAH PELAKSANAAN
AMALAN
4.1 Pendekatan Intervensi :
Model
HILL berasaskan PILL
Rajah 2: Model
HILL berasaskan PILL
Pendekatan yang digunakan dalam melaksanakan
intervensi ini adalah berasaskan kepada Pelan Intervensi Lima Langkah (PILL).
PILL merupakan alat kualiti yang boleh digunakan untuk meningkatkan kemajuan
sesuatu organisasi. PILL mengandungi
langkah-langkah yang disusun secara tertib agar menepati matlamat yang
disasarkan.
Proses pelaksanaan
bagi intervensi HILL mengikut Kitaran Plan-Do-Check-Act (PDCA),
pendekatan empat langkah untuk menyelesaikan masalah yang membolehkan kami
menguji pelbagai penyelesaian kepada masalah untuk mengenal pasti penyelesaian
yang paling berkesan sebelum pelaksanaan. Intervensi HILL dilaksanakan
sepanjang tahun 2018. Namun demikian perancangan program telah berlaku sejak
Ogos 2017 sebagaimana yang dijelaskan pada Rajah 4 di bawah.
4.2 Pendekatan Proses
Proses pelaksanaan bagi intervensi HILL mengikut Kitaran pelan-Do-Check-Akta (PDCA), pendekatan empat langkah untuk menyelesaikan masalah yang membolehkan kami menguji pelbagai penyelesaian kepada masalah untuk mengenal pasti penyelesaian yang paling berkesan sebelum pelaksanaan. Intervensi HILL dilaksankan sepanjang tahun 2018. Namun demikian perancangan program telah berlaku sejak Ogos 2017 sebagaimana yang dijelaskan pada Rajah 4 di bawah.
Rajah 4:
Pendekatan Proses PDCA
Peranan kepimpinan sekolah sebagai peneraju sekolah amat
penting bagi menentukan kejayaan pelaksanaan intervensi ini. Justeru itu antara
perancangan yang telah dilaksanakan bagi memastikan semua aktiviti dalam
intervensi ini memberikan impak yang dihasratkan, iaitu :
a) Memberi latihan kepada kepimpinan di
sekolah menerusi bengkel penggunaan Google
Classroom dan aplikasi digital yang telah dikenal pasti sebagai sesuai,
iaitu mudah, murah, memberi impak terhadap fokus, minat kemahiran dan
kepakaran.
b)
Membina modul HILL untuk memberikan
kemahiran kepada semua pemimpin sekolah dalam bidang yang dikenal pasti
kritikal. Tiga modul yang dibangunkan ialah
i)
Kemahiran Komunikasi dalam
Organisasi
ii)
Coaching Eksekutif Kepada Barisan
Hadapan Dalam Organisasi
iii)
Bengkel
Pemantapan Pengurusan Alat Kualiti Sekolah
iv)
Alat
kualiti dan Pendekatan Kualiti dalam Intervensi Sekolah
c)
Mengenal pasti nilai tambah dan
elemen wow factor, meraikan kejayaan
dalam program kolaboratif bersama SMK Sungai Tapang, Kuching Sarawak.
4.3 Strategi Bimbingan: Blended Coaching
Seiring dengan
perkembangan semasa dan penekanan terahap kecekapan dalam penyampaian, tiga strategi
coaching telah dilaksanakan dalam memastikan intervensi HILL dapat meresap
dengan lebih cekap dan berkesan. Strategi coaching yang digunakan ialah blended coaching. Blended
coaching ialah satu sistem pembangunan profesional individu yang direka untuk
meningkatkan keupayaan kepimpinan pentadbir di sekolah yang mengaplikasikan
beberapa strategi bimbingan dan mengakui hakikat bahawa "coach yang
berkesan menggunakan pelbagai strategi" ” (Bloom et al., 2005, p. 54). Coach yang berkemahiran akan
menggunakan pelbagai strategi semasa proses coaching dari isntruksional
(instructional), konsultatif (consultative) , kolaboratif (collaborative),
fasilitatif (facilitative) dan transformasional, membentuk adunan coaching yang
berupaya melahirkan pemikiran yang reflektif, memberikan maklum balas,
penyoalan dan instruksional. Dalam model
blended coaching, coach akan mengunakan strategi bimbingan dalam kontinum
caoching berasaskan kepada keperluan dan tahap kepakaran caochee.
a) Instructive Coaching; Pendekatan yang paling asas dengan menggunakan pendekatan andragogi bagi
memberi sokongan kepada pengetua
mengambil langkah efektif dalam melaksanakan elemen-elemen dalam intervensi
HILL. Berkesan juga untuk pengetua baharu.
b) Facilitative Coaching ; strategi coaching ini digunakan untuk mengukuhkan
pembelajaran dalam melaksanakan perubahan. Perubahan bukan sahaja berkaitan apa
yang coachee lakukan tetapi termasuk cara mereka berfikir dan pertimbangan
profesional. Sebagai coach saya mendorang coachee menerusi perbulan yang
membolehkan coachee menjekaskan sendiri pemikiran, pemerhatian dan kemungkinan berkaitan
amalan kepimpinan mereka.
c) Transformative Coaching; strategi ini digunakan bagi melahirkan pemimpin
transformasional yang berupaya mendepani perubahan. Penggunaan teknologi
terkini juga berupaya membantu pemimpin sekolah menjadi pemimpin transformasional.
4.4 Penggunaan ICT dan digital Tools: Google Classroom dan
Aplikasi Digital
Pendekatan yang
digunakan dalam melaksanakan intervensi ini adalah secara pendekatan teradun, integrasi
antara pendekatan PILL, blended coaching
dan e-coaching. Bagi menyokong pelaksanaan e-Coaching,
Google Classroom dan aplikasi digital yang lain digunakan sebagai strategi
penyampaian dan bimbingan bagi disesuaikan dengan persekitaran pembelajaran abad
ke-21. Matlamat penggunaan Google
Classroom dan Aplikasi Digital adalah sebagai strategi kami dalam
memberikan sokongan bermakna dalam membimbing kepimpinan pendidikan sesuai
dengan keperluan pembangunan pemimpin abad ke-21, kemahiran abad ke-21 dan
kepimpinan teknologi.
Penggunaan Google Classroom dan Aplikasi Digital
sebagai satu elemen dalam Intervensi HILL adalah selaras dengan standard ISTE (
International
Society for Technology in Education) yang digunakan untuk pentadbir(2009).
Strategi penyampaian bagi Pemimpin sekolah mestilah ke arah menyediakan
sekolah-sekolah memanfaatkan teknologi untuk pembelajaran. International
Society for Technology in Education Standards for Administrators (ISTE*A)
dibangunkan untuk dijadikan sebagai panduan dalam membantu pentadbiran di sekolah
mengimplementasikan teknologi dalam mewujudkan persekitaran pembelajaran abad
ke-21 (ISTE, 2009). Berasaskan kepada
pentingnya aplikasi digital dalam meningkatkan penerimaan pengetua dan
keberkesanan intervensi ini, beberapa aplikasi atau digital tools telah dipilih
untuk digunakan dalam melaksanakan intervensi ini. Jenis dan penggunaan aplikasi
digital adalah dijelaskan seperti jadual berikut;
Rajah 5: Google Classroom dan Aplikasi Digital
5.0
IMPAK / DAPATAN
5.1
Pengiktirafan KPM
Pelaksanaan
Google Classroom dan Aplikasi Digital
yang digunakan oleh SIPartners+ PPD Kulai telah mendapat pengiktirafan daripada
KPM menerusi Penarafan Penilaian Kecemerlangan Pejabat Pendidikan Daerah. Intervensi
HILL yang diintegrasikan dengan
penggunaan Google Classroom dan Aplikasi Digital, diiktiraf sebagai
intervensi yang mempunyai elemen inovasi, bersesuaian dengan perkembangan era
Digital dan pembelajaran Abad ke-21.
5.2
Pengiktirafan
Jemaah Nazir
Dapatan
pemeriksaan aktiviti sokongan profesional pelaksanaan dasar/ program oleh
Pejabat Pendidikan Daerah Kulai kepada dua buah sekolah yang terlibat dalam
program HILL menerusi Go-CLAD ini sangatlah positif, antaranya;
a) Aplikasi
Click-Up berjaya melancarkan
pemantauan dan penyeliaan atas bimbingan yang diberikan oleh pegawai PPD. Maklum
balas dan maklumat dapat disampaikan dengan segera membolehkan pemantauan dan
penyelesaian masalah dapat dilakukan mengikut tahap keseriusan sesuatu masalah.
(JN: 2.1.1)
b) Pengetua di dua buah sekolah berjaya mengurus
sekolah secara profesional. Mereka berperanan sebagai peneraju, pembimbing dan
pendorong kepada warga sekolahnya. SIPartners+ memberi bimbingan sokongan
kepada pengetua ke arah peningkatan kualiti kepimpinan dan pengurusan
organisasi (Standard 1 dan 2 SKPMg2). (JN: 2.1.2)
c) Program-program
pembangunan profesionalisme berterusan sepanjang tahun 2018 dan 2019 seperti
program High Impact School Leaders (HILL), dan PILL banyak membantu pengetua
dalam menerajui sekolah dengan yakin dan berkesan. (JN: 2.1.2)
d) Pegawai
SIPartners+ juga berjaya membimbing pengetua agar berupaya mengagih sumber manusia
mengikut keperluan selaras dengan empat prinsip pengurusan dalam kerangka
P-O-L-C. (JN: 2.2.4)
5.3 Pembudayaan Google
Classroom dan Aplikasi
Digital dalam Amalan Kepimpinan Sekolah
Semua
sekolah yang terlibat dalam program HILL telah mewujudkan budaya baru dalam
amalan pengurusan dan kepimpinan pengetua. Berikut adalah antara perubahan
amalan berteraskan Digital yang berlaku kesan daripada implementasi Go-CLAD
dalam intervensi HILL;
a) Semua
sepuluh sekolah menengah yang terlibat dalam program HILL telah menggunakan
Rancangan Pengajaran Harian Elektronik (e-RPH) berkaitan penyediaan, pengurusan
dan pemantauan.
b) Google Classroom juga dijadikan
sebagai strategi pembangunan kompetensi guru di sekolah-sekolah bagi memberi
akses kepada guru untuk meningkatkan kemahiran mereka menerusi pembelajaran
maya (e-Learning).
c) Aplikasi
Google Classroom yang percuma dan
mudah untuk diintegrasikan dengan pelbagai aplikasi digital berasaskan laman
sesawang menyebabkan penggunaannya kini semakin meluas dalam kalangan guru-guru
dalam mewujudkan suasana pembelajaran maya.
d) Penglibatan
aktif pengetua, guru penolong kanan dan GKMP dalam kelas-kelas e-Pembelajaran
yang diwujudkan oleh SIPartners+ dengan menggunakan tapak Google Classroom
e) Amalan
e-Coaching yang sistematik telah
menggunakan tapak Google Classroom
sepenuhnya, membolehkan sesi bimbingan lebih mudah sama ada bagi tujuan
pengurusan mahupun pelaksanaan.
f) Pelaporan
SIPartners+ menggunakan sepenuhnya Google
Drive.
Maklumat berkaitan bimbingan, dashbord
lawatan, laporan mingguan, pelaporan TKC 1, TKC 2, TKC 3, TKC 4 dan TKC 5 semuanya
dilakukan secara atas talian menggunakan Google
Docs, Google Sheets, Google Slide, Google Site, Google Calendar dan banyak lagi.
g) Berlakunya
Ripple
Effect
dalam kalangan sekolah-sekolah yang tidak terlibat dalam HILL. Pengetua dan
Guru Besar menunjukkan kecenderungan mengubah amalan pengurusan lama kepada
amalan baru dengan mengoptimumkan kemahiran mereka dalam mentransformasikan
sekolah ke arah era digital.
5.4 Maklum balas
pengetua, GPK, dan GKMP mengenai keberkesanan HILL
Rajah 6: Maklum balas Keberkesanan Program HILL
Berdasarkan
dapatan yang diperoleh daripada maklum balas pengetua, GPK dan GKMP yang
mengikuti program ini, pada keseluruhannya memperlihatkan tahap keberkesanan
yang tinggi terutama bagi program Kemahiran Coaching,
Alat Kualiti dan Google Classroom
& Aplikasi Digital sebagaimana yang ditunjukkan pada Rajah 6.
5.5 Peningkatan
pencapaian peperiksaan awam (Sampingan)
Intervensi HILL menerusi Go-CLAD, sedikit sebanyak
turut memberi impak kepada kejayaan daerah Kulai dalam memastikan peningkatan dalam
pencapaian SPM bagi tahun 2018. Walaupun peningkatan dalam pencapaian akademik
ini ditentukan oleh banyak faktor, namun berdasarkan daapatan daripada beberapa
kajian yang telah dilaksanakan oleh para sarjana, menunjukkan bahawa pencapaian pelajar adalah
pada tahap yang lebih baik di sekolah-sekolah yang dipimpin oleh pengetua yang
mendapat bantuan dan sokongan dari pihak luar (Fullan, 2001; Schlechte, Yssel
dan Merbler, 2005).
Rajah 7: Maklum balas Keberkesanan Program HILL
Dapatan ini selari
dengan pendapat Hallinger dan Heck (2003) bahawa Pengetua memerlukan komitmen
dan kerjasama daripada guru untuk memastikan peningkatan dalam pencapaian
pelajar. Fullan (2001) dan Havlik (2007) turut bersetuju bahawa pengetua
memerlukan kerjasama guru untuk menjayakan perubahan dan inovasi. Rumusannya
dapat dijelaskan bahawa kecemerlangan sekolah turut dipengaruhi kesediaan
pengetua berkongsi matlamat dengan guru-guru, keberkesanan dalam komunikasi dan
apabila kapasiti guru-guru dapat dibangunkan.
6.0 RUMUSAN DAN
PENUTUP
Pendekatan yang digunakan oleh SIPartners+ dalam membangunkan kepimpinan
pengetua sekolah yang berkualiti merupakan satu pendekatan yang komprehensif
melibatkan penggunaan PILL dalam mengenal pasti bidang keutamaan yang perlu
dibangunkan, yang akhirnya melahirkan Intervensi HILL. Bagi meningkatkan
keberkesanan, pendekatan Blended Coaching digunakan seiring dengan Leadership Coaching yang diintegrasikan dengan e-Coaching, Google Classroom serta
beberapa aplikasi berasaskan web dan digital digunakan bagi mentransformasikan
cara bekerja, cara bertindak dan cara berfikir barisan kepimpinan agar berupaya
menangani tuntutan masyarakat yang sentiasa berubah.
Untuk kitaran
seterusnya, pembentangan ini turut mencadangkan beberapa penambahbaikan hasil
daripada dapatan dan pemerhatian yang dibuat. Kajian impak keberkesanan program
ini boleh dicadangkan dilaksanakan berasaskan kepada teori Change in Action (Fullan 2006) dengan memberi fokus terhadap tujuh
faktor utama iaitu motivasi, pembangunan kapasiti, pembelajaran di tempat
kerja, perubahan kontekstual, Latihan Refleksi,
pelibatan sepenuhnya dan ketahanan melaksanakannya. Tujuh faktor ini
dijadikan sebagai asas untuk melihat keberkesanan ketika melaksanakan
pendekatan melalui strategi Blended Coaching & e-coaching berasaskan pendekatan
Go-CLAD. Pendekatan ini diharapkan berupaya meningkatkan kompetensi kepimpinan
di sekolah menerusi peningkatan intensiti, kecekapan dan keberkesanan
SIPartners+ dalam memberi bimbingan kepada kepimpinan di sekolah.
Google
Classroom
juga akan diperluaskan penggunaannya sebagai platform e-Pembelajaran kepada
PGB, peluasan e-Coaching, dan sebagai pengurusan data berkaitan program
pembangunan kepimpinan pengetua dan pemimpin pertengahan. Google Classroom juga boleh diimplementasikan dalam menyebarluaskan
dan memberi bimbingan kepada pengetua dan guru besar yang terlibat dalam sekolah
TS25, ProPeKS, PRIme dan lain-lain program pembangunan kepimpinan sama untuk
individu mahupun organisasi.
SENARAI RUJUKAN
Anderson,
R., & Dexter, S. (2005). School technology leadership: An empirical
investigation of prevalence and effect. Educational Administration
Quarterly,41(1), 49-82.
Bloom, G.,
Castagna, C., Moir, M., & Warren, B. (2005). Blended coaching: Skills
and strategies to support. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Hallinger, P & Heck, R.H.2003. Understanding
the contribution of leadership to school
improvement dalam Learning to read critically in educational leadership management.
SAGE Publications. Thuosand Oaks.
Fullan, M. 2001. Leading in a cultural of change. Jossey-
Bass A Wiley Imprint. San Francisco
Havlik, K.M. 2007. Leadership, learning and school change: The
elementary principal’s role in teacher professional development. Tesis
Doktoral. University of Wincosin.
Ezaki, J.
Y. (2015). Secondary administrators’
perceptions of the blended coaching model on their development as
transformational leaders (Doctoral dissertation). Available from ProQuest
Dissertations & Theses Global. (UMI 3685459).
International
Society for Technology in Education. (2009). National Education Technology Standards For Administrators.
Arlington, VA: Author. Retrieved from: www.iste.org/standards/
nets-for-administrators.aspx.
Tracy Lynn
Robinson (2016), Leadership Coaching for
New Administrators using the Blended Coaching Model. A Dissertation by
Brandman University, Irvine, California School of Education
No comments:
Post a Comment