Ahad, Februari 10, 2013



 
PROGRAM MELINDUNGI MASA INSTRUKSIONAL
SMK KULAI BESAR

PENDAHULUAN
Proses pengajaran dan pembelajaran berlaku apabila terdapat persuaan antara murid dan guru. Sesi persuaan antara guru dan murid ini dinamakan sebagai instruksional. Peruntukkan masa telah diatur antara pengajar dan murid menerusi jadual waktu pembelajaran yang ditetapkan. Justeru itu guru selaku pengajar mempunyai tanggungjawab untuk mengoptimumkan masa pengajaran yang diperuntukkan.
 
Kegagalan menggunakan masa atau memaksimumkan masa akan menjejaskan pencapaian murid. Oleh itu masa pengajaran dan pembelajaran adalah menjadi perkara yang menjadi tanggungjawab kepada pengurusan sekolah agar semua guru selaku pelaksana memainkan peranan yang penting untuk mempertahankan waktu pengajaran dan pembelajaran
 
TANGGUNGJAWAB MELINDUNGI WAKTU INSTRUKSIONAL
Instruksional adalah teras utama dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Kejayaan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran bergantung sejauhmana masa instruksional guru dapat dioptimumkan dan dilaksanakan dengan cekap, berkesan dan penuh kebijaksanaan. Masa instruksional adalah ditetapkan seperti dalam jadual waktu rasmi.
 
Sebagai contoh waktu yang ditetapkan untuk Bahasa Melayu ialah enam waktu seminggu, oleh itu sebarang kekurangan dianggap sebagai gangguan instruksional. Ketidakhadiran guru bertugas di sekolah kerana bercuti, berkursus atau melaksanakan tugas rasmi lain sama ada di sekolah atau di luar sekolah adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.
 
Justeru itu Program Melindungi Masa Instruksional adalah satu inisiatif pihak sekolah untuk memastikan gangguan terhadap pengajaran dan pembelajaran dapat diatasi  di samping mengurangkan gangguan instruksional disebabkan ketidakhadiran guru.
 
Matlamat jangka panjang program ini adalah untuk memastikan pembinaan warga sekolah yang bestari dalam pengunaan masa bagi tujuan pengoptimuman pengajaran dan pembelajaran dan seterusnya dapat meningkatkan pencapaian murid dalam peperiksaan.
 
 
FAKTOR BERLAKUNYA GANGGUAN INSTRUKSIONAL
 
Skap guru; Guru perlu prihatin terhadap usaha mempertahankan masa instruksional di sampingberusaha mewujudkan suasana dan iklim instruksional yang baik. Sifat melengah-lengahkan masa untuk masuk ke kelas, sikap mengambil kesempatan di atas ketiadaan pengetua dan mengambil masa melebihi waktu yang sepatutnya semasa berada di kelas adalah salah satu punca menyebabkan gangguan masa instruksional. Mengikut JeJong dan Wilson (1989), ketepatan masa bukan terhad kepada kehadiran guru pada tempatnya dengan tepat tetapi termasuk juga memastikan kesediaan muridnya untuk belajar.

Faktor kedua yang boleh menyumbang kepada gangguan instruksional ialah berkaitan keberkesanan guru mengajar. Kehilangan waktu pengajaran dan pembelajaran boleh berlaku secara halus dan tidak disedari sekiranya guru tidak mempunyai kemahiran dalam pengajarannya. Perkara ini disokong oleh Reynolds (1990), yang menyatakan bahawa memaksimumkan masa pembelajaran menerusi perancangan pengajaran yang berkesan membantu dalam memastikan pembelajaran yang bermakna dalam kalangan murid-murid.

Faktor ketiga pula berkaitan disiplin murid. Bahkan faktor disiplin murid adalah antara faktor yang utama dalam menyumbangkan kepada gangguan masa instruksional. Murid-murid berdisiplin di dalam bilik darjah memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas, sebaliknya jika disiplin murid yang rendah menyebabkan sebahagian masa digunakan untuk membuat teguran, menasihati dan mengambil tindakan ke atas murid. Ini tidak termasuk murid yang suka ponteng kelas, kerap ke tandas, keluar tanpa kebenaran dan tidak mementingkan masa pembelajaran.

Faktor keempat yang dikenal pasti mengapakah gangguan masa instruksional terjadi ialah kerana guru memenuhi keperluan di luar bilik darjah. Contohnya guru dikehendaki menghadiri kursus semasa waktu persekolahan, guru melaksanakan tugas rasmi di luar bilik darjah dan guru digunakan oleh KPM, JPN, PPD dan sekolah lain sebagai penceramah atau fasilitator dalam pelbagai bidang.

Faktor kelima pula berkaitan dengan keutamaan yang bercanggah. Situasi ini berlaku apabila pihak sekolah terpaksa memberi tumpuan antara keperluan akademik dan keperluan kokurikulum seperti kegiatan unit berunifom, kelab, persatuan dan sukan. Sebagai contoh manakah yang lebih diutamakan antara mempersiapkan murid untuk peperiksaan atau pertandingan kokurikulum? Mengutamakan program pengajaran dan pembelajaran ataupun program sukan sekolah?.   
 
 
INISIATIF UNTUK MENGURANGKAN GANGGUAN MASA INSTRUKSIONAL.
 
Gangguan sebenarnya boleh menggagalkan pencapaian sekolah berkesan, maka Wayne(1980) menyatakan perlunya ada dasar untuk mengurangkan atau menghapuskan gangguan waktu instruksional. Bossert(1982) menyarankan penguatkuasaan dan implimentasi dasar peringkat sekolah. Stalling & Mohlman(1981) menyatakan dasar yang boleh mengembalikan waktu instruksional yang terhilang boleh meningkatkan pencapaian pelajar.
 
Inisiatif JPN Johor mahu melaksanakan Program Melindungi Masa Instruksional secara terancang dan seragam di sekolah-sekolah negeri Johr ada satu usaha yang murni dan perlu disambut baik oleh guru-guru di sekolah. Program ini bukanlah satu bentuk menambah beban guru, tetapi membantu guru bagaimana ia boleh berfungsi dengan cekap dan berkesan dalam melindungi waktu instruksional.Antara objektif  Program Melindungi Masa Instruksional ialah;
·         Pengguanaan masa untuk pengajaran dan pembelajaran dapat dioptimumkan dan menggurangkan kesan gangguan instruksional kerana ketidkhadiran guru.

·         Guru dan murid dapat mewujudkan budaya menghargai masa agar sentiasa lebih peka dan lebih cekap  khususnya berkaitan pengajaran dan pembelajaran. 
·         Meningkatkan prestasi murid dalam peperiksaan. 
·         Meningkatkan tahap disiplin murid di sekolah.
 
Program ini menyasarkan semua murid iaitu dari kelas peralihan hinggalah ke tingkatan lima. Pelaksanaannya bermula dari bulan Januari hinggalah ke bulan Oktober. Untuk memantapkan pengurusan program, pihak sekolah telah menubuhkan Jawatankuasa Melindungi Masa Instruksional yang melibatkan pihak pentadbiran, ketua-ketua panitia dan kaunselor sekolah;
 
JAWATANKUASA PROGRAM
Jawatankuasa Melindungi Masa Instruksional
SMK Kulai Besar
 
Pengerusi                    : Pn. Tan Moi Yan
 
Timbalan Pengerusi    : En. Azman bin Safii
 
Naib Pengerusi           : En. Masa’ud bin Baharom
                                                  En. Mohd Tahir bin Ismail
                                                  Pn. Norazzah binti Misban 
Setiausaha                  : Pn. Azmah binti Mohd 
Ahli Jawatankuasa      : Pn. Chua Chai Lian
                                                  Pn. Jaemah binti Ali
                                                  Pn. Norintan binti Mohamad
                                                  Tuan Haji Misran bin Ali
                                                  Pn. Wan Norlela bin Wan Abdul Rahman
                                                  En. Mohd Fadzeli bin Tumiran
                                                  Pn. Cheah Gaik Choo
                                                  Cik Zaiton binti Badal
                                                  Semua Ketua Panitia
 
PELAN TINDAKAN PELAKSANAAN MMI 
1.    Memberi taklimat MMI kepada warga sekolah
2.    Membentuk jawatankuasa MMI dan penyediaan pelan tindakan MMI
3.    Penyediaan bahan-bahan untuk melaksanakan amalan MMI
4.    Melaksanakan amalan MMI (sepanjang tahun)
5.    Melaksanakan pemantauan amalan MMI
6.    Menyedia dan menghantar laporan pelaksanaan amalan MMI ke PPD
7.    Penambahbaikan amalan MMI berdasarkan dapatan pemantauan
8.    Membudayakan amalan MMI  dalam  kalangan warga sekolah
 
CARTA GANTT PELAN TINDAKAN
PELAKSANAAN PROGRAM MELINDUNGI MASA INSTRUKSIONAL (MMI)

BIL

PERKARA

DIS. 2012

JAN. 2013

FEB. 2013

MAC 2013

CATATAN

1

2

3

4

1

2

3

4

1

2

3

4

1

2

3

4

 

1

Taklimat MMI kepada warga sekolah

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Penubuhan jawatankuasa MMI sekolah

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Pembinaan bahan-bahan untuk program MMI

 

 

 

X

X

X

X

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Pelaksanaan MMI di sekolah

 

 

 

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

sepanjang tahun

5

Pemantauan pentadbir sekolah

 

 

 

 

X

X

X

X









  sepanjang tahun 

5

Menghantar laporan pelaksanaan kepada PPD

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Memantapkan pelaksanaan MMI di sekolah

 

 

 

 

 

 

 

 

X

X

X

X

X

X

X

X

sepanjang tahun

7

Pemantauan MMI oleh PPD 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

X

X

X

sepanjang tahun
  
Garis Panduan dan Prosedur Pelaksanaan Program MMI
 Tindakan guru pengganti dan yang diganti;
 
1.                  Guru menyediakan bahan atau modul pengajaran yang khusus untuk digunakan semasa ketiadaanya di sekolah kerana berkursus, bercuti atau terpaksa melaksanakan tugas rasmi lain sama ada di sekolah atau di luar sekolah.
2.                  Guru menyerahkan bahan atau modul pengajaran kepada Penolong Kanan/ PK Petang/ Guru Kanan Mata Pelajaran (GKMP)  sebelum berkursus, bercuti atau melaksanakan tugas rasmi lain.
3.                  Bahan yang disediakan mestilah bersesuaian dengan masa pengajaran dan pembelajaran. Masa yang dicadangkan ialah 30 minit bagi setiap satu sesi  waktu pengajaran.
4.                  Sekiranya bahan atau modul tersebut perlu dibincangkan dalam kelas oleh guru yang pengganti, maka guru yang  digantikan perlulah menyediakan skima jawapan. Masa yang dicadangkan untuk murid menjawab soalan atau bahan yang disediakan ialah 20  minit, bagi membolehkan perbincangan dijalankan dengan selesa.
5.                  Bahan atau modul pengajaran yang telah dijawab oleh murid perlu dikutip kembali sama ada bahan telah dibincangkan di dalam kelas atau belum. Bahan atau modul tersebut perlu diserahkan kepada GKMP yang berkaitan.
6.                  Guru yang menjadi pengganti akan menerima Notis Guru Ganti dan bahan yang perlu dibawa untuk masuk ke kelas.
7.                  Notis Guru Ganti hendaklah dilengkapkan pada bahagian aktiviti serta ditampal pada Buku Rekod Persediaan Mengajar.
 
Tindakan Guru-Guru Penolong Kanan dan Guru Kanan Mata Pelajaran
 
1.                  Penolong Kanan, Penolong Kanan HEM, PK Kokurikulum, Penyelia Petang dan Guru-Guru Kanan Mata Pelajaran adalah bertanggungjawab sepenuhnya dalam memastikan Program Penggangur Bestari berjalan dengan lancar.
2.                  GKMP perlu memastikan setiap ketua panitia dan guru-guru dibawah seliaanya menyediakan bahan atau modul pengajaran yang mencukupi.
3.                  Bahan atau modul pengajaran yang diterima daripada guru-guru hendaklahlah disimpan dengan sebaik-baiknya agar menepati tahap kebolehcapaian dan kesegeraan yang tinggi.
4.                  Mengenalpasti guru yang tidak hadir sama ada kerana bercuti, berkursus, atau menjalankan tugas rasmi lain.
5.                  Mengenalpasti guru pengganti dan mengeluarkan Notis Guru Ganti kepada guru-guru pengganti yang telah ditetapkan.
 
HARAPAN
Kejayaan Program MMI adalah bergantung sejauh mana wujudnya kerjasama dan penglibatan sepenuhnya oleh guru-guru. Program Melindungi Waktu Instruksional perlu menjadi budaya sekolah, iaitu, semua guru dan murid mengetahui apakah peranan mereka sekiranya seseorang guru tidak hadir.
 
Matlamat akhirnya ialah peningkatan prestasi murid dalam peperiksaan dan pada masa yang sama dapat mengurangkan salah laku disiplin khususnya di dalam kelas. Adalah diharapkan Program MMI ini menjadi asas yang kukuh dalam usaha kita meningkatkan prestasi murid dalam pelajaran dan seterusnya dapat meningkatkan kualiti penggunaan masa dalam proses pengajaran dan pembelajaran.                         

Rabu, Januari 23, 2013

Peranan Sekolah Dalam Menjayakan Aspirasi PPPM

 
Seperti yang digariskan dalam Model Ekonomi Baru RMKe-10, negara kita berusaha untuk berubah daripada negara berpendapatan pertengahan ke arah negara berpendapatan tinggi. Perubahan ini perlu  digerakkan oleh mereka yang berbakat, khususnya pemimpin dan pekerja yang berpengetahuan disamping input lain seperti tenaga kerja dan modal. Dalam keadaan persaingan pada peringkat global negara kita memerlukan warganegara yang berbakat, kompetatif dan sistem pendidikan yang berdaya saing.

Justeru itu kerajaan menerusi KPM telah merangka suatu tranformasi dalam sistem pendidikan bagi membolehkan aspirasi negara ke arah negara berpendapatan tinggi dapat direalisasikan. Aspirasi untuk menjayakan tranformasi sistem pendidikan terdiri daripada dua aspek, iaitu aspirasi keseluruhan sistem pendidikan dan aspirasi setiap murid.

ASPIRASI SISTEM PENDIDIKAN

Terdapat lima hasil yang ingin dicapai dalam Pelan Pembangunan Pendidikan, iaitu; akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan. Lima aspirasii ini muncul daripada laporan pendidikan yang pernah dikeluarkan sebelum ini tetapi kandungannya masih relevan iaitu Laporan Razak (1956), Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979) dan PIPP (2006-2010).

Sekolah adalah barisan hadapan dan peringkat operasi dalam melaksanakan tanggungjawab memastikan lima aspirasi sistem pendidikan dapat dicapai.

1. Akses Kepada Kejayaan

Sekolah mempunyai peranan untuk memastikan setiap murid di sekolah mendapat akses yang sama kepada pendidikan berkualiti, tanpa mengira taraf ekonomi, kaum atau latar belakang murid bagi membolehkan murid mencapai potensi masing-masing.

Prinsip pendidikan untuk semua, perlu dijadikan asas dalam memastikan akses dan enrolmen setiap lapisan murid dari peringkat prasekolah ke peringkat sekolah menengah dapat dipenuhi. Bagi tujuan ini pihak sekolah perlu memberi komitmen demi memastikan tiada murid yang tercicir dan semua murid memenuhi standard minimum iaitu sekurang-kurangnya lulus dalam mata pelajaran teras iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Sejarah dan Pendidikan Islam atau Pendidikan Moral  pada akhir tingkatan 5.

Tujuannya adalah untuk meletakkan negara kita setanding dengan negara maju yang lain di samping meningkatkan peratusan murid melanjutkan pelajaran pada peringkat universiti, kolej, politeknik, vokasional dan program latihan kemahiran yang berstruktur.

2. Kualiti Standard Antarabangsa Yang Tinggi.

Aspirasi kedua ini melibatkan peranan sekolah dalam meastikan setiap sekolah memberikan proses pendidikan yang berkualiti kepada murid-murid setanding dengan negara maju yang lain mengikut standard antarabangsa. Langkah ini termasuklah standard untuk bidang Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris serta kemahiran berfikir aras tinggi.

KPM misalnya telah mensasarkan agar negara berada dalam kelompok sepertiga teratas dari segi prestasi dalam TIMSS (Trends in Mathematics and Science Study) dan PISA (Programme For International Student Assessment) dalam tempoh 15 tahun.

Oleh itu komitmen guru dan masyarakat yang mendukung sekolah yang tinggi amatlah diharapkan. Pelaksanaan i-THINK dan Frog VLE perlulah dilaksanakan secara serius kerana ia adalah kerangka asas yang dapat memenuhi keperluan proses pembelajaran dan pengajaran berkualiti tinggi.

3. Ekuiti Untuk Semua Murid

Sekolah perlu memastikan sistem pendidikan yang dilaksanakan berada pada tahap  yang terbaik kepada setiap murid tanpa mengira etnik, tempat atau latar belakang sosioekonomi. Sekolah perlu meberi peluang kepada setiap murid supaya jurang yang ada dalam kalangan mereka dapat dirapatkan.

Sekolah bertanggungjawab untuk memastikan setiap murid yang mempunyai pelbagai latarbelakang dan sosioekonomi di sekolah mendapat hak dan ekuiti yang sama terhadap kemudahan dalam menyokong pembelajaran dan pembangunan sahsiah mereka.

Program Pendidikan Khas, Kelas Rancanagan Khas dan Program Kawalan yang terdapat disekolah perlulah diurus dengan berkesan bagi membolehkan murid dibangunkan mengikut kebolehan dan potensi masing-masing.

4. Memupuk Perpaduan Dalam Kalangan Murid

Sejak merdeka aspirasi negara yang utama ialah mewujudkan perpaduan dalam kepelbagaian kaum yang ada. Sesebuah negara yang menghargai kepelbagaian dan mengutamakan keterangkuman sosial yang unik akan mempamirkan perpaduan yang lebih kuat. Kajian yang dilakukan oleh OECD pula menunjukkan bahawa perpaduan yang kuat mempunyai kaita yang rapat dengan rakyat yang sihat, masyarakat yang selamat dan kadar guna tenaga yang tinggi.

Murid menghabiskan masa lebih seperempat daripada mereka di sekolah semasa mereka berusia 7 hingga 17 tahun, maka sekolah merupakan medan yang subur untuk pemupukan semangat perpaduan. Oleh itu sekolah perlu mewujudkan interaksi dalam kalangan murid-murid agar mereka belajar saling memahami, menerima dan menghargai kepelbagaian.

Gerak kerja kokurikulum perlu dioptimumkan dan dasar 1 murid 1 sukan perlu dimantapkan agar penerapan nilai dan pengalaman dapat diterapkan ke arah pembinaan identiti nasional yang seterusnya memupuk perpaduan.

5. Pelaksanaan Berkecekapan Tinggi

Aspirasi pendidikan nasional yang kelima ialah elemen kecekapan. Kerajaan menerusi bajet tahunan telah memperuntukan perbelanjaan besar kepada sektor pendidikan (16%), yang secara jelas menunjukkan komitmen tinggi kerajaan terhadap pendidikan. Oleh itu adalah menjadi tanggungjawab guru-guru dan warga pendidikan di sekolah untuk memastikan pulangan dalam bentuk keberhasilan murid dimaksimumkan untuk setiap ringgit yang dibelanjakan.

Pelaksanaan program pendidikan perlu dibuat secara lebih bertanggungjawab dan menggunakan sumber yang ada secara cekap, berkesan dan memberi impak yang maksimum.


ASPIRASI MURID

Adalah menjadi aspirasi KPM untuk memastikan setiap murid mencapai potensi yang ada pada diri mereka sepenuhnya. Oleh yang demikian setiap pemimpin di sekolah, guru, ibu bapa dan masyarakat mempunyai peranan penting dalam memastikan generasi muda ini mencapai aspirasi yang diharapkan.

Dalam PPPM, Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menekankan pembangunan murid secara menyeluruh dan seimbang telah diterjemahkan kepada enam elemen, iaitu penekanan kepada elemen Pengetahuan dan  Kemahiran; membangunkan Pemikiran Kritis, Kreatif dan Inovatif; Kemahiran Memimpin; Kemahiran Dalam Dwibahasa (Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris); Sahsiah dan Nilai serta semangat Identiti Nasional yang kuat. Setiap elemen ini turut memberi penekanan kepada usaha bagi membolehkan semua murid memberi sumbangan bermakna terhadap institusi keluarga, masyarakat dan negara.

1. Pengetahuan

Pada peringkat yang paling asas, adalah menjadi tanggungjawab sekolah untuk memastikan setiap murid mempunyai keupayaan literasi dan numerasi. Perkara ini amatlah penting kerana murid perlu mempunyai kemahiran hidup yang asas serta bagi membolehkan mereka berfungsi secara berkesan dalam masyarakat. Keupayaan dalam literasi dan numerasi juga membolehkan muird memupuk nili diri untuk kesejahteraan diri, masyarakat dan negara.

Murid-murid juga perlu dipastikan menguasai mata pelajaran teras seperti Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains dan Sejarah. Murid-murid juga perlu digalakkan untuk menguasi bidang seni, muzik dan sukan supaya kemahiran dalam bidang ini membolehkan mereka mengaplikasikan dalam kehidupan.  

2. Kemampuan Memimpin

Sekolah adalah medan yang terbaik untuk memupuk kepimpinan dan kemahiran bekerja secara berpasukan secara berkesan dalam kalangan murid-murid selaku pewaris kepimpinan negara. Oleh yang demikian pihak sekolah seharusnya peka terhadap keperluan murid untuk membangunkan potensi dan bakat kepimpinan yang ada pada diri mereka. Dalam konteks ini kepimpinan yang perlu dibangunkan melibatkan empat unsur iaitu;

  • Keusahawanan; mengambil inisiatif untuk mewujudkan dan membangunkan penyelesaian diri, sanggup membuat pelaburuan dari sumber sendiri.
  • Berdaya Tahan; membangunkan cara berfikir yang konstruktif serta mampu menghadapi rintangan.
  • Kecerdasan Emosi; berupaya memahami dan bekerja secara berkesan dengan orang lain serta mampu mempengaruhi mereka secara positif.
  • Keterampilan Komunikasi; berupaya memberikan pendapat dan hasrat secara lisan dan bertulis dengan jelas.
Sekolah perlu memastikan persekitarnnya dan iklimnya menyokong kepada pembangunan keempat-empat unsur di atas sama ada dalam aktiviti di bilik darjah, mahu pun di luar bilik darjah seperti kegiatan sukan dan kokurikulum.

3. Kemahiran Dwibahasa

Setiap murid perlu mengusai bahasa Malaysia sebagai bahasa Kebangsaan dan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua dan bahasa komunikasi antarabangsa. Murid- murid juga diberi peluang dan galakkan untuk menguasai bahasa tambahanseperti bahasa Mandarin, bahasa Tamil, bahasa Arab serta bahasa ibunda lain seperti bahasa Iban dan Kadazan-Dusun.

Penguasaan kemahiran berbahasa ini amatlah penting bagi membolehkan murid-murid bersosialisasi merentas sempadan budaya dan etnik, yang seterusnya menyubnag kepada pemupukan kerjasama dan komunikasi pada peringkat global.

4. Etika dan Kerohanian

Pihak sekolah perlu berperanan dalam memastikan setiap murid mempunyai sifat berani menghadapi cabaran masa hadapan, menyelesaikan konflik secara aman serta membuat keputusan yang wajar dalam situasi kritikal, dan mempunyai keberanian melakukan apa yang betul.

Sekolah perlu berusaha untuk mewujudkan nilai bersama yang kukuh berteraskan kepada satu set prinsip, iaitu;
  • Kerohanian; memastikan murid mempunyai pegangan agama yang kuat dan mengamalkannya sebagai asas hidup, serta mempunyai asas moral yang tinggi.
  • Integriti; memastikan murid dibimbing agar mempunyai keberanian, disiplin dan semangat untuk melakukan perkara yang betul.
  • Tanggungjawab Sivik; murid dibimbing ke arah sikap yang positif dan bertindak untuk kebaikan negara, mengambil berat terhadap orang lain dan alam sekitar.
5. Identiti Nasional
 
Aspirasi kelima terhadap murid dalam PPPM adalah berkaitan usaha membina identiti nasional dalam kalangan murid-murid. Aspirasi ini antara lain adalah untuk melahirkan murid yang mempunyai perasaan tidak berbelah bahagi tentang identiti nasional, berpegang teguh kepada prinsip Rukunegara dan sentiasa mengutamakan perpaduan.
 
Sekolah perlu berperanan sebagai tempat semaian yang subur semangat patriotisme dalam kalanagan murid tanpa mengira etnik, kepercayaan, taraf sosioekonomi atau tempat. Sebaliknya murid mempunyai sifat berbanga sebagai anak Malaysia, memahamii dan menerima perbezaan, menghormati orang lain dan bersedia untuk hidup bersama dalam kepelbagaian budaya.


 

Artikel Popular