PROGRAM MELINDUNGI MASA INSTRUKSIONAL
SMK KULAI BESAR
PENDAHULUAN
Proses pengajaran
dan pembelajaran berlaku apabila terdapat persuaan antara murid dan guru. Sesi
persuaan antara guru dan murid ini dinamakan sebagai instruksional. Peruntukkan
masa telah diatur antara pengajar dan murid menerusi jadual waktu pembelajaran
yang ditetapkan. Justeru itu guru selaku pengajar mempunyai tanggungjawab untuk
mengoptimumkan masa pengajaran yang diperuntukkan.
Kegagalan
menggunakan masa atau memaksimumkan masa akan menjejaskan pencapaian murid.
Oleh itu masa pengajaran dan pembelajaran adalah menjadi perkara yang menjadi
tanggungjawab kepada pengurusan sekolah agar semua guru selaku pelaksana
memainkan peranan yang penting untuk mempertahankan waktu pengajaran dan
pembelajaran
TANGGUNGJAWAB
MELINDUNGI WAKTU INSTRUKSIONAL
Instruksional
adalah teras utama dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Kejayaan
sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran bergantung sejauhmana masa
instruksional guru dapat dioptimumkan dan dilaksanakan dengan cekap, berkesan
dan penuh kebijaksanaan. Masa instruksional adalah ditetapkan seperti dalam
jadual waktu rasmi.
Sebagai contoh
waktu yang ditetapkan untuk Bahasa Melayu ialah enam waktu seminggu, oleh itu
sebarang kekurangan dianggap sebagai gangguan instruksional. Ketidakhadiran
guru bertugas di sekolah kerana bercuti, berkursus atau melaksanakan tugas
rasmi lain sama ada di sekolah atau di luar sekolah adalah sesuatu yang tidak
dapat dielakkan.
Justeru itu
Program Melindungi Masa Instruksional adalah satu inisiatif pihak sekolah untuk
memastikan gangguan terhadap pengajaran dan pembelajaran dapat diatasi di samping mengurangkan gangguan instruksional
disebabkan ketidakhadiran guru.
Matlamat jangka
panjang program ini adalah untuk memastikan pembinaan warga sekolah yang
bestari dalam pengunaan masa bagi tujuan pengoptimuman pengajaran dan
pembelajaran dan seterusnya dapat meningkatkan pencapaian murid dalam
peperiksaan.
FAKTOR BERLAKUNYA GANGGUAN INSTRUKSIONAL
Skap guru; Guru
perlu prihatin terhadap usaha mempertahankan masa instruksional di sampingberusaha mewujudkan suasana dan iklim instruksional yang baik. Sifat melengah-lengahkan masa untuk masuk ke kelas, sikap mengambil kesempatan di
atas ketiadaan pengetua dan mengambil masa melebihi waktu yang sepatutnya
semasa berada di kelas adalah salah satu punca menyebabkan gangguan masa
instruksional. Mengikut JeJong dan Wilson (1989), ketepatan masa bukan terhad
kepada kehadiran guru pada tempatnya dengan tepat tetapi termasuk juga memastikan
kesediaan muridnya untuk belajar.
Faktor kedua yang boleh menyumbang kepada gangguan instruksional ialah berkaitan keberkesanan guru mengajar. Kehilangan waktu pengajaran dan pembelajaran boleh berlaku secara halus dan tidak disedari sekiranya guru tidak mempunyai kemahiran dalam pengajarannya. Perkara ini disokong oleh Reynolds (1990), yang menyatakan bahawa memaksimumkan masa pembelajaran menerusi perancangan pengajaran yang berkesan membantu dalam memastikan pembelajaran yang bermakna dalam kalangan murid-murid.
Faktor ketiga pula berkaitan disiplin murid. Bahkan faktor disiplin murid adalah antara faktor yang utama dalam menyumbangkan kepada gangguan masa instruksional. Murid-murid berdisiplin di dalam bilik darjah memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas, sebaliknya jika disiplin murid yang rendah menyebabkan sebahagian masa digunakan untuk membuat teguran, menasihati dan mengambil tindakan ke atas murid. Ini tidak termasuk murid yang suka ponteng kelas, kerap ke tandas, keluar tanpa kebenaran dan tidak mementingkan masa pembelajaran.
Faktor keempat yang dikenal pasti mengapakah gangguan masa instruksional terjadi ialah kerana guru memenuhi keperluan di luar bilik darjah. Contohnya guru dikehendaki menghadiri kursus semasa waktu persekolahan, guru melaksanakan tugas rasmi di luar bilik darjah dan guru digunakan oleh KPM, JPN, PPD dan sekolah lain sebagai penceramah atau fasilitator dalam pelbagai bidang.
Faktor kelima pula berkaitan dengan keutamaan yang bercanggah. Situasi ini berlaku apabila pihak sekolah terpaksa memberi tumpuan antara keperluan akademik dan keperluan kokurikulum seperti kegiatan unit berunifom, kelab, persatuan dan sukan. Sebagai contoh manakah yang lebih diutamakan antara mempersiapkan murid untuk peperiksaan atau pertandingan kokurikulum? Mengutamakan program pengajaran dan pembelajaran ataupun program sukan sekolah?.
Faktor kedua yang boleh menyumbang kepada gangguan instruksional ialah berkaitan keberkesanan guru mengajar. Kehilangan waktu pengajaran dan pembelajaran boleh berlaku secara halus dan tidak disedari sekiranya guru tidak mempunyai kemahiran dalam pengajarannya. Perkara ini disokong oleh Reynolds (1990), yang menyatakan bahawa memaksimumkan masa pembelajaran menerusi perancangan pengajaran yang berkesan membantu dalam memastikan pembelajaran yang bermakna dalam kalangan murid-murid.
Faktor ketiga pula berkaitan disiplin murid. Bahkan faktor disiplin murid adalah antara faktor yang utama dalam menyumbangkan kepada gangguan masa instruksional. Murid-murid berdisiplin di dalam bilik darjah memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas, sebaliknya jika disiplin murid yang rendah menyebabkan sebahagian masa digunakan untuk membuat teguran, menasihati dan mengambil tindakan ke atas murid. Ini tidak termasuk murid yang suka ponteng kelas, kerap ke tandas, keluar tanpa kebenaran dan tidak mementingkan masa pembelajaran.
Faktor keempat yang dikenal pasti mengapakah gangguan masa instruksional terjadi ialah kerana guru memenuhi keperluan di luar bilik darjah. Contohnya guru dikehendaki menghadiri kursus semasa waktu persekolahan, guru melaksanakan tugas rasmi di luar bilik darjah dan guru digunakan oleh KPM, JPN, PPD dan sekolah lain sebagai penceramah atau fasilitator dalam pelbagai bidang.
Faktor kelima pula berkaitan dengan keutamaan yang bercanggah. Situasi ini berlaku apabila pihak sekolah terpaksa memberi tumpuan antara keperluan akademik dan keperluan kokurikulum seperti kegiatan unit berunifom, kelab, persatuan dan sukan. Sebagai contoh manakah yang lebih diutamakan antara mempersiapkan murid untuk peperiksaan atau pertandingan kokurikulum? Mengutamakan program pengajaran dan pembelajaran ataupun program sukan sekolah?.
INISIATIF UNTUK MENGURANGKAN GANGGUAN MASA INSTRUKSIONAL.
Gangguan sebenarnya
boleh menggagalkan pencapaian sekolah berkesan, maka Wayne(1980) menyatakan
perlunya ada dasar untuk mengurangkan atau menghapuskan gangguan waktu
instruksional. Bossert(1982) menyarankan penguatkuasaan dan implimentasi dasar
peringkat sekolah. Stalling & Mohlman(1981) menyatakan dasar yang boleh
mengembalikan waktu instruksional yang terhilang boleh meningkatkan pencapaian
pelajar.
Inisiatif JPN Johor
mahu melaksanakan Program Melindungi Masa Instruksional secara terancang dan
seragam di sekolah-sekolah negeri Johr ada satu usaha yang murni dan perlu
disambut baik oleh guru-guru di sekolah. Program ini bukanlah satu bentuk
menambah beban guru, tetapi membantu guru bagaimana ia boleh berfungsi dengan
cekap dan berkesan dalam melindungi waktu instruksional.Antara objektif Program Melindungi Masa Instruksional ialah;
·
Pengguanaan masa untuk pengajaran dan pembelajaran dapat dioptimumkan dan
menggurangkan kesan gangguan instruksional kerana ketidkhadiran guru.
·
Guru dan murid dapat mewujudkan budaya menghargai masa agar sentiasa lebih
peka dan lebih cekap khususnya berkaitan
pengajaran dan pembelajaran.
·
Meningkatkan prestasi murid dalam peperiksaan.
·
Meningkatkan tahap disiplin murid di sekolah.
Program ini menyasarkan
semua murid iaitu dari kelas peralihan hinggalah ke tingkatan lima. Pelaksanaannya
bermula dari bulan Januari hinggalah ke bulan Oktober. Untuk memantapkan
pengurusan program, pihak sekolah telah menubuhkan Jawatankuasa Melindungi Masa
Instruksional yang melibatkan pihak pentadbiran, ketua-ketua panitia dan
kaunselor sekolah;
JAWATANKUASA PROGRAM
Jawatankuasa Melindungi Masa Instruksional
SMK Kulai Besar
Pengerusi : Pn. Tan Moi Yan
Timbalan
Pengerusi : En. Azman bin Safii
Naib Pengerusi : En. Masa’ud bin Baharom
En. Mohd Tahir bin Ismail
Pn. Norazzah binti Misban
Setiausaha : Pn. Azmah binti Mohd
Ahli Jawatankuasa : Pn. Chua Chai Lian
Pn. Jaemah binti Ali
Pn. Norintan binti Mohamad
Tuan Haji Misran bin Ali
Pn. Wan Norlela bin Wan Abdul Rahman
En. Mohd Fadzeli bin Tumiran
Pn. Cheah Gaik Choo
Cik Zaiton binti Badal
Semua Ketua Panitia
PELAN TINDAKAN PELAKSANAAN MMI
1. Memberi taklimat MMI kepada warga sekolah
2. Membentuk jawatankuasa MMI dan penyediaan pelan
tindakan MMI
3. Penyediaan bahan-bahan untuk melaksanakan
amalan MMI
4. Melaksanakan amalan MMI (sepanjang tahun)
5.
Melaksanakan
pemantauan amalan MMI
6.
Menyedia
dan menghantar laporan pelaksanaan amalan MMI ke PPD
7.
Penambahbaikan
amalan MMI berdasarkan dapatan pemantauan
8.
Membudayakan
amalan MMI dalam kalangan warga sekolah
CARTA GANTT PELAN
TINDAKAN
PELAKSANAAN PROGRAM
MELINDUNGI MASA INSTRUKSIONAL (MMI)
BIL
|
PERKARA
|
DIS.
2012
|
JAN.
2013
|
FEB.
2013
|
MAC 2013
|
CATATAN
|
||||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
||
1
|
Taklimat MMI kepada warga sekolah
|
|
|
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Penubuhan jawatankuasa MMI sekolah
|
|
|
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Pembinaan bahan-bahan untuk
program MMI
|
|
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Pelaksanaan MMI di sekolah
|
|
|
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
sepanjang
tahun
|
5
|
Pemantauan pentadbir sekolah
|
|
|
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
sepanjang tahun
|
5
|
Menghantar laporan pelaksanaan kepada PPD
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
Memantapkan pelaksanaan MMI di sekolah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
sepanjang
tahun
|
7
|
Pemantauan MMI oleh PPD
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
sepanjang
tahun
|
Garis Panduan dan Prosedur Pelaksanaan Program
MMI
1.
Guru menyediakan bahan atau modul pengajaran yang khusus untuk digunakan
semasa ketiadaanya di sekolah kerana berkursus, bercuti atau terpaksa
melaksanakan tugas rasmi lain sama ada di sekolah atau di luar sekolah.
2.
Guru menyerahkan bahan atau modul pengajaran kepada Penolong Kanan/ PK
Petang/ Guru Kanan Mata Pelajaran (GKMP)
sebelum berkursus, bercuti atau melaksanakan tugas rasmi lain.
3.
Bahan yang disediakan mestilah bersesuaian dengan masa pengajaran dan
pembelajaran. Masa yang dicadangkan ialah 30 minit bagi setiap satu sesi waktu pengajaran.
4.
Sekiranya bahan atau modul tersebut perlu dibincangkan dalam kelas oleh
guru yang pengganti, maka guru yang digantikan
perlulah menyediakan skima jawapan. Masa yang dicadangkan untuk murid menjawab
soalan atau bahan yang disediakan ialah 20
minit, bagi membolehkan perbincangan dijalankan dengan selesa.
5.
Bahan atau modul pengajaran yang telah dijawab oleh murid perlu dikutip
kembali sama ada bahan telah dibincangkan di dalam kelas atau belum. Bahan atau
modul tersebut perlu diserahkan kepada GKMP yang berkaitan.
6.
Guru yang menjadi pengganti akan menerima Notis Guru Ganti dan bahan yang
perlu dibawa untuk masuk ke kelas.
7.
Notis Guru Ganti hendaklah dilengkapkan pada bahagian aktiviti serta
ditampal pada Buku Rekod Persediaan Mengajar.
Tindakan Guru-Guru Penolong Kanan dan Guru Kanan Mata
Pelajaran
1.
Penolong Kanan, Penolong Kanan HEM, PK Kokurikulum, Penyelia Petang dan
Guru-Guru Kanan Mata Pelajaran adalah bertanggungjawab sepenuhnya dalam
memastikan Program Penggangur Bestari berjalan dengan lancar.
2.
GKMP perlu memastikan setiap ketua panitia dan guru-guru dibawah seliaanya
menyediakan bahan atau modul pengajaran yang mencukupi.
3.
Bahan atau modul pengajaran yang diterima daripada guru-guru hendaklahlah
disimpan dengan sebaik-baiknya agar menepati tahap kebolehcapaian dan
kesegeraan yang tinggi.
4.
Mengenalpasti guru yang tidak hadir sama ada kerana bercuti, berkursus,
atau menjalankan tugas rasmi lain.
5.
Mengenalpasti guru pengganti dan mengeluarkan Notis Guru Ganti kepada
guru-guru pengganti yang telah ditetapkan.
HARAPAN
Kejayaan Program
MMI adalah bergantung sejauh mana wujudnya kerjasama dan penglibatan sepenuhnya
oleh guru-guru. Program Melindungi Waktu Instruksional perlu menjadi budaya
sekolah, iaitu, semua guru dan murid mengetahui apakah peranan mereka sekiranya
seseorang guru tidak hadir.
Matlamat akhirnya ialah peningkatan prestasi murid
dalam peperiksaan dan pada masa yang sama dapat mengurangkan salah laku
disiplin khususnya di dalam kelas. Adalah diharapkan
Program MMI ini menjadi asas yang kukuh dalam usaha kita
meningkatkan prestasi murid dalam pelajaran dan seterusnya dapat meningkatkan
kualiti penggunaan masa dalam proses pengajaran dan pembelajaran.