Monday, January 30, 2012

Teks Ucapan : Perhimpunan Minggu Ke-5 2012

1. Assalamualaikum WKT, selamat pagi dan Salam Satu Malaysia.

2. Yang Berusaha Tuan Pengetua,Pn Tan Moi Yan, Yang Dihormati rakan-rakan Penolong Kanan, En Masa'ud dan En Mohd Tahir, Guru-guru Kanan Mata pelajaran, Guru-guru dan yang saya kasihi semua murid SMK Kulai Besar.

3. Saya mengucapkan selamat kembali ke sekolah kepada semua warga SMKKB. Sama ada murid, guru, pekerja di kantin, pekerja-pembersihan dan tidak dilupakan En Selamat...jaga, kita adalah satu keluarga, satu pasukan dan berada dalam satu kapal. Dalam usaha merealisasikan visi kita ke arah Sekolah Unggul Penjana Genarasi Terbilang, semua pihak memainkan peranan penting atas kapasiti tugas dan tanggungjawab masing-masing.

4. Saya berharap Cuti Sempena Tahun Baru Cina telah dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya kerana selepas ini tugas kita menuntut komitmen yang berlipat kali ganda dalam memastikan KB sentiasa berada pada landasan yang betul untuk menjana genarasi yang terbilang.

5. Walaupun agak lewat tetapi saya tetap mengambil kesempatan pada pagi ini untuk menyatakan penghargaan saya yang tidak terhingga kepada semua rakan-rakan guru dan mengucapkan tahniah kepada semua murid tingkatan 3 yang telah menyelesaikan misi 2011 dengan jayanya.

4. Saya berharap semua murid dapat menggunakan masa sepanjang di sekolah dengan penuh kualiti, sebuk dan menyebukkan diri dengan belajar, semua murid sama ada calon PMR, SPM mahupun murid tingkatan 1 dan 4. Kerana ada pepatah Arab yang menyebut...Masa Itu Pedang, Jika kita Tidak memotong kita akan dipotong.

5. Bayangkan kita dalam satu medan peperangan dan pedang ditangan kita. Apa pilihan kita? lari lintang pukang ? pura-pura mati untuk selamatkan nyawa atau menyerah diri. Namun pilihan yang terbaik ialah menggunakan pedang tadi untuk memerangi musuh dan jika kita mati kerananya kita mati secara bermaruah......

6. Dalam konteks anda sebagai murid peprangan yang dimaksudkan ialah bagaimana pedang untuk memerangi musuh-musuh yang boleh menjejaskan masa kualiti dalam membentuk budaya belajar.

7. Hargailah masa, kerana masa remaja hanya datang sekali dan masa yang sekali itulah menentukan halatuju dan masa hadapan untuk kehidupan anda puluhan tahun akan datang.  Justeru itu isilah masa dengan budaya pembelajaran. Datanglah awal ke sekolah, fokus semasa pengajaran guru, membuat kerja rumah tanpa bertangguh, memastikan buku sentiasa ditangan, membaca apabila ada kesempatan terluang, amalan mencatat nota, dan elakkan bual-bual kosong.

8. Dalam sebuah buku yang dikarang oleh sarjana barat yang bernama Stephen R. Covy, berjudul 7 Habits Of Highly Effective People ( 7 Tabiat Orang Yang Amat Berkesan). Dalam buku tersebut,  beliau telah menyatakan 7 tabiat orang yang sangat berkesan;

8.1  Be Proactive (Proaktif) - iaitu dalam konteks murid, mengutamakan masa dengan belajar seperti membaca dahulu topik sebelum diajar oleh guru. Mengambil inisiatif memperbaiki kelemahan diri dan tidak mengharapkan guru. Melakukan sesuatu tanpa disuruh dan tidak menyalahkan orang lain.

8.2 Begin With The End In Mind (Mula dengan matlamat di Minda) - bermaksud kita perlu merancang dan menetapkan matlamat. Contohnya matlamat sekolah ialah penetapan ETR dalam pepriksaan awam. Melakukan sesuatu yang berguna dan bermakna kepad diri dan lingkungan masyarakat

8.3 Put First Thing First (Utamakan Perkara Penting Dahulu) - perkara ini ada kaitan dengan masa iaitu kita tidak melakukan aktiviti yang membazirkan masa, tidak berfikir secara produktif, membuat senarai keutamaan, dalam konteks ini sudah tentu keutamaan akademik didahulukan.

8.4 Think Win-win (fikir menang-menang) - Pandai mencari alternatif dalam pengurusan masa, buat sesuatu yang menguntungkan diri tanpa merugikan orang lain. Dorong rakan untuk cemerlang dalam pelajaran, bimbing rakan yang tergelincir dalam perlakuan negatif atau salah laku disiplin.

8.5 Seek First To Understand, Then To Be Understood (Berusaha Untuk Memahami Dahulu, Sebelum Difahami) - Memahami hasrat sekolah dan ibu bapa, menghargai usaha sekolah, mengelakkan salahlaku disiplin.

8.6 Synergize (Bersyenergi) - Sentiasa bersemangat, pandai berkerjasama, menghargai usaha orang lain dan berdaya saing serta berupaya bekerja dalam satu pasukan.

8.7 Sharpen The Saw (Tajamkan mata Gergaji) - Bermaksud sentiasa dalam keadaan bersedia. Membuat sesuat dengan tekun, membuat persiapan secukupnya untuk cemerlang dalam segenap bidang yang diceburi. Belajar bukan sahaja di sekolah tetapi di mana sahajas dengan prinsip pembelajaran sepanjang hayat.

9. Sebagai mengakhiri ucapan ini berikut disampaikan beberapa makluman untuk makluman dan tindakan semua warga sekolah;

9.1 Mulai 1 Februari 2012 (Rabu) kita akan menggunakan Jadual Waktu Bilangan 3/2012.

9.2 Terdapat perubahan dari segi guru tingkatan iaitu Pn Sharifah Arifin tidak lagi menjadi guru tingkatan 3F kerana Pn Sharifah dilantik menjadi guru tingkatan 4 Sains 3 (kelas baru). En Shaari akan mengamabilalih tugas sebagai guru kelas tingkatan 3F.

9.3 Terapat pertambahan kelas bagi tingkatan 4 iaitu penambahan satu lagi kelas 4 Sains (4 Sains 4)

9.4 Murid 1 RK Bestari akan digabungkan dengan murid 1RK Bijak di Makmal Komputer 2. Walau bagaimanapun setiap kelas mempunyai guru yang berbeza. Pembelajaran tingkatan 1 RK Bestari dan 1 RK Bijak dijalankan secara serentak tetapi berlainan guru.

9.5 Tingkatan 4 Sains 3 akan ditempatkan sementara waktu di Bilik APD sementara menanti bilik darjah pasang siap dapat di sediakan.

10. Muri tingkatan 3KRK terlibat dalam program ELIT. sila akaur dan hadir dalam kelas yang telah ditetapkan. Guru ELIT boleh melaporkan murid yang tidak hadir sebagai ponteng kelas dan akan dipanggil keesokan harinya. Perkara ini sama juga dengan murid tingkatan 4 Sains dan 5 Sains yang perlu hadir dalam kelas-kelas yang dijalankan pada masa ke 11.

Sekian terima kasih.

No comments:

Artikel Popular