8 CARA BERFIKIR YANG PERLU DIUBAH
Susunan;
MOHSIN BIN IBRAHIM
Pegawai SIP+ PPD Batu Pahat
ANJAKAN MINDA PEMIMPIN PENDIDIKAN
Pemimpin pendidikan terutama di
sekolah seperti Pengetua dan Guru Besar di zaman transformasi ini perlu membuat
anjakan minda (mindset shift)
untuk kejayaan transformasi organisasi
yang dipimpin.
Sekurang-kurangnya 8 aspek yang
berkaitan dengan cara berfikir perlu diubah selaras dengan perubahan gaya
kepimpinan dan pengurusan global di luar bidang pendidikan. Zaman di mana ketua
bersikap seolah-olah dia sahaja yang tahu dan betul, orang lain tidak tahu,
sentiasa salah dan mesti mengikut kehendaknya telah berlalu dan tidak relevan
lagi.
Berikut disarankan 8 perkara atau
cara berfikir dan bertindak yang perlu diubah oleh pemimpin pendidikan abad
ke-21.
1. Daripada Berfokus Masalah Kepada
Berfokus Penyelesaian
Sebagai pemimpin sememangnya kita
sering menghadapi banyak masalah dan cabaran. Sikap yang diserlahkan seorang
pemimpin melalui cara berfikir dan bertindak apabila menghadapi masalah
berbeza-beza mengikut dan sekaligus menggambarkan kekuatan daya kepimpinannya.
Pemimpin yang lemah apabila menghadapi masalah dan cabaran, fikiran dan
tindakannya berlegar sekitar mencari apa dan siapa yang menjadi punca masalah,
mengapa masalah timbul dan menyesali keadaan atau tindakan orang lain yang
menyebabkan masalah timbul tanpa cuba memahami isu sebenar dan cara mengatasi
atau menyelesaikan masalah.
Pemimpin yang berjaya dan berkesan
seringkali tidak menganggap isu atau masalah yang dihadapi sebagai masalah,
sebaliknya sebagai peluang baginya belajar menyelesaikan masalah itu dengan
cara yang berbeza dari kebiasaan. Pemimpin seperti ini tumpuan pemikiran dan
tindakannya adalah mencari jalan penyelesaian sama ada secara individu atau
jemaah bersama rakan dalam organisasi pimpinannya. Dia akan mencari peluang
mempengaruhi sesiapa sahaja yang dipimpinnya untuk menyelesaikan masalah yang
timbul. Pelbagai cara digunakan yang matlamatnya ialah menyelesaikan masalah
tanpa bising menyalahkan orang lain yang didakwa menyebabkan masalah tersebut.
2. Daripada Menetapan Matlamat Kepada
Orang Lain Kepada Menjajarkan Matlamat Bersama
Sememangnya setiap pemimpin perlu
ada maltamat (goal) untuk diri dan organisasinya. Dia perlu tahu ke mana hala
tuju kehidupan dan pekerjaannya dan organisasi yang dipimpinnya. Namun untuk
mencapai matlamat diri dan organisasi, dia tidak sepatutnya menyuruh (dictate)
orang lain berbuat sesuatu mengikut kehendaknya semata-mata tanpa memikirkan
kesukaran atau masalah yang dihadapi orang yang disuruh.
Ada kalanya matlamat organisasi
telah ditetapkan dengan perancangan yang baik oleh pemimpin sebelumnya atau pihak
atasan yang lebih tinggi daripadanya. Tidak perlu sebenarnya untuk dia
menetapkan matlamat organisasi yang baru melainkan dia hanya perlu membuat
penjajaran (alignment) kepada pelaksanaan perancangan untuk mencapai matlamat
yang dikongsi bersama anggota dalam
organisasi.
Dalam merancang matlamat organisasi,
pemimpin abad ke-21 tidak membuatnya secara bersendirian atau sentiasa mengikut
kehendaknya semata-mata. Pandangan dan buah fikiran orang ramai termasuk pakar
dalam bidang berkenaan perlu diambil kira. Apabila percanggahan atau perbezaan
pendapat berlaku, penjajaran dalam bentuk kata sepakat perlu diperoleh.
3. Daripada Memberi Nasihat Kepada
Menimbulkan Kesedaran
Pemimpin alaf baru tidak menganggap
dirinya serba tahu sehingga dia mendakwa hanya layak memberi nasihat dan tidak
layak untuk menerima nasihat apatah lagi tunjuk ajar. Sebanyak mana kita
belajar, seluas mana pengalaman kita dan sejauh mana kita telah lalui liku-liku
hidup pasti ada lagi perkara yang tidak kita ketahui. Kadang-kadang kita menyangka
kita tahu dan mengambil tindakan yang betul tentang sesuatu perkara namun kerap
kali sangkaan kita meleset kerana apa yang kita ketahui selalunya terbatas
kepada konteks, masa, maklumat dan situasi tertentu sahaja.
Oleh itu, untuk mengajak dan mempengaruhi
orang lain mencapai matlamat organisasi yang kita pimpin, lebih baik kita
menimbulkan kesedaran mereka tentang pentingnya kita memikir, merancang dan
mengambil tindakan yang strategik secara bersama untuk proses pembetulan dan
penambahbaikan kepada dasar dan strategi sedia ada. Banyak cara boleh diteroka
untuk menimbulkan kesedaran warga organisasi yang bukan dalam bentuk nasihat.
Antaranya, coaching dan mentoring,
pembelajaran dan pembangunan (learning
and development) dan pembangunan profesional berterusan (continuous
professional development atau CPD). Kesemua kaedah tersebut boleh
mendatangkan kesedaran kendiri warga organisasi tanpa perlu terlalu memberi
nasihat berulang-ulang yang boleh membosankan.
4. Daripada Tahu Semua Hal Kepada Rasa Ingin
Tahu
Sebagai ketua, perbanyakkan menyoal
daripada menjawab. Soalan atau permintaan juga boleh dijawab atau direspons
dengan soalan. Sebagai contoh, soalan permintaan “Tuan, bolehkah saya bercuti esok?” boleh dijawab “Mengapa anda
hendak bercuti?”. Banyak lagi contoh soalan yang boleh dijawab dengan soalan.
Menjawab soalan dengan jawapan atau
memberi jawapan atau penyelesaian kepada permasalahan menggambarkan orang yang
yang disoal atau dikemukakan masalah atau diminta pendapat, tahu semua hal.
Seperti yang saya katakan sebelum ini, zaman seseorang mendakwa serba tahu
telah berakhir. Satu perkara kita tahu, puluhan perkara malahan mungkin ribuan
lagi yang kita tidak tahu walaupun dalam perkara yang sama.
Oleh itu, sebagai pemimpin mahupun
pengikut adalah lebih baik kita timbulkan rasa ingin tahu dengan lebih lanjut
sebelum membuat keputusan tentang sesuatu walaupun mungkin kita telah tahu
konsekuennya. Peribahasa ‘dont leave the
stone unturn’ sangat baik diamal
sebelum membuat keputusan.
5. Daripada Mengarah Dan Mendesak Kepada
Mempengaruhi
Pemimpin yang hanya pandai mengarah,
mengerah, memerah dan memarah akan berakhir dengan pengikut mengatakan ‘porah’ kepadanya. Gambaran ini sesuai
bagi seorang yang pemimpin yang mengarah dan mendesak dalam gaya kepimpinannya.
Pemimpin sedemikian, terutama di sekolah dikuatiri boleh menjejaskan
keberkesanan sekokah yang sekaligus kemenjadian murid kerana guru dan staf yang
boleh bertindak negatif ekoran tindakan yang pasti tidak disukai.
Pemimpin sekolah sedemikian
seringkali dikaitkan dengan pemimpin yang lemah, kurang berhemah dan seperti
tidak pernah mengikuti latihan kepimpinan dan pengurusan pendidikan sebelum
atau sepanjang perkhidmatannya. Pemimpin yang pernah mengikuti kursus kepimpinan
dan pengurusan pendidikan seperti National Professional
Qualification for Educational Leadership (NPQEL) atau lain-lain kursus
anjuran Institut Aminudin Baki (IAB) pasti tahu bahawa definisi memimpin ialah
usaha mempengaruhi orang lain dalam lingkungan kepimpinannya untuk mencapai
matlamat organisasi.
Maksud mempengaruhi ialah mengajak,
memujuk, memupuk dan menanamkan rasa suka untuk bekerja bersamanya bagi
mencapai hasrat atau visi organisasi dengan bahasa dan kaedah yang baik. Selain
mempengaruhi, memimpin juga membawa konotasi membuat perubahan (change) dari kurang baik kepada lebih
baik. Dalam pendidikan, Dato’ Dr Amin
Senin, Timbalan Ketua Pengarah Pedidikan Malaysia menyarankan bahawa istilah
memimpin itu sendiri bermaksud mendidik atau sebaliknya mendidik itu adalah
memimpin. Hal ini bermaksud mendidik ialah proses mempengaruhi orang lain iaitu
murid dan orang-orang di sekitarnya
untuk mencapai objektif pembelajaran supaya perubahan berlaku kepada diri murid
itu, sekolah dan sistem pendidikan negara.
6. Daripada Mengkritik atau Menghukum Kepada
Menghargai atau Memuji
Kritikan dan hukuman oleh pemimpin
ke atas pengikut tidak dinafikan boleh membawa kebaikan kepada organisasi.
Namun apabila selalu digunakan oleh pemimpin kepada pengikutnya boleh
menyebabkan pengikut demotivated. Kritikan selalunya digunakan pemimpin ke atas
pengikut yang rendah mutu kerja dan hasilnya. Hukuman pula ialah natijah yang
diterima pengikut apabila kerja dan hasil kerjanya tidak mencapai jangkaan
ketua atau organisasi. Kritikan juga merupakan hukuman. Malahan kadang-kadang
hukuman berbentuk kritikan lebih berat kesannya daripada bentuk yang lain.
Oleh kerana kritikan dan hukuman
selalu dikaitkan dengan kesan yang negatif, ramai yang tidak suka sama ada
orang yang menerima kritikan dan hukuman atau orang lain di sekelilingnya atau
pakar pengkaji bidang pengurusan dan kepimpinan pendidikan. Mereka lebih
cenderung untuk menerima penghargaan, pengiktirafan atau pujian. Sememangnya,
tiada siapa yang gemar kepada kelemahan, kekurangan dan kesilapan. Namun selain
melakukan kesilapan, seseorang itu pasti banyak juga melakukan kebaikan kepada
organisasi. Adalah lebih baik kita perbanyakkan menghargai, mengiktiraf dan
memuji kerja atau hasil kerja seseorang terutama orang bawahan kita apabila
membuat kerja dengan baik daripada mengkritik atau menghukum kesilapan kecil
yang selalunya tidak disengaja.
Orang yang sering dihargai dan
dipuji akan besar jiwanya. Sebaliknya orang yang sering dikritik dan dihukum
kecil jiwa dan harga dirinya. Orang yang besar jiwa dan harga dirinya juga akan
menghasilkan mutu kerja yang tinggi dan besar keuntungan yang diperoleh
organisasi. Oleh itu sebarkan penghargaan dan pujian. Kesilapan kecil lupakan
dan maafkan sahaja
7. Daripada Mengurus Kepada Mengupaya
Mengurus ialah proses mengekalkan (maintain) kecekapan dan keberkesanan
organisasi. Untuk mengekal kecekapan dan keberkesanan organisasi ketua perlu
aktif merancang, mengorganisasi, mengawal dan memimpin kumpulannya dengan
pelbagai cara dan gaya pengurusan. Selalunya pihak yang menerima kesan daripada
gaya dan cara pengurusan seseorang ketua ialah pengikut. Ketua yang mengurus
selalunya aktif sedangkan pengikut pasif menerima arahan ketua tanpa atau
kurang diberi pengupayaan (empowerment).
Kepimpinan abad ke-21 adalah
kepimpinan yang mengutamakan pengupayaan daipada pengurusan. Pemimpin yang
mengupayakan pengikutnya adalah pemimpin yang memberi kepercayaan untuk membuat
perubahan tanpa perlu terlalu disuruh dan diawasi. Dia cukup memberi garis
panduan dan motivasi kepada pengikut untuk bekerja bersungguh-sungguh untuk
mencapai matlamat organisasi.
8. Daripada Menyediakan Penyelesaian Kepada
Meneroka Kemungkinan
Walaupun pemimpin abad ke-21 memberi
tumpuan atau fokus kepada penyelesaian masalah, namun dia tidak cenderung untuk
menawarkan apatah lagi menyediakan jawapan atau penyelesaian kepada masalah.
Sebaliknya dia lebih cenderung untuk meneroka kemungkinan untuk mencari jalan
bagi bukan sahaja mengatasi atau menyelesaikan masalah malahan mendapat keuntungan
yang lebih besar.
Pemimpin seperti ini selalu
dikaitkan dengan pemimpin yang kreatif dan inovatif serta berani mencuba dan
mengambil risiko. Mereka selalunya berfikiran terbuka dan berlapang dada
terhadap sesuatu yang baharu. Berbekalkan pengetahuan, kemahiran, nilai dan
pengalaman serta bantuan tenaga muda, yang lebih kreatif, kritis dan inovatif,
pemimpin seperti ini mampu membawa perubahan besar kepada organisasi.
Kuasa Yang Berunsurkan
Kebolehan Yang Perlu Ada Kepada Pemimpin Abad Ke-21
1. Mentaliti
- Kebijaksanaan atau kebolehan membuat perhitungan yang jauh sebelum bertindak dengan menilai antara yang baik dan buruk berdasarkan pertimbangan ilmu dan pengalaman.
- Keberanian atau kesungguhan serta kesanggupan menghadapi cabaran dan masalah serta risiko, baik yang berpunca dari luar diri atau dalam diri sendiri.
- Mempunyai inisiatif atau tindakan yang dimulakan sendiri tanpa menunggu orang lain datang kepadanya minta bertindak.
- Mempunyai kreativiti sendiri, terutamanya dalam menyelesaikan masalah-masalah yang wujud dalam organisasi.
2. Kemasyarakatan
- Kesediaan memberi dan menerima pendapat.
- Sikap positif dan terbuka.
- Daya penggerak dan semangat juang yang kuat.
- Kebolehan berkomunikasi secara berkesan.
3. Moraliti
- Mempunyai disiplin diri yang unggul.
- Kebersihan jiwa terutamanya dari segi keadilan, amanah, ketenangan, kesabaran, keteguhan pendirian dan ketahanan diri.
Antara ketiga-tiga ciri yang
dinyatakan, moraliti adalah yang terpenting untuk menilai seseorang pemimpin
sama ada baik atau buruk, berkesan atau tidak, boleh bertahan lama atau tidak.
Pemimpin memerlukan juga sikap
tertentu untuk mempengaruhi orang lain. Perkara yang paling penting ialah
pemimpin harus mempunyai pengertian dan tanggapan yang tajam terhadap
individu-individu yang saling berurusan dengannya.
Selain daripada itu
seorang pemimpin juga harus mempunyai:
- Empati; iaitu kebolehan untuk memahami perasaan orang lain dan bersimpati.
- Kesedaran; akan kelemahan dan kekuatan dirinya sendiri. Sedar tentang bagaimanakah dirinya dianggap oleh orang lain. Hanya apabila ini berlaku maka barulah kepercayaan kebolehan dirinya akan timbul.
- Kebolehan: untuk melihat secara objektif akan masalah-masalah dan tingkah laku anggota-anggota lain. Pemimpin harus bersikap adil boleh memberi analisa yang adil dan tidak emosional.
Selain itu, sekiranya
seseorang itu ingin menjadi pemimpin yang baik, dia hendaklah mengamalkan
perkara-perkara yang diketahui, dilihat dan diterima sebagai baik:
- Seseorang pemimpin harus bersedia untuk belajar dari siapa sekalipun apa yang dia tidak tahu kerana kepimpinan itu sesuatu yang boleh terus menerus dipelajari dari latihan dan pengalaman.
- Seseorang pemimpin mesti berani memberi jawapan yang tegas kepada sesuatu yang difikirkan baik atau tidak baik kepada organisasinya.
- Seseorang pemimpin yang baik berupaya memudahkan semua kerja, dengan menjadikannya kerja-kerja biasa yang boleh dilakukan oleh kebanyakkan orang bawahannya dan tidak memerlukan pakar khusus.
- Seorang pemimpin yang baik mempunyai perhubungan baik dengan orang-orang bawahannya. Dia mengenali mereka sebagai individu-individu yang mempunyai keistimewaan tersendiri. Pemimpin yang baik juga tidak berkasar dengan orang-orang bawahannya.
- Seseorang pemimpin yang baik pandai membahagikan masa. Dia tahu bila masa bertugas dan bila masa di luar tugas dan bertindak bersesuaian dengan keadaan. Pemimpin yang tidak cekap selalu merasa runsing dan bimbang dengan hal-hal tugas di mana juga dia berada.
- Dalam sesebuah organisasi terdapat pelbagai jenis manusia: ada yang malas, ada yang rajin dan ada yang boleh diharap serta ada yang tidak boleh diharap. Seorang pemimpin yang bijak tidak lemah semangat dengan keadaan ini. Dia menerima hakikat sedemikian dan menggunakan sebaik-baiknya apa yang ada.
- Seorang Pemimpin yang baik tahu dan mahu berbincang dengan orang-orang bawahannya mengenai sesuatu hal yang dia sendiri tidak pasti. Dia tidak hanya pandai mengeluarkan arahan saja.
- Seorang pemimpin yang baik mempunyai banyak pengetahuan dan pengalaman mengenai tugas dan manusia.
- Seorang pemimpin yang baik pandai memperkembangkan kebolehan bekerja orang bawahannya. Dia tahu mengagihkan tugas kepada mereka.
- Seorang pemimpin yang bijak tidak sekali-kali lemah semangat dan cepat mengaku kalah apabila berdepan dengan sesuatu masalah. Kalau masalah tidak dapat diselesaikan dengan satu cara, dia menggunakan cara lain. Dia sentiasa bersikap positif.
Melalui perbincangan mengenai
ciri-ciri pemimpin berkesan di atas, beberapa kesimpulan dapat dibuat. Di antaranya
ialah kepimpinan ialah perlakuan seseorang yang boleh menggerakkan orang lain
untuk berfikir, merasa, bertindak dengan cara-cara tertentu. Dalam hal ini
seorang pemimpin harus mengetahui keperluan dan motif orang-orang yang berkerja
dengannya dan harus menitikberatkan pencapaian matlamat kumpulan. Dia juga
harus berjaya mengekalkan kekuatan yang ada pada kumpulannya untuk
menyelesaikan masalah dan mencapai matlamat masa depan.
Kepimpinan bukan bergantung
sepenuhnya kepada jawatan. Status jawatan yang disandang hanya satu daripada
punca potensi kepimpinan. Kejayaan kepimpinan adalah fungsi kedua-dua kuasa;
secara formal melalui jawatan dan secara tidak formal yang bukan kerana
jawatan, iaitu penerimaan orang-orang bawahan .
Sekian.
Dipetik Daripada Ucapan
Yang Berbahagia Dato’ Dr Amin Senin,
Timbalan Ketua Pengarah
Pendidikan
Bahan dari Internet.