MEMAHAMI TAGLINE DATO’ KPPM: SIRE-EURO
(Strong Impelementataions, Rapid Executions –
Excellence: Ultimate Reach of an Organization)
OVERVIEW PPPM DAN DTP
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia merupakan hasil
pelibatan masyarakat dan penyelidikan meluas yang dijalankan oleh Kementerian
Pendidikan (“Kementerian”). Pelan ini dibangunkan dengan tiga objektif khusus,
iaitu:
a) Memahami prestasi dan
cabaran semasa sistem pendidikan Malaysia dengan memberi tumpuan terhadap akses
kepada pendidikan, meningkatkan standard (kualiti),merapatkan jurang pencapaian
(ekuiti), mengukuhkan perpaduan dalam kalangan murid, serta mengoptimumkan
kecekapan sistem;
b) Mewujudkan visi dan
aspirasi yang jelas untuk setiap murid dan sistem pendidikan secara keseluruhan
bagi tempoh 13 tahun akan datang; dan
c) Menggariskan
transformasi sistem pendidikan yang komprehensif merangkumi perubahan penting
dalam Kementerian bagi memenuhi permintaan baharu dan harapan tinggi
masyarakat, serta mencetus dan menyokong transformasi perkhidmatan awam
Sebagaimana yang dimaklumi bersama, kita kini masih
berada dalam Gelombang 1 dari tiga Gelombang dalam PPPM. Gelombang 1
(2013-2015), menekankan pengubahan sistem dengan menyokong guru dan memberikan
tumpuan kepada kemahiran utama. Kementerian memberi penekanan kepada menambah
baik sistem dengan mempercepatkan perubahan kaedah pelaksanaan program.
Dalam tempoh pelaksanaan ini, tumpuan akan diberikan
kepada kaedah peningkatan kualiti pengajaran dengan meningkatkan kemahiran guru
sedia ada di dalam sistem, meningkatkan kualiti kepimpinan sekolah dengan
memperbaiki pendekatan pelantikan dan melatih pengetua/guru besar, dan
meningkatkan kadar literasi (bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris dan numerasi
menerusi program pemulihan yang intensif).
Kementerian juga akan mengukuhkan dan memberi pengupayaan
kepada pegawai di peringkat negeri dan daerah untuk meningkatkan kualiti
sokongan yang diberikan kepada kumpulan barisan hadapan ini bagi membantu semua
sekolah. Menjelang akhir Gelombang 1, Kementerian akan memastikan semua guru,
pengetua/guru besar dan sekolah mencapai tahap minimum standard kualiti yang
dihasratkan.
Isunya kini pada tahap manakah prestasi daerah-daerah
yang berad di bawah kendalian tuan-tuan dan puan-puan sekelian? Apakah KPI yang
disasarkan telah dicapai?
Bagi memastikankeberkesanan dan kelestarian transformasi
sistem pendidikan Malaysia, setiap pihak yang terlibat mesti memahami peranan
penting yang mereka mainkan dan manfaat yang akan mereka nikmati. Program yang direncanakan
dalam pelan ini dihasratkan membawa ke arah satu set manfaat, hak dan
tanggungjawab secara kolektif bagi setiap kumpulan.
Pegawai di JPN, PPD dan Pengetua/GuruBesar bertindak
sebagai pemimpin perubahan, dengan kemahiran dan atribut yang diperlukan untuk
menyokong sekolah. Mereka akan menjadi pengurus, pembimbing dan penyokong
kecemerlangan sekolah yang lebih baik. Mereka akan mendapat manfaat daripada
meritokrasi yang lebih besar, lebih kuasa dengan kebertanggungjawaban yang
lebih tinggi, dan tidak akan terbatas dengan hierarki dan kawalan.
Pegawai PPD mempunyai peranan baharu yang memfokuskan
pada menyokong sekolah, dan akan mempunyai akses kepada lebih banyak peluang
perkembangan profesional. Mereka akan terlibat dalam perbincangan maklum balas
konstruktif yang memfokuskan pembelajaran dan pembangunan, bukannya menyalahkan
dan memberi hukuman.
Program Transformasi Daerah adalah merupakan salah satu
25 inisiatif utama untuk Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang keberkesanan
pelaksanannya menjadi kayu ukur kepada keberhasilan bagi setiap PPD. Justeru
itu PPD seharusnya sentiasa melakukan refleksi uantuk melihat sejauhmanakan
kualiti kepimpinan PGB dapat ditingkatkan, sejauhmanakah kehadiran murid dapat
ditingkatkan, bagaimana pula keberadaaan guru, kualiti PdP guru, disiplin
murid, penglibatan ibu bapa/penjaga dan sebagainya yang merupakan keutamaan
dalam DTP.
Adalah menjadi harapan KPM untuk melihat DTP mengubah cara kita berfikir,
cara kita bertindak, keputusan berasaskan data dan fakta serta memastikan
setiap inisaitif mempunyai KPI yang selaras dengan hasrat DTP itu sendiri. Hakikiat yang tidak dapat ditolak ialah kejayaan
transformasi sistem memerlukan SEMUA negeri dan daerah segera membuat
peningkatan. Peningkatan segera adalah munasabah dengan mempraktikkan amalan
terbaik (best practices).
Program DTP bertujuan untuk ‘raise the bar and close the
gap’ berpandukan 4 KPI Kementerian menjelang 2015:
a) Lebih
95% kehadiran murid
b) 10%
peningkatan dalam GPS sekolah
c) Sifar
sekolah Band 6 dan 7
d) 12%
pengurangan jurang antara bandar
dengan luar bandar
MEMAHAMI TAGLINE
DATO’ KPPM: SIRE
(Strong
Impelementataions, Rapid Executions)
Pelaksanaan Yang
Mantap, Tindakan Yang Pantas
Ketua Pengarah Pendidkan
Malaysia telah mengingatkan kita tentang perlunya ada pelaksanaan sewajarnya
daripada PPPM 2013-2025. PPPM adalah
sesuatu perancangan yang hebat, dilaksanakan dengan penuh teliti, telah diterima
dan ditulis dengan baik. Walaupun kita
sememangnya sudah dikenali diperingkat global sebagai penggubal pelan yang
cemerlang,namun kita tidak begitu berjaya dalam aspek pelaksanaan. Dua perkara
yang perlu ditegaskan ialah pelaksanaan PPPM memerlukan pelaksanaan yang kukuh
dan tindakan yang pantas.
Kajian telah menunjukkan
bahawa ramai guru bersetuju bahawa antara perancangan dan pelaksanaan, mereka
lebih cenderung memilih membuat perancangan.
Apabila ditanya apakah perkara yang mereka lebih suka untuk tidak mahu
melakukan, ramai yang memilih pelaksanaan sesuatu perancangan. Dapatan kajian ini mempunyai korelasi apabila
lebih 90% daripada Pelan Transformasi gagal disebabkan pelaksanaan dan tindakan
yang lemah.
Terdapat enam jurang
yang wujud antara perancangan dan pelaksanaan yang perlu diberi fokus atau
penekanan oleh semua pihak dalam memastikan PPPM dapat dilaksanakan dengan
mantap. Semua pihak perlu berwaspada dan berusaha ke arah merapatkan jurang
yang ada bagi implementasi yang mantap.
Kejelasan
(Clearity); Pelaksana dan
Perancang tidak berada pada “halaman” yang sama. Kesannya apa-apa yang
dirancang tidak dihantar dengan jelas kepada pasukan pelaksana yang
mengakibatkan hasil yang kurang wajar atau lebih teruk lagi tidak dilaksanakan
langsung. Berlaku kecairan atau pembekuan maklumat. Sepatutnya semua pihak
mesti jelas mengenai apakah peranan mereka dan apa yang diharapkan daripada
mereka dan hasil daripada rancangan.
Komitmen
(Commitment): There must be buy in of the project by the users and everybody else
along the line. Semua perancangan memerlukan komitmen daripada pihak
perancang hingga kepada pihak pelaksana. Tanpa komitmen pelaksana, program yang
hebat sekalipun tetap akan menemui kegagalan sejak dari mula lagi.
Terjemahan
(Translation): Dari fasa rancangan
hingga ke fasa pelaksanaan, mesti ada penerangan yang jelas mengenai pelan
pelaksanaan melibatkan orang, platform, alatan, sistem sokongan dan pembiayaan.
Semua ini akan diterjemahkan daripada pelan tindakan atau rancangan. Terjemahan
yang silap akan membawa kepada pelaksanaan yang tersasar.
Menjadi Pemangkin
(Enablers): Mesti ada sistem
sokongan yang mencukupi untuk membolehkan program dapat dilaksanakan. Pemudah biasanya adalah teknologi dan
alat-alat yang diperlukan untuk melaksanakan program tersebut. Pemudah yang
salah dan tidak sempurna akan menyebabkan projek yang sia-sia.
Synergi (Synergy): Mesti ada sinergi antara pelbagai pihak yang melaksanakan projek.
Melainkan semua pihak bekerja saling bergandingan antara satu sama lain.
Sebaliknya kita akan melihat kegagalan pelaksanaan sesuatu program jika kita
berkerja dalam silo masing-masing.
Akauntabiliti (Accountability): Akauntabiliti bukan sahaja menjurus kepada pelanggan kita, tetapi juga
terhadap satu sama lain dalam pasukan. Seringkali kita akan keberatan untuk
memberitahu kepada orang lain sekadar untuk menyelamatkan air muka atau
"jaga hati". Kurangnya akauntabiliti oleh semua pihak sudah tentu
akan menghalang kepada kelicinan sesuatu pelaksanaan.
Adalah menjadi misi KPPM
yang untuk memfokuskan usaha ke arah pembudayaan amalan dengan menekankan
kepada pelaksanaan yang mantap
dan tindakan pantas (strong
implementation and rapid
execution). Pelaksanaan
yang mantap merujuk
kepada; pertama adalah pemantauan yang rapi (close monitoring) terhadap apa yang telah
kita putuskan bersama.
Dalam hal ini,
pemantauan juga adalah bagi menilai kecekapan,
pencapaian termasuk halangan
serta menyegerakan tindakan
pembetulan dan penambahbaikan. Think
ahead, think across, and think again.
Apa yang penting sekarang ialah memastikan kesemua tenaga pengurusan
pada peringkat Kementerian, Jabatan Pendidikan Negeri dan Pejabat Pendidikan
Daerah digerakkan untuk melaksanakan inisiatif yang telah sama-sama
dipersetujui.
Kedua adalah setiap
ketua jabatan di semua peringkat mengambil langkah kawalan (a controller)
terhadap pegawai dan kakitangan di
bawahnya termasuk pelaksanaan tindakan
agar tidak terpesong daripada visi, misi dan objektif yang ditetapkan.
Ketiga adalah keupayaan
kita membezakan pencapaian sebenar dan pencapaian yang disasarkan iaitu yang
dapat menentu dan menilai tahap keupayaan
dan pencapaian sebenar
organisasi di samping dapat
menilai keupayaan mencipta
dan mencapai tahap sasaran.
Sementara Pelaksanaan
Mantap juga perlu dilaksanakan melalui kawalan struktur organisasi di semua
peringkat melibatkan Timbalan Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran,
Pengarah-Pengarah Sahagian di Kementerian
Pendidikan, Pengarah-Pengarah Pendidikan
Negeri, Pegawai-Pegawai Pendidikan Daerah serta Pengetua dan Guru Sesar.
Pada peringkat sistem
atau System Level, tumpuan diberikan kepada
3 perkara untuk pemantauan
yang rapi - pertama,
pelaksanaan di pelbagai peringkat sehingga ke bilik darjah. Saya telah mengambil tindakan awal pemantauan
menggunakan teknologi dan menggunakan sepenuhnya kepakaran yang ada. Kedua adalah fungsi pengawalan dengan
memastikan semua pengurus pelaksana iaitu Timbalan-timbalan saya (TKPPM),
Pengarah - Pengarah Sahagian, Pengarah – Pengarah Pendidikan Negeri,
Pegawai-Pegawai Pendidikan Daerah
digerakkan untuk melaksanakan
inisiatif. Yang ketiga, pihak-pihak
yang berkaitan perlu sentiasa menilai progres sasaran yang dicapai
berbanding dengan yang disasarkan.
Pada peringkat individu, misi KPPM adalah untuk tindakan pantas atau rapid execution. Pertama, Y. Bhg. Dato KPPM telah membentuk
kumpulan pelaksana melalui Whatsapp untuk
berhubung secara langsung dengan segera dan mudah dengan
semua Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Pengarah-Pengarah Sahagian dan
Pengarah-Pengarah Pendidikan Negeri untuk membentuk satu komuniti pembelajaran
profesional (professional learning community).
Keduanya ialah dengan menggerakkan Program Turun Padang KPPM kerana kepercayaan
bahawa kita perlu melihat apa yang berlaku di dalam kelas atau pembelajaran di
bilik darjah. The classroom is the
source of energy - the
nucleus of change
- positive vibrations, slight ripple of improvement in the classroom
will create a strong wave of transformation.
Dalam hal ini, terdapat
lima perkara penting apabila kita bercakap tentang tindakan pantas ini. Pertama, penghayatan semua warga pendidikan
adalah penting supaya mereka dapat memahami hasrat dan pelan yang
dilaksanakan. Jiwa warga
pendidikan perlu dimenangi. Kedua, kita perlu menilai kemampuan kita untuk
melaksanakan sesuatu inisiatif (assess).
Ketiga, adalah penting untuk kita cuba membina apa yang perlu dilaksana
(arkitek). Keempat, bertindak berdasarkan setiap perancangan dengan
memberi keutamaan kepada
tugas yang penting dan segera
dan mempunyai keberhasilan yang tinggi serta
kelima, berupaya untuk membuat anjakan dan lonjakan untuk merealisasikan
matlamat yang telah ditetapkan.
Sesungguhnya THE HEART
OF TRANSFORMATION IS THE
TRANSFORMATION OF THE
HEART. Untuk kita menjayakan inisiatif PPPM, bukan sahaja anjakan minda
dan cara kerja perlu berubah, tetapi hati dan jiwa juga perlu kita halakan ke
arah kiblat yang sama.
Untuk menjadikan kecemerlangan sebagai matlamat utama
organisasi, kita harus mengorak langkah untuk melihat daripada beberapa anjakan paradigma pegawai
perkhidmatan pendidikan yang antara lain melibatkan PERUBAHAN BUDAYA KERJA
CEMERLANG, BERPERWATAKAN MENTALITI JUARA PROFESIONAL, AMALAN KEPIMPINAN
INSPIRASI dan MENJADI PEMIMPIN YANG DITELADANI
KECEMERLANGAN : MATLAMAT TERULUNG ORGANISASI
(EXCELLENCE : ULTIMATE REACH OF ORGANIZATION) – MENTALITI PEMIMPIN SELAKU JUARA
PROFESIONAL
Lebih seabad yang lalu, pemikir dan penganalisis polisi
kerajaan dan hal ehwal ekonomi England,
Walter Bagehot, mengungkapkan kata-kata berikut berkenaan perubahan: ‘One of the greatest pains to human nature
is the pain of new idea.’
Lantas manusia, apatah
lagi para profesional yang terpelajar dan terlatih, berusaha sedaya upaya
mencari pelbagai hujahan untuk tidak berubah. Manusia mencipta pelbagai alasan
dan membina sekuat- kuat benteng antiperubahan, bersikap sinis, menyebarkan keraguan, mendakwa seruan
perubahan sebagai ‘dahulu pun begini
juga’, dan mewarnakan seruan
transformasi sebagai ‘slogan politik’.
Apakah perwatakan guru sebagai kumpulan profesional, pendidik
dan pegawai pendidikan yang sepatutnya menjuarai perubahan pun berfikiran demikian
juga? Untuk menjawab persoalan ini kita perlu kembali kepada mentaliti sebagai
seorang juara perubahan. Selaku pemimpin sama ada di peringkat KPM, JPN, PPD
mahupun di sekolah yang mengetuai pelbagai lapisan peringkat guru di
daerah-daerah sewajarnya mempunyai empat perwatakan sebagai juara perubahan;
Pertamanya ialah kepekaan terhadap persekitaran
pekerjaannya yang telah berubah. Pendidik
dan pegawai pendidikan harus berupaya mengenal pasti kewujudan angkubah
perubahan yang baharu. Antaranya ialah jangkaan baharu ibu bapa terhadap
keterampilan lepasan sekolah, keterlibatan kumpulan-kumpulan masyarakat awam
dan firma industri dalam transformasi pendidikan, transformasi
kepimpinan sekolah sebagai pemimpin altruistik dan pemimpin transformatif, transformasi pengajaran dan pembelajaran,
transformasi kurikulum, transformasi pentaksiran dan peperiksaan, dan era digital yang melahirkan digital native students dan digital
immigrant teachers.
Perwatakan Kedua -
Juara perubahan profesional ialah tidak pernah berasa puas dengan tahap
pencapaian dan keberhasilan kerjanya.
Justeru memiliki dorongan yang tinggi
untuk berusaha dengan lebih gigih
bagi mengatasi pencapaian
semalam, mencipta standard baharu yang
lebih tinggi dan memburu matlamat yang
lebih besar.
Pendidik dan
pegawai pendidikan ini tidak gah mencanang rekod lamanya, sebaliknya
terus-terusan berusaha, memerah
ikhtiar, menyertai latihan, meninjau
rahsia kejayaan orang lain dan mencuba cara-gaya baharu dalam melaksanakan
kerjanya. Inilah yang sewajarnya menjadi budaya pengetua cemerlang, budaya guru
cemerlang dan budaya pegawai pendidikan cemerlang. Inilah yang sewajarnya
dipamerkan oleh warga sekolah cemerlang, sekolah berprestasi tinggi, sekolah berasrama penuh dan sekolah- sekolah ternama.
Perwatakan Ketiga – PPD perlu menjadi Pemecah Paradigma
Baru (Paradigm Breaker),
peneroka penyelesaian baharu terhadap
isu-isu yang mendatangkan kekusutan dalam pekerjaan dan profesyen. Inilah
pendidik yang inventif lagi inovatif.
Sentiasa menguji keabsahan dan
kebolehgunaan pendapat, andaian,
teori dan formula terdahulu dalam
merungkai permasalahan masa kini.
Secara jujur dan santun, dan berasaskan pengetahuan dan pemikiran yang rasional,
berani mempersoal tindakan-tindakan yang tidak tepat serta aktiviti-aktiviti
yang tidak perlu dalam konteks mencapai wawasan dan misi organisasi. Sekali gus
terbuka dan bersedia mendengar, meneliti, mempelajari, memahami dan menerima
idea-idea serta konsep baharu demi keberkesanan kerja, kesempurnaan strategi dan
pencapaian objektif profesyen
Pendidik dan pegawai pendidikan yang memiliki ‘can do’
mentality inilah yang sangat diperlukan oleh jentera pendidikan negara, yang
wajar diberikan tugas sebagai peneraju institusi, yang sepatutnya dipertanggungjawabkan sebagai penggerak visi dan misi. Bak kata
Presiden Amerika Syarikat ke-33, Harry S. Truman: ‘I studied the lives of great men and famous women, and I found that
the men and women who got to the top were those who did the job they had in
hand, with everything they had of energy, enthusiasm and hard work’
Perwatakan Keempat juara perubahan profesional ialah
sentiasa belajar, sentiasa berusaha menguasai pengetahuan dan kemahiran
baharu, sentiasa mengintai peluang untuk
menyertai latihan, sentiasa menyediakan diri untuk memahami dan mencerna idea
dan metodologi baharu dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab.
Inilah pendidik dan pegawai pendidikan yang komited
kepada usaha pembelajaran sepanjang hayat. Tampak daripada profesional
sedemikian ialah pengaplikasian pengetahuan baharu dan kemahiran baharu dalam
pekerjaannya, penataran pengetahuan
baharu dalam penghujahannya, kepelbagaian sudut pandangannya terhadap sesuatu
masalah atau isu, dan daya artikulasinya
meningkat dengan ketara.
Inilah pengamatan Richard Crawford, perunding pengurusan
dan perancangan strategik, tatkala membincangkan tajuk The Half-Life of Knowledge
and Lifelong Learning dalam buku beliau In The Era of Human Capital 21 :
‘Physical capital depreciates, and so does
human capital…However, the major
problem of human capital depreciation
is not the process of physical aging: it is the rapid
obsolescence of knowledge and
technology. As the development of new knowledge and new technology accelerates, it is harder
for the experience knowledge worker to keep up in his or her field.’
Lantas beliau menegaskan:
‘The only way for knowledge
workers to maintain their skills and knowledge and be effective human capital
is to engage in lifelong learning, which will affect workers as individuals and
as employers and employees.’
Peri pentingnya latihan untuk pembaharuan atau training
for renewal dalam pemantapan
profesionalisme sehingga sarjana Stephen R. Covey yang terkenal dengan karyanya The Seven Habits of Highly Effective People menjadikan Renewal sebagai salah satu bahagian
daripada empat bahagian bukunya itu. Beginilah ungkapan Covey berkenaan
pembaharuan atau renewal: ‘Renewal is the principle — and the process — that empowers us to move on an upward spiral
of growth and change, of continuous improvement.’
KECEMERLANGAN :
MATLAMAT TERULUNG ORGANISASI (EXCELLENCE : ULTIMATE REACH OF ORGANIZATION)
– PERANAN KEPIMPINAN PENDIDIKAN SEBAGAI
PEMIMPIN INSPIRASI
Semua pemimpin
pendidikan, baik yang berada di sekolah, PPD, JPN mahupun pegawai di KPM
sedapat mungkin berperanan sebagai pemimpin yang memberi inspirasi kepada warga
pendidikan. Pada hari sangat sedikit
orang yang tidak sabar-sabar untuk pergi ke tempat kerja. Walaupun di
tempat kerja tidak menyediakan kopi percuma dan buah-buahan di dapur tempat di
mana mereka bekerja, itu tidak mengubah
fikiran mereka untuk sentiasa bersemangat ke tempat kerja.
Mengikut Mercer seorang
perunding yang melaksanakan kaji selidik mengenai sikap pekerja di Amerika,
mendapati bahawa satu pertiga daripada pekerja-pekerja di Amerika Syarikat
tidak begitu berpuas hati dengan pekerjaan mereka dan mereka akan berfikir
untuk satu hari nanti meninggalkan pekerjaan mereka.
Bagaimanakah keadaan ini
boleh berlaku ? Adakah mungkin dengan pekerja-pekerja yang tidak berpuas hati,
tidak bermotivasi dan rasa dipinggirkan ini boleh mungkin menawarkan
perkhidmatan pelanggan yang cemerlang atau membangunkan produk-produk menarik,
inovatif yang memajukan jenama organisasi? Sudah tentu mereka tidak boleh
melakukan yang terbaik jika layanan yang mereka terima juga tidak sebaik yang
mereka harapkan.
Itulah sebabnya mengapa
tuan-tuan dan puan-puan selaku KPPD seharusnya mempunyai ciri kepimpinan yang
memenuhi apa yang disebukan oleh Emerson sebagai “Ketua Yang Dikehendaki” (person’s “chief want”), iaitu seseorang yang
berkupayaan memberi inspirasi kepada kakitangannya untuk menjadi apa yang
mereka tahu mereka boleh melakukannya.
Carmine Gallo jurulatih
komunikasi jenama-jenama yang paling dikagumi oleh dunia dan pengarang beberapa
buku termasuk bestsellers, The
Presentation Secrets of Steve Jobs, The Innovation Secrets of Steve Jobs, dan
Fire Them Up! 7 Simple Secrets of
Inspiring Leaders telah menyatakan bahawa “I outlined what I believe are the 7 qualities that all inspiring
leaders share. The list was compiled
with the help of dozens of the world’s most inspiring business leaders for a
book I wrote in 2009. Since then I have
never seen a leader considered to be “inspiring” by his or her team who did not
possess each and every one of these qualities..... Ignite Your Enthusiasm, Navigate a course of action, Sell the benefit,
Paint a picture, Invite participation, Reinforce optimism, Encourage potential.
Pertamanya
Semarakkan Semangat Anda (Ignite Your
Enthusiasm); Anda tidak boleh
memberi inspirasi, melainkan anda menginspirasi diri sendiri terlebih dahulu.
Setiap pemimpin inspirasi memunyai tahap kegairahan yang tinggi terhadap
tugasnya — ia bukan sekadar mengenai perkhidmatan yang diberi, tetapi apa yang
penting apakah makna perkhidmatanterhadap pelanggan kita. Steve Jobs misalnya tidak begitu ghairah tentang komputer, tetapi
beliau sangat ghairah dalam mereka alat-alat yang dapat membantu orang ramai
untuk melepaskan kreativiti peribadi yang membawa impak besar terhadap dunia
komunikasi.
Pemberi Panduan
Kepada Tindakan (Navigate a Course of Action). Tiada perkara luar biasa yang pernah berlaku tanpa seorang pemimpin yang
mencetuskan visi, dan menggerakkan tindakan. Fikirkan bagaimana John F. Kennedy mencabar negaranya untuk
mendaratkan seorang lelaki di bulan, memberikan inspirasi dan memberi bimbingan,
pandangan dan memandu kepada warganya untuk mencapai misi tersebut dengan
jayanya.
Menjual Manfaat
(Sell the benefit); Pemimpin yang
berinspirasi ialah pemimpin yang berjaya mencapai matlamat yang disasarkan dengan
bantuan pekerja-pekerja yang bersemangat yang berjaya dilibatkan dalam setiap perancangan. Mereka berbuat demikian kerana pemimpin
sentiasa bercakap sesuatu yang bermakna kepada pengikut mereka – keselamatan
pekerjaan, kestabilan, kebajikan sehingga
melahirkan rasa kesepunyaan dalam kalangan anggota organisasi.
Lakarkan Imaginasi
(Paint a Picture); Otak kita telah
diprogramkan lebih untuk lebih mudah memahami kisah atau cerita berbanding idea-idea
yang ABSTRAK. Melalu kaedah penceritaan
ia membantu membina gambaran yang lebih jelas tentang idea yang mahu
dikongsikan.
Rangsang
Penglibatan (Invite participation); Pemimpin yang berinspirasi sentiasa melibatkan kakitangan di bawahnya
untuk sama-sama terlibat dalam memajukan organisasi. Dengan memberi ruang
kepada anggota bawahannya menyuarakan
pendapat atau idea-idea baru akan menjadikan pemimpin lebih dihormati
kerana memahami keperluan pengikutnya iatu hak untuk didengari, memberi makna
dan dan rasa dihargai.
Mengukuhkan Keyakinan
(Reinforce optimism).
Pemimpin-pemimpin hebat akan lebih berkeyakinan daripada pemimpin berprestasi
biasa. Bekas Setiausaha Negara Amerika Colin Powell pernah berkata,
"Keyakinan adalah pengganda tentera."
Beliau juga berkata bahawa keyakinan adalah "rahsia" di
belakang karisma Presiden Ronald Reagan.
Menyuburkan Potensi
(Encourage potential). Pemimpin yang
berinspirasi tidak melihat kakitangannya sebagai salah satu alat dalam
roda. Sebaliknya pemimpin berinspirasi benar-benar mengambil
berat tentang kesejahteraan pengikutnya dan menjadikan pengikutnya merasakan
tempat kerja mereka adalah salah satu tempat yang "paling bahagia"
untuk bekerja.
KECEMERLANGAN : MATLAMAT TERULUNG ORGANISASI
(EXCELLENCE : ULTIMATE REACH OF ORGANIZATION) –
MENGAMALKAN LIMA AMALAN KEPIMPINAN YANG DITELADANI
Kepimpinan bukanlah
mengenai personaliti; Ia adalah mengenai kelakuan — satu set kemahiran dan
kebolehan yang boleh diperhatikan. Walaupun terdapat perbezaan dalam budaya,
jantina, umur, dan pembolehubah lainyang mencirikan kepimpinan yang diteladani,
kepimpinan dengan "Peribadi Mithali"
memperlihatkan pola-pola tingkah laku yang serupa iaitu mengamalkan lima teras
amalan yang cemerlang.
Lima amalan tersebut
ialah Modelkan Cara (Model
the Way), memberi
inspirasi kepada visi yang dikongsi (Inspire a Shared Vision), mencabar
proses (Challenge the Process), binaupaya orang lain bertindak (Enables
Others to Act), dan terakhir tetapi pastinya tidak kurang pentingnya,
mereka pendorong kepada sentuhan hati (Encourage
the Heart).
Model Lima Amalan
Kepimpinan Yang Diteladani (The 5
Practices of Exemplary Leadership ®) yang ditulis oleh Michael Fullan terus
membuktikan keberkesanannya sebagai satu laluan yang jelas, berasaskan bukti
untuk mencapai tahap luar biasa — untuk individu, Kumpulan, organisasi dan
masyarakat. Ia menukar konsep kepimpinan yang abstrak kepada amalan-amalan
mudah dan tingkah-laku yang boleh diajar dan dipelajari oleh sesiapa sahaja
yang bersedia untuk meningkatkan dan menerima cabaran untuk memimpin.
Modelkan Cara; Pemimpin menetapkan prinsip-prinsip yang berkaitan
dengan cara orang (konstituensi, rakan-rakan, rakan sekerja dan juga pelanggan)
perlu dilayan dan cara bagaimana matlamat perlu diusahakan. Mereka mencipta
piawaian kecemerlangan dan kemudian menetapkan contoh bagi orang lain untuk mengikutinya.
Oleh kerana prospek
perubahan yang kompleks boleh menyukarkan orang dan menyekat tindakan, mereka
menetapkan matlamat interim supaya orang boleh mencapai kemenangan kecil dalam pada masa yang sama mereka bekerja ke arah
matlamat yang lebih besar. Mereka merungkai birokrasi apabila ia
menghalang tindakan; mereka meletakkan
petunjuk arah apabila orang tidak memahami ke mana hendak dituju dan bagaimana
mahu menuju ke sana; dan mereka yang mencipta peluang kemenangan.
Memberi Inspirasi
Terhadap Perkongsian Visi; Pemimpin
bersemangat percaya bahawa mereka boleh membuat perbezaan. Mereka membayangkan
masa depan, mencipta imej sesuai dan unik daripada apa yang boleh dicapai
oleh organisasi.
Melalui daya tarikan dan
pujukan yang tenang, pemimpin menyenaraikan anggota lain dalam organisasi dalam
mimpi mereka. Mereka memberi nafas ke dalam visi mereka dan melibatkan orang
lain untuk melihat kemungkinan-kemungkinan yang menarik untuk masa depan.
Mencabar Proses; Pemimpin mencari peluang-peluang untuk menukar status
quo. Mereka mencari kaedah inovatif untuk memperbaiki organisasi. Dalam berbuat
demikian, mereka mencuba dan mengambil risiko.
Oleh kerana pemimpin
tahu bahawa mengambil risiko melibatkan kesilapan dan kegagalan, mereka
menerima dan mengakui bahawa kekecewaan daripada satu kegagalan sebagai peluang
pembelajaran.
Binaupaya Orang
Lain Untuk Bertindak; Pemimpin
menggalakkan kerjasama dan membina semangat
sepasukan. Mereka dengan aktif melibatkan orang lain. Pemimpin memahami
bahawa saling menghormati adalah sesuatu
yang dapat mengekalkan usaha-usaha yang
luar biasa; mereka berusaha untuk mewujudkan suasana kepercayaan dan kemuliaan
insan.
Mereka saling
mengukuhkan antara satu sama lain, menjadikan setiap orang rasa mampu dan bertenaga.
Memenagi Hati ; Mencapai perkara-perkara yang luar biasa dalam
organisasi adalah tugasan yang berat. Untuk memastikan harapan dan keazaman
terus hidup, pemimpin harus mengiktiraf sumbangan yang dilakukan oleh
individu-individu.
Dalam setiap pasukan
yang menang, ahli-ahli perlu berkongsi ganjaran setiap usaha mereka, oleh itu
pemimpin perlu meraikan pencapaian mereka. Pemimpin perlu menjadikan orang lain
merasa seperti seorang tokoh.
Sebagai rumusannya
menjadi seorang pendidik dewasa ini tidaklah semudah yang disangka. Tugas dan
tanggungjawab besar yang terletak di bahu kita menuntut komitmen yang tinggi
khususnya dalam menghadapi persaingan global yang menuntut perubahan dinamik
dalam sistem pendidikan. Untuk itu, kita sebagai golongan profesional perlu
bersedia untuk menerima perubahan dan memiliki ciri inovatif sebagaimana sabda
Rasulullah SAW dalam sebuah Hadis Riwayat Muslim yang bermaksud, ‘Barang siapa
melakukan hal baharu yang baik, maka ia mendapat pahalanya dan mendapat pula
pahala orang lain yang mengerjakan hal baharu yang baik itu’.
Sebagai pemimpin
pendidikan, kita perlu menambah nilai keintelektualan kerana kepimpinan hari
ini merupakan agen perubahan dalam menghasilkan modal insan yang diperlukan
oleh negara kita pada masa hadapan. Great teachers groom their students to
become leaders. Ordinary teachers direct us along the right path, but great
teachers inspire us to seek our own path. They encourage us to discover our
talents.
Adalah diharapkan agar tuan-tuan dan puan-puan sekelian
dapat memahami sebab-sebab kemunculan paradigma baru organisasi abad ke-21,
dapat menggambarkan dengan lebih jekas kepada anggota dalam organisasi tentang
ciri-ciri utama pendekatan budaya-kecemerlangan serta dapat menyenarai nilai-nilai
teras kebaikan dan keburukan pendekatan budaya kecemerlangan dalam amalan
kepimpinan.
Sesungguhnya, apa
yang dilaksanakan dan dirancang untuk
menambah baik sistem pendidikan negara bertujuan untuk menyediakan modal insan
yang mempunyai pengetahuan,
kemahiran berfikir, profisiensi
dwibahasa, kemahiran kepimpinan,
memiliki identiti nasional dan etika kerohanian serta mampu menyumbang
kepada kesejahteraan diri, keluarga, masyarakat dan negara. Oleh itu, saya
menyeru warga pendidik agar bersama-sama meletakkan
keutamaan pada tahap tertinggi bagi
memastikan semua perancangan
dalam pelan pembangunan pendidikan
berjalan lancar.