Kerangka Kemahiran Pendidikan Aabad Ke-21
Profesion perguruan bertanggungjawab dalam memastikan dasar dan sistem pendidikan berupaya untuk merealisasikan aspirasi Falsafah Pendidikan Negara (FPN) iaitu menjana dan melahirkan pelajar yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial (JERIS). Selain itu FPN juga memberi penekanan kepada kemahiran 3M (membaca, mengira dan menulis), sejajar dengan kemahiran baru seperti sains dan teknologi, kemahiran komunikasi, kemahiran interpersonal dan intrapersonal .
Bagi mencapai dan merealisasikan hasrat ini, KPM telah membangunkan satu gagasan pendidikan atau Blueprint mengenai hala tuju pendidikan negara sehingga tahun 2025, yang dikenali sebagai Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (PPPM). PPPM memberi penekankan terhadap mentransformasi pendidikan negara dengan menggariskan lima aspirasi sistem dan enam aspirasi murid, yang ditunjangi oleh sebelas anjakan utama.
Antara anjakan yang terkandung dalam pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 adalah seperti kesamarataan akses dalam pendidikan bertaraf antarabangsa, melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati nilai, transformasi keguruan sebagai profesion pilihan, memastikan pemimpin berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah dan memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia. Kesemua aspirasi tersebut dan sebelas anjakan yang dihasratkan akan dilaksanakan dalam tiga gelombang iaitu Gelombang 1, Gelombang 2 dan Gelombang 3.
Melalui PPPM kesamarataan pendidikan kepada setiap murid yang berada di Malaysia, tidak kira
di mana kedudukan geografinya, budayanya dan bangsanya, serta sosio ekonominya akan diberi keutamaan.
Kualiti pendidikan yang diterima dan yang akan dibangunkan adalah berdasarkan kualiti
pengajaran yang berkesan untuk mentransformasi pendidikan ke arah abad ke-21.
Justeru itu dalam PPM ini fokus juga terarah kepada usaha untuk meningkatkan kualiti
pengajaran sekolah dengan memperkukuhkan amalan terbaik sedia ada, dan
memberikan ganjaran kepada guru berkualiti dalam bentuk laluan kerjaya yang
lebih baik untuk mereka.
Kemahiran Pembelajaran PAK21 secara tidak langsung telah diberi perhatian oleh KPM bagi mencapai tujuan PPPM ke arah melahirkan
generasi pemangkin negara yang ideal. Menurut kajian yang dijalankan oleh
D’Andrea dan Daniels (2002), mendapati bahawa standard pelajar di abad ke-21
adalah memerlukan kemahiran baru yang lebih berdaya saing dan berjaya
dalam dunia pendidikan dan juga
kehidupan seharian.
Kemahiran abad ke-21 pada kebiasaannya digunakan dalam
menghuraikan pelbagai kebolehan yang diperlukan untuk berjaya di zaman global.
Justeru itu juga, proses pembelajaran dalam bilik darjah perlu merangkumi
literasi teknologi, pembelajaran kolaboratif, penggunaan pendekatan
pembelajaran berasakan projek serta aplikasi pemikiran aras tinggi, termasuk
pemikiran kritis untuk mengsintesis dan menilai maklumat dalam menyelesaikan
masalah.
Kemahiran-kemahiran PAK21 yang
dapat dinyatakan secara umum adalah seperti jadual berikut :-
No
|
Jenis Kemahiran
|
Huraian
|
1.
|
Komunikasi
|
Pertukaran pemikiran
dan idea menerusi lisan dan tulisan
|
2.
|
Kepekaan Silang Budaya
|
Dapat memahami dan
bekerjasama dalam pelbagai budaya
|
3.
|
Pelbagai Bahasa
|
Keupayaan untuk
berkomunikasi menggunakan lebih dari satu bahasa
|
4.
|
Kemahiran Mengurus
|
Keupayaan untuk
mengurus dan membantu orang lain melaksanakan, menyelesaikan masalah dan
konflik
|
5.
|
Kerja Berpasukan
|
Dapat bekerjasama dalam
satu pasukan untuk mencapai sesuatu matlamat
|
6.
|
Kreativiti
|
Dapat menyumbangkan
pemikiran yang berbentuk kreatif dan artistik dalam menyelesaikan sesuatu
masalah
|
7.
|
Keupayaan Untuk
Menyesuaikan Diri
|
Mempunyai kemampuan
untuk menghadapi dan menyesuaikan diri dengan perubahan
|
8.
|
Empati
|
Kemampuan untuk
memahami perasaan dan idea orang lain dari sudut pandangan mereka
|
9.
|
Pengurusan Stress (Relaxation)
|
Berkemampuan untuk
mengawal situasi stress dan mengenal pasti punca stress
|
10.
|
Etika Kerja
|
Dapat mempamerkan etika
dan disiplin kerja yang baik dan tinggi
|
11.
|
Disiplin Diri
|
Dapat mengawal diri dan
tingkah laku dalam kaunseling dan hal peribadi
|
12.
|
Tanggungjawab
|
Mempunyai aspirasi
untuk mencapai tahap akauntabiliti yang tinggi
|
13.
|
Pemikiran Diskriminatif
|
Keupayaan untuk
menyesuaikan diri dengan pemikiran yang berbeza
|
14.
|
Kemahiran Tatabahasa
|
Mempunyai keupayaan
untuk mengeluarkan pandangan dan idea yang lebih baik
|
15.
|
Kemahiran Analitikal
|
Kemampuan untuk
menggunakan pemikiran logik dan abstrak
|
16.
|
Ekonomi &
Perniagaan
|
Kemampuan untuk
menggunakan prinsip-prinsip ekonomi dan perniagaan dalam perhubungan
|
17.
|
Kemahiran Matematik
|
Keupayaan untuk
menggunakan dan mengaplikasikan teori asas matematik dalam kehidupan
|
18.
|
Kemahiran Komputer
|
Keupayaan untuk
menggunakan computer dalam perkhidmatan kaunseling
|
19.
|
Telekomunikasi
|
Keupayaan untuk
menggunakan talian komunikasi sebagai satu alat perhubungan dalam
perkhidmatan kaunseling
|
Selain
itu juga, elemen-elemen yang terkandung
dalam kemahiran abad ke-21 adalah kreativiti dan inovasi, pemikiran kritis dan
penyelesaian masalah, komunikasi dan kolaborasi, literasi maklumat, literasi
media, literasi teknologi maklumat dan komunikasi, keupayaan menyesuaikan diri
(fleksibiliti), produktiviti dan akauntibiliti serta bertanggungjawab.
Elemen-elemen ini telah lama wujud secara semula jadi bagi setiap individu,
namun, kemahiran tersebut memerlukan peneguhan yang konsisten dan lebih jelas
tujuannya. Kemahiran-kemahiran ini adalah subjektif, pengukuhan yang diberi
adalah untuk membentuk perihal yang lebih sistematik. Sebagai contoh, dalam
mendedahkan pelajar dalam dunia siber yang berteraskan teknologi maklumat dan
komunikasi (ICT), nilai-nilai positif seharusnya ditekankan bagi menerapkan
kesedaran di kalangan mereka.
Kebanyakan
kemahiran abad ke-21 adalah berdasarkan kepada pendedahan terhadap ICT,
berbanding dahulu di mana literasi Cuma merangkumi membaca, menulis dan
mengira, manakala di abad 21 ini melibatkan literasi digital. Guru-guru
memainkan peranan dalam membimbing pelajar-pelajar untuk melayari internet,
mencari laman sesawang, memilih perisian yang sesuai dan mengumpul serta
mengulas maklumat. Dengan bimbingan guru juga dapat memberi kesedaran secara
global kepada era digital sepatutnya mudah dicapai dan seharusnya meningkat.
Dalam mencetuskan PAK21, ‘softskill’ amat diperlukan untuk
memudahkan mereka berkomunikasi dalam perbincangan yang menggalakkan mereka
berinteraksi sesama mereka. Komunikasi interaktif bukan sahaja berlaku secara
bersemuka (face to face) pada hari ini, bahkan komunikasi tersebut berlanjutan
sehingga ke alam maya seperti dalam facebook , Twitter dan seumpamanya.Di samping
itu, dengan adanya gabungan kemahiran-kemahiran di atas juga dapat
menyatukan masyarakat majmuk di negara kita, seterusnya dapat mewujudkan
gagasan 1 Malaysia yang berilmu dan bermatlamat yang futuristik.
Kita
sememangnya tidak dapat merealisasikan sesebuah sistem pendidikan yang ideal
tanpa tunggak utama barisan pendidik. Bagi mencapai hasrat negara membangunkan
generasi yang mempunyai kemahiran abad-21, seseorang guru itu perlu komited
dalam menguasai pelbagai bidang ilmu bagi menjadikan mereka relevan dan sesuai
dengan arus perubahan yang berlaku.
Selain itu, guru juga perlulah mengikuti
perkembangan tentang dasar dan isu pendidikan semasa, mahir dalam pedagogi
seperti menggunakan teori konstruktivisme dan tidak terlalu bergantung kepada guru
(teacher centered). Guru juga mestilah melengkapkan diri dengan persediaan yang
terkini dalam penggunaan teknologi terkini dan penerapan nilai-nilai murni
(akhlak) mestilah diteruskan tidak kira di mana atau bila situasinya.
No comments:
Post a Comment