Data adalah sangat
penting dalam memastikan kita melaksanakan intervensi yang betul terhadap isu
atau permasalahan yang ingin kita tangani. Data juga akan menjadikan
keputusan-keputusan yang akan kita lakukan merupakan keputusan yang tepat
sepanjang proses pengurusan dan pelaksanaan sesuatu program atau aktiviti.
Menurut Killian & Bellamy, Memahami dan menggunakan data mengenai prestasi sekolah dan murid adalah asas kepada peningkatan sekolah. Tanpa menganalisis dan menggunakan DATA, sekolah tidak mungkin berupaya mengenal pasti dan menyelesaikan masalah atau mengetahui perkembangan prestasi semasa ke arah pencapaian. Data adalah nadi transformasi sekolah.
Understanding and using
data about school and student performance
are fundamental to improving schools.
Without analyzing and discussing DATA,
schools are unlikely to identify and
solve problems …….or know how they are
progressing toward achievement….Data are the fuel of school reform.
Killian & Bellamy, 2000
Cuba anda Imbas kembali
amalan anda di sekolah, apakah data yang
kerap anda gunakan di sekolah?
dan seterusnya cuba tanya pada diri sendiri adakah data yang anda gunakan itu
mencukupi? Perlu diingat bahawa penggunaan data tidak terhad kepada data
tunggal sahaja. Sebaliknya penggunaan data dari pelbagai sumber yang berlainan
menjadikan input lebih pelbagai yang menjadikan proses pelaksanaan dan output memberikan
impak lebih bermakna.
Analoginya adalah
seperti kita memasak nasi goreng. Sudah tentu kita akan merasakan nasi goreng
yang mempunyai pelbagai bahan seperti udang kering, udang galah dan daging
lebih menyelerakan untuk dimakan berbanding nasi goring yang disajikan hanya
mengandungi lada dan ikin bilis sahaja. Bahkan tukang masak tentu lebih gembira
untuk memasak nasi goreng yang cukup perencah dan pelbagai bahan, kerana akan mendatangkan
kepuasan kepada dirinya apabila masakannya akan digemari oleh tetamunya.
Begitu juga dalam
melaksanakan penambahbaikan sekolah, membuat keputusan dan penyelesaian
masalah, dengan terdapatnya pelbagai input atau data, menjadikan kita lebih
berkeyakinan bahawa intervensi yang kita laksanakan itu akan memberikan
keberhasilan yang lebih bermakna.
Kitaran Analisis Data : Penilaian Data / Maklumat Secara
Berkesan
Setelah kita
mengetahui betapa perlunya data dalam menentukan intervensi yang memberikan
keberhasilan terhadap program peningkatan disekolah, kita maju setapak lagi
dalam memantapkan pemahaman dalam
penggunaan data ini iaitu dengan memahami kitaran data. Terdapat tujuh
proses yang perlu kita lakukan berkaitan data sebelum kita memutuskan sesuatu
keputusan atau tindakan iaiatu (Rujuk Rajah 1);
1) Membina fokus yang strategik terhadap
bidang aspirasi / keberhasilan utama
2) Melaksanakan kajian dan mengumpul data yang berkaitan dengan bidang utama
yang dibina
3) Mengenalpasti bidang fokus
penambahbaikan.
4) Membangunkan perancangan tindakan
pembangunan professional (CPD action plan).
5) Melaksanakan tindakan dan mengumpul data terhadap tindakan yang dilaksanakan untuk pemantauan dan
pengawalan.
6) Menilai proses dan hasil kerja dan
melakukan refleksi terhadap proses dan hasil kerja buat (tindakan).
7)Memutuskan dan bertindak untuk meneruskan
perancangan tindakan atau menyemak
semula perancangan tindakan serta
meneruskan pengumpulan data untuk
mentaksir kesan perancangan tindakan
pembangunan professional (CPD action plan) yang dilaksanakan.
Rajah 1 : Kitaran Data |
Berdasarkan kepada
Rajah 1, terdapat lima kitran data dan enam kitaran analisis yang akan berlaku
dalam proses membuat keputusan, penyelesaian masalah dan dalam melaksanakan sesuatu
tindakan penambahbaikan. Kitaran Data dan dan Kitran Analisis ini dapat
dihuraikan dengan lebih jelas sebagaimana jadual berikut;
Kitaran Data
|
Kitaran Analisis
|
E1: Mencari Maklumat
|
1. Membina fokus yang strategik terhadap
bidang aspirasi / keberhasilan utama
|
E2: Mengumpul Data
|
2. Melaksanakan kajian dan mengumpul
data yang berkaitan dengan bidang utama
yang dibina
|
E3: Menganalisis &
Mengintertpretasi
|
3. Mengenalpasti bidang fokus penambahbaikan
|
E4: Bertindak
|
4. Membangunkan perancangan tindakan pembangunan/
intervensi sekolah transformasi
|
5. Melaksanakan tindakan dan mengumpul data
terhadap tindakan yang dilaksanakan
untuk pemantauan dan pengawalan
|
|
E5: Menilai
|
6. Menilai proses dan hasil kerja dan melakukan
refleksi terhadap proses dan hasil kerja
|
Membuat keputusan
|
7. Memutuskan dan bertindak untuk meneruskan
perancangan tindakan atau menyemak
semula perancangan tindakan serta
meneruskan pengumpulan data untuk mentaksir kesan perancangan tindakan pembangunan professional (CPD
action plan) yang dilaksanakan
|
Elemen 1 : Kitran Data 1 - Mencari Maklumat
Satu aspek yang perlu dipertimbangkan terlebih dahaulu sebelum kita membuat keputusan, menyelesaikan masalah dan melaksanakan tindakan penambahbaikan ialah dengan memastikan sumber maklumat yang mencukupi. Maklumat perlu mencukupi, tepat, pelbagai dan bermakna kerana maklumat tersebut iaitu data atau input akan menjadi penentu terhadap tercapainya matlamat bidang keberhasilan yang disasarkan. Terdapat tiga maklumat atau data yang perlu diberi penekanan iaitu;
Satu aspek yang perlu dipertimbangkan terlebih dahaulu sebelum kita membuat keputusan, menyelesaikan masalah dan melaksanakan tindakan penambahbaikan ialah dengan memastikan sumber maklumat yang mencukupi. Maklumat perlu mencukupi, tepat, pelbagai dan bermakna kerana maklumat tersebut iaitu data atau input akan menjadi penentu terhadap tercapainya matlamat bidang keberhasilan yang disasarkan. Terdapat tiga maklumat atau data yang perlu diberi penekanan iaitu;
·
Maklumat Kapasiti
· Maklumat Proses Kerja
· Maklumat Produk/ Hasil dicapai
Rajah 2: Tulang Ikan Ishikawa |
Penggunaan Rajah
Tulang Ikan Isihikawa sedikit sebanyak boleh membantu dalam menentukan fokus
data yang perlu dikumpulkan kerana ia dapat menunjukan perkaitan antara sebab
dan akibat sesuatu isu, masalah dan apakah tindakan yang perlu diambil. Dalam
konteks ini kita akan mendapati, data kerap kali dirujuk sebagai indikator yang
sangat memberi manfaat dalam menentukan keberkesanan dalam sesuatu proses dan
tindakan.
Rajah 3 : Proses Penambahbaikan |
Seperti yang
ditunjukkan pada Rajah 3, keberhasilan sering dirujuk dari produk atau output
dan proses yang berlaku dalam pelaksanaan sesuatu program penambahbaikan.
Produk atau output pula sangat bergantung kepada kapasiti dan proses-proses
yang berlaku dalam fasa pelaksanaannya. Akhirnya, proses dalam melaksanakan
program penambahbaikkan perlu bersesuaian dengan kapasiti atau input yang kita miliki.
Dalam konteks PdPc di bilik darjah, kapasiti merujuk kepada tahap penguasaan murid dalam pembelajaran. Murid yang berprestasi rendah dan tinggi masing-masing memerlukan proses PdPc yang berlainan sesuai dengan aras kefahaman mereka yang berbeza-beza. Sudah tentu pada peringkat ini data pembelajaran murid seperti pencapaian TOV, Psikometrik, PJSK, gaya pembelajaran dan beberapa aspek lain berkaitan dengan pembelajaran murid sangat membantu dalam menentukan proses pembelajaran yang bersesuaian dengan keupayaan pembelajaran murid.
Melalui data yang mencukupi berkaitan dengan kapasiti murid, maka proses PdPc dapat disesuaikan dengan keperluan dan keupayaan murid yang berbeza. Apabila ini berlaku sudah tentu output atau ETR yang ditetapkan mempunyai potensi yang cerah untuk dicapai. Lazimnya data pada peringkat proses dan input (kapasiti) akan dirujuk seandainya ETR yang disasarkan tidak dicapai. Keberhasilan pula merujuk kepada kemenjadian murid. Terdapat kemungkinan dimana murid yang telah melalui proses PdPc yang berkualiti, menunjukkan prestasi yang cemerlang dalam akademik. Namun terdapat situasi dimana kecemerlangan dalam akadmik bukan jaminan bahawa murid tersebut juga cemerlang dalam aspek sahsiah dan sikapnya terhadap komuniti.
Oleh itu data ouput, dan proses pembelajaran yang diterima oleh murid di sekolah akan dijadikan rujukan untuk mengukur kemenjadian murid. Justeru itu beberapa persoalan akan timbul seperti adakah fokus pendidikan dan pembelajaran hanya tertumpu kepada keupayaan intelek (IQ) sahaja ? Adakah murid turut diberibimbingan untuk membangunkan kecerdasan emosi (EQ) dan spiritualnya (SQ) ? Adakah murid diberi bimbingan dalam kemahiran sosial (SS) ? dan pelbagai persoalan lain akan timbul dalam usaha menjelaskan hubungan kemenjadian murid dengan proses pendidikan yang diterima.
Salah satu aspek yang perlu dilakukan pada peringkat pengumpulan data ialah bagaimana kita menetapkan Bidang Keberhasilan Utama (KRA). Umumnya terdapat tiga bidang utama yang perlu diberi tumpuan dalam sistem pendidikan di negara kita, iaitu guru berkualiti, pemimpin yang berkesan dan sokongan komuniti dalam mewujudkan iklim pengajaran dan pembelajaran bermakna ke arah pembugaran potensi pembelajaran murid, sebagai mana yang ditunjukkan dalam Rajah 4 berikut;
Dalam konteks PdPc di bilik darjah, kapasiti merujuk kepada tahap penguasaan murid dalam pembelajaran. Murid yang berprestasi rendah dan tinggi masing-masing memerlukan proses PdPc yang berlainan sesuai dengan aras kefahaman mereka yang berbeza-beza. Sudah tentu pada peringkat ini data pembelajaran murid seperti pencapaian TOV, Psikometrik, PJSK, gaya pembelajaran dan beberapa aspek lain berkaitan dengan pembelajaran murid sangat membantu dalam menentukan proses pembelajaran yang bersesuaian dengan keupayaan pembelajaran murid.
Melalui data yang mencukupi berkaitan dengan kapasiti murid, maka proses PdPc dapat disesuaikan dengan keperluan dan keupayaan murid yang berbeza. Apabila ini berlaku sudah tentu output atau ETR yang ditetapkan mempunyai potensi yang cerah untuk dicapai. Lazimnya data pada peringkat proses dan input (kapasiti) akan dirujuk seandainya ETR yang disasarkan tidak dicapai. Keberhasilan pula merujuk kepada kemenjadian murid. Terdapat kemungkinan dimana murid yang telah melalui proses PdPc yang berkualiti, menunjukkan prestasi yang cemerlang dalam akademik. Namun terdapat situasi dimana kecemerlangan dalam akadmik bukan jaminan bahawa murid tersebut juga cemerlang dalam aspek sahsiah dan sikapnya terhadap komuniti.
Oleh itu data ouput, dan proses pembelajaran yang diterima oleh murid di sekolah akan dijadikan rujukan untuk mengukur kemenjadian murid. Justeru itu beberapa persoalan akan timbul seperti adakah fokus pendidikan dan pembelajaran hanya tertumpu kepada keupayaan intelek (IQ) sahaja ? Adakah murid turut diberibimbingan untuk membangunkan kecerdasan emosi (EQ) dan spiritualnya (SQ) ? Adakah murid diberi bimbingan dalam kemahiran sosial (SS) ? dan pelbagai persoalan lain akan timbul dalam usaha menjelaskan hubungan kemenjadian murid dengan proses pendidikan yang diterima.
Salah satu aspek yang perlu dilakukan pada peringkat pengumpulan data ialah bagaimana kita menetapkan Bidang Keberhasilan Utama (KRA). Umumnya terdapat tiga bidang utama yang perlu diberi tumpuan dalam sistem pendidikan di negara kita, iaitu guru berkualiti, pemimpin yang berkesan dan sokongan komuniti dalam mewujudkan iklim pengajaran dan pembelajaran bermakna ke arah pembugaran potensi pembelajaran murid, sebagai mana yang ditunjukkan dalam Rajah 4 berikut;
Rajah 4 : Penentuan KRA |
Elemen 2 : Kitran Data 2 – Mengumpul Data
Pada fasa pengumpulan data terdapat empat
persoalan yang perlu ditanya, iaitu;
1) Maklumat apa yang dikehendaki ?
2) Apakah Pembolehubah yang perlu diukur untuk mendapatkan maklumat tersebut?
3) Bagaimana indikator pembolehubah
diukur?
4) Apakah alat ukur dan ukuran yang sesuai ?
Sebagai contoh
apabila kita membincangkan isu berkaitan kualiti guru, soalan yang boleh ditimbulkan
ialah kenapakah kualiti guru? Apakah pembolehubah yang boleh mengukur kualiti
guru? Apakah pula yang boleh mengukur kualiti guru?
Pengetua dan Guru
Besar yang berorintasikan “data driven” akan melihat beberapa pemboleh ubah
atau faktor seperti kompetensi dalam aspek sikap, pengetahuan dan kemhiran guru
sebagaimana yang ditunjukkan pada Rajah 5. Berdasarkan Rajah 5 aspek pengetahuan
merupakan 10% yang menyumbang kepada keberkesanan kualiti guru, 10% lagi
disumbangkan oleh kemahiran, manakala sikap guru itu sendiri menyumbangkan 80%
daripada kompetensi keseluruhan.
Pengetahuan adalah
merujuk kepada perkara asas pengajaran, penguasaaan kandungan, teori, pedagogi
dan ilmu pengajaran. Kemahiran pula merangkumi segala pengalaman yang
ditempuhi, kemahiran dalam komunikasi, kemahiran interpersonal, intrapersonal,
pengurusan, penetapan hala tuju dan seumpamanya. Sikap guru pula menyentuh
motivasi, keyakinan, integriti, kejujuran, komitmen, keterbukaan minda dan
kesungguhan untuk melaksanakan sesuatu.
Rajah 5 : Kompetensi Guru Berdasarkan "Triangle of Success" |
Data untuk mengukur
tahap keberkesanan guru juga boleh diambil daripada Pencerapan PdPc, Jejak
Pembelajaran (Learning Walk), suara guru, suara murid dan seumpamanya
sebagaimana yang diperlihatkan dalam Rajah 6.
Rajah 6 : Kaedah Pengumpulan Data Berkaitan Kualiti Guru |
Walau bagaimanapun
pemilihan kaedah pengumpulan data perlulah berasaskan kepada prinsip-prinsip
yang berikut;
1) Kesesuaian perkara diukur dan indikator dengan kaedah
2) Kebolehan melihat/ukur Indikator dengan kaedah;
3) Kebolehlaksanaan kaedah
4) Alat ukur yang sesuai; dan Ukuran yang
relevan
Elemen 3: Kitaran Data 3 - Menganalisis &
Menginterpretasi Data
Kitaran data yang
ketiga adalah berkaitan Menganaalisis dan Mengintrepretasi data. Analisis Data
adalah proses meneliti, menyusun atur
(organize), mengkategorikan respon dan
mempamerkan data untuk menghasilkan maklumat bermakna dan membuat rumusan. Interpretasi
data pula adalah proses mengaplikasikan data
yang telah dianalisis dan dipersembahkan secara bermakna dalam menentukan perbezaan,
persamaan, lompang, sebab-akibat,
keputusan yang mengambil kira pelbagai
faktor. Interpretasi data pada asasnya melibatkan langkah-langkah berikut;
1) Melihat maklumat yang dipamerkan oleh data data Contoh: subjek, peratus pencapaian, GPS, GPMP, TOV,
markah, tahun. (relevan, kategori,
konsistensi)
2) Gambaran keseluruhan mengenai data tersebut
3) Mengenal pasti masalah/ isu/ jurang yang dihadapi berdasarkan data tersebut.(Buka Minda/
penumpuan tambahan terhadap jurang)
4) Memberi penjelasan mengenai data yang dianalisis. (pemerhatian menyeluruh – pertimbangan
terhadap faktor/maksud lain)
5) Melihat data-data lain yang memberi input terhadap data tersebut Contoh: head count, pencerapan,
kehadiran murid, PBS. (cross-check)
Untuk melihat
proses ini sila rujuk Rajah 7, yang memperlihatkan bagaimana data
diinterpretasi berdasarkan data tunggal.
Rajah 7: Interpretasi Data
|
Rumusannya, pada
fasa ini kita perlu untuk menentukan
apakah inisiatif yang akan dilaksanakan dan menyediakan perancangan tindakan
dengan mengambil kira kaedah pemantauan,
pegawai bertanggungjawab, tempoh masa
dan keperluan sumber.
Elemen 4: Kitaran Data 4 – Melaksanakan Tindakan
Rajah 8 : Melaksanakan Tindakan |
Melaksanakan
tindakan adalah satu urutan tindakan yang berterusan bermula dari mengumpulan
kumpulan sasaran hinggalah peringkat melaksanakan insiatif atau program
peningkatan prestasi. Sebagaimana yang ditunjukkan pada Rajah 7 proses
melaksanakan ini melibatkan lima proses. Proses pertama ialah mengenal pasti
kumpulan sasaran iaitu kita menetapkan untuk siapa atau kepada siapa insitiaf
itu mahu dilaksanakan.
Proses kedua ialah
mengenal pasti jurang penambahbaikan, iaitu dengan melihat jurang perbezaan
antara data sasaran (ETR) dengan data sedia ada (TOV). Setelah menentukan
jurang penambahbaikan yang mahu dicapai, proses seterusnya ialah menetapkan
kriteria kejayaan yang mahu dicapai, seterusnya menetapkan tempoh masa yang
diperuntukkan (milestone). Fasa yang
akhir ialah proses pelaksanaan, di mana kita melaksanakan pelan tindakan
sebagaimana yang telah dirancang.
Elemen
5: Kitaran Data 5 – Melaksanakan Penilaian
Melaksanakan
tindakan memerlukan kita mengumpul eviden terhadap tindakan yang telah dilaksanakan. Pada proses ini
penggunaan One Page Project Manager
(OPPM) amatlah disyorkan. Menerusi OPPM perkembangan setiap intervensi dapat
dipantau secara menyeluruh walaupun hanya dengan selembar kertas. Hal ini
demikian kerana Pemantauan dan pengawalan juga berpandukan data. Sebagaimana
yang ditunjukkan pada Rajah 8, terdapat
empat tindakan pemerolehan data dalam proses pemantauan tindakan iaitu;
1) Maklumat Fokus KRA(Kriteria
kejayaan, Ukuran)
2) Dapatan Proses Kerja(Keberkesanan
kerja/ proses buat)
3) Pelanggan (penerimaan pelanggan – makna usaha)
4) Hasil Pencapaian (hasil petunjuk pencapaian kriteria kejayaan)
Rajah 9 : Pemantauan dan Pengawalan Program Berpandukan Data |
Penilaian Proses
adalah berdasarkan Data Pemantauan dan
Eviden Pelaksanaan yang dikumpulkan.
Cabaran yang dihadapi ialah adakah data itu digunakan secara bermakna dalam
membuat keputusan bagi tindakan dalam
proses penambahbaikan? Adakah data releven, tepat dan konsisten ? Adakah data
mencukupi dan memberikan maklum balas yang diperlukan? Proses menilai
merujuk kepada dapatan penilaian yang dikumpulkan:
1) Menilai proses kerja yang telah
dilaksanakan dan hasil kerja yang telah
dicapai merujuk kriteria kejayaan telah
ditentukan
2) Melakukan refleksi terhadap proses dan hasil kerja
3) Mengambil kira kos sebenar yang telah
digunakan
Pada proses
penilaian ini kita perlu untuk merumuskan sama ada untuk meneruskan perancangan
tindakan sedia ada, membuat modifikasi, membuat tindakan pembetulan atau
melakukan penambahbaikan terhadap perancangan tindakan. Pada masa yang sama
pengumpulan data untuk mentaksir kesan
perancangan tindakan yang dilaksanakan
terhadap bidang fokus ditentukan akan dilakukan secara berterusan
No comments:
Post a Comment