Selaras dengan aspirasi PPJ untuk menjadikan Johor sebagai Johore Showcase maka semua kepimpinan
sekolah dalam negeri Johor khususnya di PPD Kulai perlu mengambil langkah rapid execution, strong implementation
bagi empat matlamat strategik Johore
Showcase dalam bentuk pelan tindakan sekolah masing-masing;
MATLAMAT STRATEGIK 1 :
MENGHASILKAN
KEPIMPINAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21
SUB MATLAMAT STRATEGIK
|
STRATEGI
|
PROGRAM
|
1) Pemimpin
Pembelajaran Abad Ke-21
|
-
Meningkatkan kompetensi kepimpinan berkaitan dengan pembelajaran abad
ke-21
- Memperkasakan Pembangunan Profesionalisme
Guru secara berterusan (school based)
|
- Latihan kepimpinan
yang
berkaitan
- Kolaborasi melalui PLC
di
sekolah
- Profesional Learning
Partner (PLP)
|
2) Key Player
Pembelajaran Abad Ke-21
|
-
Mewujudkan sistem pemantauan dan maklumbalas yang mantap
-
Mewujudkan sistem sokongan kepada guru-guru
|
- Pemantauan
- Performance tracking
- Komunikasi dan
maklumbalas
- Bimbingan/ Pementoran
- Turun padang
|
3) Pemimpin Berimpak
Tinggi
|
Melaksanakan proses penyelesaian masalah dan
membuat keputusan secara kolaboratif berasaskan data
Menguruskan data dengan berkesan dan mudah
diakses oleh semua warga
|
- Dialog prestasi
- War Room berkesan
- Kad kemajuan
(score
card)
- Dashboard
|
MATLAMAT STRATEGIK 2 :
MENGHASILKAN GURU YANG KOMPETEN DENGAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21
SUB MATLAMAT STRATEGIK
|
STRATEGI
|
PROGRAM
|
1) Pemimpin Pedagogi Abad ke-21
2) Pemimpin Pembelajaran
Bilik Darjah
3) Fasilitator
|
-
Perancangan Pengajaran
-
Persekitaran Pembelajaran yang
Positif
-
Pentaksiran Pembelajaran
-
Pembelajaran Kolaboratif dan
koperatif
-
Kemahiran Menyoal dan Berfikir
-
Strategi mengenalpasti
Kecerdasan Pelbagai
- Memperkasakan
Kemahiran Refleksi kendiri
|
-
PLC dengan Sekolah Amanah
-
PLC dengan SISC+
-
Galeri Hasil Kerja Murid
-
Budaya Kelas Penyayang
-
Lesson Study
- Project based learning
-
Pembelajaran Interaktif
Berkesan ( VLE, GEG dll )
-
KBAT menggunakan alat berfikir
-
Pengurusan MIQ (Tahap Kecerdasan Pelbagai )
-
Refleksi Pelajar
|
MATLAMAT STRATEGIK 3 :
MENGHASILKAN MODAL INSAN YANG BERKUALITI
SUB MATLAMAT STRATEGIK
|
STRATEGI
|
PROGRAM
|
1) Aspirasi
pengetahuan
|
Menjadikan murid
sebagai active learners
|
Pembelajaran berpusatkan pelajar dan fun learning
|
2) Aspirasi
Kemahiran Berfikir
|
Memantapkan ilmu berfikir
|
KBAT dalam P&P
|
3) Kemahiran
Memimpin
|
Meningkatkan
kemahiran kepimpinan
|
Immersion
kepimpinan murid
|
4) Kemahiran
Dwibahasa
|
Meningkatkan
kemahiran dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris
|
Program melibatkan
penggunaan komunikasi secara berkesan
|
5) Etika dan
Kerohanian
|
Memantapkan IESQ
|
Aktiviti bagi
memantapkan IESQ murid
|
6) Identiti Nasional
|
Memperkasa Jati Diri
|
Penerapan semangat petriotisme
|
MATLAMAT STRATEGIK 4 :
MENINGKATKAN TAHAP KECEKAPAN DALAM AMALAN PENGURUSAN SELARAS DENGAN
KEPERLUAN PENDIDIKAN ABAD KE-21
SUB MATLAMAT STRATEGIK
|
STRATEGI
|
PROGRAM
|
1) Pengurusan Kualiti
-
SPSK
-
SKPA
2) PLC
-
Dialog Prestasi
|
- Menggunakan
Sumber Data dan Eviden Sebagai Budaya Dalam Menjadikan Pengurusan Sekolah Berkesan
- Meningkatkan Kompetensi Sumber Manusia.
- Melaksanakan Amalan Terbaik Sekolah Amanah
- Mempertingkat Prestasi Dalam Semua Bidang
- Mempertingkatkan
Kompetensi Pemimpin
- Membangun Rancangan Pemajuan Sekolah
- Mempertingkat Kemahiran SKPM
- Memantapkan SPSK
- Memperkasa Pengurusan Intervensi
|
- Bengkel Analisis dan Pengurusan Data
- CPD berasaskan "Need Analysis"
- Lawatan Penandarasan
- Modul Berkaitan
- Dialog Prestasi SPR Berfokus di daerah dan
sekolah.
- Tatacara Dialog Prestasi
- Modul Bimbingan Pemimpin Sekolah Prestasi Rendah
- Latihan Kepimpinan
- Penggunaan Alat Pemajuan Sekolah yang
signifikan
- Bengkel Kerja Kemahiran SKPM
- Pemantauan berkala (PDCA)
- Intervensi Berimpak Tinggi
|
MATLAMAT STRATEGIK 5 :
MENINGKATKAN AMALAN PERKONGSIAN PINTAR
SUB MATLAMAT STRATEGIK
|
STRATEGI
|
PROGRAM
|
1) PIBG Dinamik
|
Meningkatkan sarana ibu bapa dan komuniti setempat dengan sekolah untuk
kemenjadian murid
|
- Sistem penyebaran maklumat berkesan bagi memastikan ibu bapa jelas
mengenai kemajuan anak-anak mereka.
- Penglibatan ibu bapa dan
komuniti untuk menyokong kemajuan
pembelajaran anak-anak .
- Tambahnilai terhadap
program-program yang melibatkan ibu bapa.
|
2) Jaringan
|
Memperkasakan jaringan sekolah dengan badan korporat/ swasta/ngo bagi
meningkatkan pendidikan murid
|
Perkongsian pintar
- internship
- motivasi
|
3) Jalinan
|
Memperkukuhkan jalinan sekolah dengan institusi pendidikan bagi
|
- Penandaarasan
- Mentor-mentee
- Immersion
- Perkongsian amalan terbaik
- Live lab- Pembelajaran Abad ke 21
|
4) Pengantarabangsaan
|
Meningkatkan hubungan
pengantarabangsaan untuk kemajuan
murid
|
- Penandaarasan mengikut niche area
- Pertukaran pelajar
- Guru sukarelawan
- Perhubungan berterusan dan bermakna
secara:
|
5) Alumni
|
Meningkatkan
hubungan alumni dengan sekolah untuk kemajuan murid
|
- Sumbangan yang berterusan oleh bekas murid
untuk meningkatkan kemenjadian murid
|
MATLAMAT STRATEGIK 6 :
MENINGKATKAN KEMUDAHAN BILIK DARJAH
BAGI MEMENUHI KEPERLUAN PENDIDIKAN ABAD KE-21
SUB MATLAMAT STRATEGIK
|
STRATEGI
|
PROGRAM
|
1) Bilik Darjah Abad
ke- 21
|
- Menyediakan prasarana dan kemudahan bilik
darjah terlibat.
- Meningkatkan akses internet.
- Menukar persepsi bilik darjah dari tempat
guru mengajar kepada tempat murid belajar.
- Menyediakan pakej model bilik darjah
abad ke-21 untuk tujuan menyebar luas.
|
- Lawatan penanda aras ke live lab
sekolah yang telah melaksanakan program bilik darjah abad ke-21.
- Ubahsuai /naik taraf kemudahan bilik
darjah sekolah.
- Penyelenggaraan prasarana.
- Gantian perabot.
- Satu sekolah sekurang-kurangnya satu bilik
darjah abad ke 21
|
No comments:
Post a Comment