CIRI-CIRI PEMBELAJARAN
ABAD KE-21
Thomas Friedman dalam
bukunya The World Is Flat : A Brief History of the Twenty-First Century,
menyatakan pendidikan turut memainkan peranan penting dan menjadi kunci utama
kepada kejayaan ekonomi dan kelestarian dunia dalam abad ke-21 ini. Alvin Toffler pula dalam bukunya Power Shift : Knowledge, Wealth and Power at
the Edge of The 21st Century menyatakan bahawa 'the illiterate of the 21st century are not those that cannot read or
write, but those that cannot learn, unlearn and relearn.'
Ciri-ciri Pembelajaran
Abad Ke-21
Semua pihak perlu
memainkan peranan. Dalam memastikan keberhasilan dan kemenjadian murid berlaku
secara aktif agar tercapai 6 aspirasi abad ke-21 iaitu berpengetahuan,
mempunyai kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, memiliki
etika dan kerohanian serta mempunyai identiti nasional yang diperlukan oleh
murid untuk bersaing
di peringkat global.
Keberkesanan pelaksanaan
pembelajaran abad ke-21 berkait rapat dengan kefahaman guru terhadap ciri-ciri
pembelajaran abad ke-21, reka bentuk bilik dan kesediaan guru sebagai orang
yang akan memimpin proses pembelajaran.
Penulisan ini menerangkan
ciri-ciri pembelajaran abad ke-21, bagi
membolehkan guru membuat refleksi dan membuat persiapan untuk merealisasikan
konsep pembelajaran abad ke-21 dengan jayanya.
1) Pembelajaran
berasaskan murid
Pembelajaran akan lebih
berkesan sekiranya pembelajaran mengambil kira keperluan dan kepelbagaian murid
(Draves & Julie, 2011).
Murid haruslah belajar
melalui pelbagai aktiviti, kaedah pembelajaran, berdasarkan kecenderungan dan
minat yang bersesuaian dengan murid itu sendiri. Murid aktif belajar dan guru
sebagai pembimbing pembelajaran. Sebelum
pelaksanaan pembelajaran guru perlu mengenali diri murid, iaitu:
- Tahap kecerdasan (tinggi, sederhana dan rendah)
- Tahap kematangan murid
- Kecerdasan pelbagai (multiple intelligence)
- Gaya pembelajaran murid (visual, fizikal, audiotori, verbal, logikal, sosial dan individual).
Aktiviti pembelajaran
haruslah bersesuaian dengan tahap kecerdasan, tahap kematangan murid,
kecenderungan, kecerdasan pelbagai dan gaya pembelajaran murid.
Contoh:
i. Murid yang cenderung pada visual, guru perlu menyediakan
bahan pembelajaran berbentuk grafik yang menyokong pembelajaran.
ii. Murid yang cenderung pada
aktiviti fizikal, perlu dilibatkan dalam aktiviti seperti aktiviti
hands-on dan eksperimen
2) Pembelajaran Kolaboratif
Pembelajaran
kolaboratif adalah situasi dua
atau lebih manusia belajar
bersama-sama (Bruffee, 1993). Kolaboratif melibatkan perkongsian maklumat
kemahiran dan idea untuk kemajuan bersama
(Dillenbourgh,1999).
Dalam bilik darjah
kolaboratif boleh berlaku dalam dua keadaan
i. Kolaboratif berlaku antara murid dengan guru: Guru dan
murid berkongsi pendapat, menentukan aktiviti dan membuat keputusan yang akan
dilaksanakan.
ii. Kolaboratif
antara murid: Murid belajar bersama-sama secara aktif, saling membantu untuk
mencapai objektif pembelajaran.
iii. Kolaboratif guru dengan murid dalam pembelajaran
iv. Kolaboratif murid dengan murid dalam
pembelajaran
iv. Kolaboratif juga
boleh berlaku di
luar bilik darjah
dalam pelbagai bentuk. Contohnya sekolah atau murid yang mempunyai kemudahan ICT yang baik di
rumah boleh melibatkan diri dalam kolaborasi secara dalam talian.
v. Kolaboratif dengan murid di tempat lain atau dengan orang
lain seperti perbincangan, berkongsi maklumat atau meminta bantuan kepakaran
secara dalam talian.
3) Kemahiran
Pembelajaran yang
berkesan membolehkan murid menguasai kemahiran yang dipelajari dan
mengaplikasikannya dengan efisen (Colin, Brown & Newman, 1989).
Kemahiran boleh
ditunjukkan oleh hasil kerja murid yang boleh diukur atau diperhatikan. Contoh:
i. Murid yang
mempelajari teknik menulis akan dapat menulis dengan tulisan yang kemas dan
bentuk yang tepat
ii. Murid
yang mempelajari langkah-langkah menjalankan
eksperimen akan dapat menjalankan eksperimen dengan betul dan
selamat.
iii. Murid mempelajari teknik melukis graf
akan dapat melukis graf yang betul dan kemas.
iv. Murid mempelajari kemahiran berbahasa
dan dapat menulis serta bertutur dengan tata bahasa yang betul
4) Pembelajaran
adalah proses
Pembelajaran adalah
proses adaptasi antara pengetahuan diperolehi melalui transformasi pengalaman
seseorang (Kolb,1984). Pengalaman dan aktiviti
yang dilakukan oleh murid adalah sebahagian daripada proses pembelajaran.
Semasa belajar:
i. Murid melakukan pelbagai
aktiviti konstruktif seperti
berbincang, mengumpul maklumat,
menganalisis dan membuat kesimpulan di bawah bimbingan guru.
ii. Guru dan murid membuat refleksi
terhadap proses pembelajaran.
Refleksi membolehkan guru
dan murid menilai hasil pembelajaran mereka dan menerangkan pelbagai kemahiran
lain yang di pelajari semasa melakukan aktiviti pembelajaran.
5) Pemikiran
aras tinggi
Kemahiran berfikir aras
tinggi (KBAT)ialah keupayaan untuk
mengaplikasikan pengetahuan,kemahiran dan
nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat
keputusan,berinovasi dan berupaya
mencipta sesuatu (KPM, 2013).
Pemikiran aras tinggi
melibatkan empat aras teratas dalam Taksonomi Bloom iaitu Mencipta, Menilai, Menganalisis dan
Mengaplikasi.
Pemikiran aras tinggi
berkait rapat dengan pemikiran kreatif dan kritis yang perlu dikuasai oleh
murid dalam pendidikan abad ke-21.
Pengintegrasian KBAT,
pemikiran kreatif dan kritis boleh dilakukan dalam beberapa kaedah. Antaranya:
i. Penyelesaian masalah
ii. Penyoalan yang melibatkan pemikiran
aras tinggi
iii. Pelaksanaan projek
iv. Integrasi i-think dalam proses
pembelajaran
Rajah di bawah
menunjukkan Kemahiran aras
tinggi dan rendah
dalam Taksonomi Bloom.
6) Praktikal
Pembelajaran akan menjadi
lebih berkesan sekiranya teori yang berbentuk abstrak boleh dipelajari oleh
murid secara praktikal dan kontekstual (Abell & Lederman, 2007). Guru harus
membimbing murid supaya dapat:
i. Mengaitkan teori dengan amali
ii. Belajar melalui pelbagai aktiviti
konstruktif iii. Mengaplikasi teori
secara praktikal
iii. Menjalani
pembelajaran secara kontekstual
Antara strategi
pembelajaran yang boleh dijalankan ialah:
- Inkuiri penemuan
- Projek
- Penyelesaian masalah
- Kerja lapangan
- Eksperimen
- Simulasi
- Main peranan
- Aktiviti hands- on
7) Kemahiran
untuk kehidupan
Pembelajaran tidak
terbatas kepada penguasaaan isi kandungan kurikulum sahaja tetapi melibatkan
penguasaan pelbagai kemahiran untuk kehidupan (Draves & Coates, 2011).
Kemahiran yang dipelajari
di sekolah seharusnya meningkatkan kemahiran murid menjalani dan menguruskan
kehidupan mereka dengan lebih berkesan. Oleh itu, aktiviti pembelajaran
haruslah:
i. sentiasa releven dengan perkembangan terkini.
ii. melibatkan integrasi kecerdasan
pelbagai (multiple intelligence).
iii. membolehkan kemahiran yang dipelajari
boleh diaplikasikan dalam kehidupan murid.
iv. menggunakan maklumat, sumber
pembelajaran, peralatan dan teknologi terkini.
Pendidikan berkualiti
menghasilkan murid yang kreatif, kritis, inovatif dan dapat mengaplikasikan
kemahiran yang dipelajari untuk mencapai kejayaan dalam kehidupan mereka.
8) Berkumpulan
Pembelajaran berkumpulan
melibatkan sekumpulan murid-murid
belajar danmenyelesaikan tugasan bersama-sama (Muijs & Reynolds, 2011).
Pembelajaran berkumpulan
memberi peluang kepada murid untuk meningkatkan kemahiran interpersonal,
berkomunikasi penyelesaianmasalah, kemahiran
berfikir dan menilai kekuatan
serta kelemahan mereka (Amstrong, 2012;
O’Donnell, 2006).
Terdapat pelbagai kaedah pembelajaran berkumpulan yang
boleh diaplikasikan. Antaranya
termasuklah pembelajaran
koperatif. Terdapat beberapa teknik pembelajaran koperatif yang boleh
dijalankan. Antaranya ialah: Jigsaw, Think-Pair-Share, Round Robin, Numbered
Heads dan sebagainya.
9) Komuniti
Sekolah adalah satu komuniti kecil
tempat murid belajar pelbagai pengetahuan dan kemahiran melalui interaksi murid
dengan rakan, guru dan warga sekolah. Seterusnya sekolah perlu membina jaringan
kerjasama dengan komuniti setempat, sektor awam dan sektor swasta dalam
pembelajaran murid.
Terdapat beberapa bentuk
kerjasama pihak sekolah dengan masyarakat setempat. Untuk meningkatkan kualiti
pendidikan, antaranya:
i. Sumbangan
kepakaran golongan profesional dalam masyarakat setempat kepada sekolah
ii. Program
sekolah angkat atau kerjasama sektor awam,sektor swasta dan persatuan bukan
kerajaan
10) Pentaksiran
formatif
Pentaksiran formatif
adalah pentaksiran yang dijalankan untuk mendapat maklumat pencapaian murid,
pengetahuan dan kemahiran, maklumat yang diperoleh digunakan untuk memberi
maklum balas kepada murid, membuat pemulihan dan menambah baik pembelajaran
(Muijs & Reynolds, 2011).
Ciri-ciri pentaksiran
formatif:
i. Maklumat
yang diperoleh daripada penilaian ini digunakan secara terus menerus.
ii. Dijalankan
sepanjang pembelajaran berlangsung.
iii. Contoh
instrumen: Latihan, sesi soal jawab, kuiz, hasil kerja murid, pembentangan dan
pentaksiran berasaskan sekolah (PBS).
11) Belajar untuk
kehidupan
Pendidikan di Malaysia
adalah berlandaskan Falsafah Pendidikan Negara yang bertujuan membangunkan
insan secara menyeluruh dan seimbang dari aspek jasmani, emosi, rohani dan
intelek untuk menjadi manusia yang sejahtera dan dapat menyumbang kepada
pembangunan negara.
Pembelajaran seharusnya
tidak difokuskan hanya kepada pencapaian akademik tetapi merupakan proses
pembangunan insan secara menyeluruh.
Pembelajaran di sekolah
harus menyediakan murid untuk:
i. kerjaya dan masa depan mereka
ii. generasi bagi kemajuan negara.
Aktiviti pembelajaran
perlu berteraskan falsafah pendidikan negara dan mengintegrasikan elemen-elemen
kemahiran abad ke-21 (kreatif, kritis, komunikasi dan kolaboratif).
No comments:
Post a Comment