Penulisan ini dibuat berdasarkan buku “The Five Levels Of Leadership” yang di
tulis oleh John Maxwell. John Maxwell telah menjelaskan dengan panjang lebar
mengenai Lima Tahap Kematangan
Kepimpinan, bermula dari kepimpinan berasaskan kepada kedudukan (Tahap 1) hingga
pemimpin tersebut dapat dibangunkan menjadi seorang pemimpin berasaskan
penghormatan (Tahap 5). Dalam buku tersebut Maxwell menjelaskan mengapa setiap
organisasi memerlukan lebih banyak pemimpin Tahap 5 dan bagaimana setiap
individu boleh dibantu untuk sampai ke tahap tersebut.
Tulisan ini cuba menerangkan bagaimana untuk mengenali
pemimpin bagi setiap peringkat kepimpinan,
dan apa yang Pengetua dan Guru Besar, iaitu pemimpin pada peringkat
sekolah boleh lakukan untuk berkembang kepada kepimpinan Tahap 5. Satu perkara yang
perlu difahami ialah, terdapat situasi di mana seseorang Pengetua dan Guru
Besar di sekolah boleh bertindak dengan cara yang berbeza bagi setiap guru atau
staf yang anda kendalikan. Misalnya Pengetua dan Guru Besar boleh menjadi
seorang pemimpin pada Tahap 3 dengan guru A, namun dalam situasi yang lain pula
Pengetua dan Guru Besar tersebut boleh berperwatakan pemimpin Tahap 4 dengan guru
B.
Pemimpin
Tahap 1
Pemimpin pada peringkat pertama ialah KEPIMPINAN
BERDASARKAN KEPADA KEDUDUKAN (Position Level). Pemimpin yang berada pada
peringkat ini memerlukan gelaran jawatan untuk melaksanakan tugasnya. Semua
Pengetua dan Guru Besar yang menerima mandat untuk menerajui sekolah berada
pada tahap ini. Proses kematangan kepimpinan akan berlaku selepas itu
bergantung kepada kompetensi Pengetua dan Guru Besar berkenaan, sama ada dari
aspek sikap, pengetahuan mahupun kemahiran.
Terdapat Pengetua dan Guru Besar yang sangat pantas
melepasi tahap ini untuk berada pada tahap berikutnya. Namun ada juga yang
sangat perlahan, memakan masa bertahun-tahun untuk bergerak ke tahap yang lebih
tinggi. Malah amat malang sekali jika terdapat dalam kalangan Pengetua dan Guru
Besar yang langsung tidak menunjukkan peningkatan tahap kematangan kepimpinan
dan terus menerus menjeruk pada Tahap 1 hingga ketik perkhidmatan yang
terakhir.
Pengetua dan Guru Besar yang berada padaTahap 1 lazimnya akan
menghabiskan kebanyakan masa mereka melindungi kuasa eksekutifnya sendiri
melalui pencaturan mikropolitik. Kepimpinan Tahap 1 ini, adalah satu-satunya tahap
pemimpin yang tidak mempunyai sebarang pengaruh terhadap warga sekolah. Guru-guru
atau stafnya tidak melihat mereka sebagai orang yang menginspirasikan. Oleh itu
pemimpin pada tahap ini boleh dikatakan sebagai ketua yang tidak mempunyai
watak kepimpinan. Hakikatnya tidak semua ketua adalah pemimpin, tetapi setiap
pemimpin adalah ketua.
Pemimpin Tahap 1 biasanya akan bersendirian di dalam
organisasi. Maxwell mengelar pemimpin jenis ini sebagai “The
one-liner, it is lonely at the top” , kerana menurut Maxwell kakitangan
bawahan lebih suka untuk mengelak daripada bekerja dengan pemimpin jens ini. Jika
berpeluang mereka akan mohon bertukar tempat kerja atau menukar pekerjaan,
pokoknya mereka tidak mahu bekerja dengan pemimpin seperti ini. Keadaan ini
boleh berlaku di sekolah apabila Pengetua atau Guru Besar lebih suka menujukkan
kuasa mereka dengan memberi arahan-arahan, tidak turun padang dan memberikan
hanya sedikit ruang untuk menjadi pendengar yang baik serta tidak menjaga
kebajikan ahli organisasinya.
Ada sesetengah sarjana kepimpinan organisasi menggelarkan
pemimpin jenis ini sebagai pemimpin ikan kelisa. Ikan kelisa, mempunyai sisik
dan warna yang cantik, dan biasanya berada pada akuarium yang juga dihias
cantik, terasing dan sentiasa perlu diberi penjagaan dan makanan. Sama seperti
Pengetua dan Guru Besar yang telalu menjaga kuasa eksekutifnya hingga tidak
bergaul dangan guru-guru, sentiasa menagih layanan berprotokol, memilih untuk
sentiasa berada didalam bilik yang selesa daripada menyengsing lengan untuk
turun padang, bergaul dengan warga sekolah dan berusaha menyelami denyut nadi
keperluan dan kehendak orang bawahannya.
Ahli organisasi yang bekerja untuk pemimpin Tahap 1, biasanya
adalah dalam kalangan mereka yang tidak bermotivasi, kurang produktif dan tidak
sanggup untuk menambah walaupun sedikit usaha di tempat kerja. Guru-guru di
sekolah pada situasi ini misalnya sangat berkira dalam meluangkan masa mereka
dalam melaksasanakan aktiviti-aktiviti sekolah. Sekolahku Rumahku umpama cerita
pari-pari yang yang muncul dalam mimpi, jauh dari realiti. Guru-guru hanya melaksanakan
kerja rutin yang asas dan tidak mahu terlibat dalam usaha-usaha penambahbaikan.
Berita baiknya ialah, Pengetua dan Guru Besar yang berada
pada Tahap 1 ini, berpeluang untuk membangunkan kapasiti kepimpinan mereka daripada
pemimpin Tahap 1 kepada pemimpin tahap yang lebih tinggi. Mendapat lantikan
sebagai Pengetua dan Guru Besar adalah satu pengiktrafan bahawa sistem dalam
organisasi KPM mempercayai bahawa Pengetua dan Guru Besar selaku pemiimpin di
sekolah mempunyai potensi untuk dibangunkan sehingga menjadi pemimpin sebenar
(Tahap 5). Namun sebelum memikirkan bagaimana anda harus berperanan untuk
menjadi pemimpinTahap 5, maka cabaran yang pertama ialah bagaimana anda terlebih
dahulu berupaya membangunkan kapasiti kepimpinan sebagai pemimpin Tahap 2.
Pemimpin Tahap
2
Kepimpinan Tahap 2 ialah mengenai KEPIMPINAN BERASASKAN
KEPADA PENERIMAAN. Pada peringkat ini, sebagai Pengetua dan Guru Besar, anda
telah mempelajari bahawa mewujudkan perhubungan yang baik dengan warga sekolah
dan komuniti amatlah penting sekali. Hubungan dan komunikasi yang baik ini
bukan sahaja berjaya mendapatkan komitmen ahli organisasi, tetapi menjadikan
mereka lebih bermotivasi untuk berkerja bersama anda, lebih produktif dan menerima
anda sebagai pemimpin mereka. Warga sekolah mempercayai anda sebagai seorang
pemimpin yang baik, dan kerana itu mereka tiada masalah untuk mengikuti visi
anda. Situasi yang terbaik ialah, anda tidak memerlukan sebarang gelaran atau jawatan
untuk menjadi seorang pemimpin Tahap 2.
Hubungan personal yang baik dalam sekolah mewujudkan
tenaga, kejelekitan, kepercayaan dan perasaan saling hormat menghormati. Tidak akan
wujud persaan terguris atau terhiris hati dalam kalangan ahli organisasi.
Langkah paling mudah untuk berkembang kepada kepimpinan Tahap 2 ialah, dengan
menunjukkan minat dan keperihatinan yang mendalam terhadap rakan-rakan anda. Pengetua
dan Guru Besar perlu sedar, setiap guru dan kakitangan yang bekerja dengan anda
bukan sahaja bekerja di dalam organisasi
anda,mereka juga mempunyai keluarga, komuniti, prinsip, dan sifat-sifat
peribadi tersendiri. Semua perkara ini perlu dipertimbangkan sebleum anda
membuat sebarang keputusan dan tidnakan.
Satu lagi petua yang dikongsikan oleh Maxwell mengenai
pemimpin Tahap 2 ini ialah, anda perlu berusaha membantu rakan-rakan anda untuk
mengukuhkan kekuatan peribadi mereka. Oleh itu sangat wajar sekali Pengetua dan
Guru Besar berusaha mengenali dengan rapat warga sekolah. Proses ini boleh
berlaku dalam pelbagai cara bergantung kepada tahap pengetahuan, kemahiran dan
sikap anda. Dengan cara ini Pengetua dan Guru Besar akan mempunyai akses yang
lebih luas untuk mengetahui apkaha kekuatan guru-guru dan kakitangan sekolah. Seterusnya
secara positif anda boleh mengukuhkan kekuatan yang ada pada diri mereka sehingga
mereka berupaya menggunakan kekuatan yang ada pada diri mereka secara optimum
kepada organisasi.
Pada sisi negatifnya pula, tidak semistinya kepimpinan
Tahap 2 memberikan hasil yang diharapkan terhadap kepimpinan anda. Hal ini
demikian kerana, berada di tempat yang hebat (selaku ketua jabatan) untuk
bekerja tidak semestinya bermakna anda boleh menjadi pemimpin yang berjaya
untuk mencapai keputusan yang dikehendaki. Inilah sebabnya mengapa setiap
pemimpin pada Tahap 2 sepatutnya berusaha untuk maju kepada kepimpinan Tahap 3.
Pemimpin Tahap
3
Tahap kepimpinan yang ketiga ialah KEPIMPINAN BERDASARKAN
KEPADA KEPUTUSAN. Pada tahap ini, pemimpin mencapai keputusan yang boleh
diukur. Salah satu sebab penting mengapa pada peringkat ini dikatakan Tahap 3 dan bukannya Tahap 2, ialah kerana
seseorang tidak boleh mencapai keputusan yang positif dalam jangka masa panjang
selagi keperluan peribadi mereka tidak dijaga. Dalam konteks di sekolah
misalnya, seorang guru yang telah berjaya menunjukkan prestasi kerja yang
cemerlang tetapi jika pencapaian tersebut tidak dihargai oleh Pengetua atau
Guru Besar, maka guru-guru inilah yang akhirnya berubah hati menjadi guru yang
kecewa dan tidak mengambil peduli terhadap kerjayanya (burned-out). Oleh itu Pengetua dan Guru Besar Tahap 3 sentasa
menjaga keperluan anggota organisasi dari aspek kebajikan, penghargaan dan
keperluannya untuk membangunkan tahap profesionalisme yang lebih tinggi.
Pemimpin Aras 3 adalah Pengetua dan Guru Besar yang
menggunakan hubungan mereka untuk mempengaruhi pengikutnya merealisasikan
wawasan mereka. Adalah penting sebagai seorang pemimpin mempunyai keupayaan
untuk menjelaskan visi dan dapat menjelaskan mengapa visi tersebut penting kepada
organisasi. Bagi memastikan keputusan yang dikehendakai dapat dicapai, Pengetua
dan Guru Besar selaku pemimpin perlu menetapkan keutamaan dan membantu
ahli-ahli pasukan memilih tugas-tugas yang paling penting. Menurut Maxwell, untuk
membantu kakitangannya membangunkan potensi
diri, jenis tugas yang perlu diberikan tumpuan oleh pemimpin kepada
anggota kakitangannya adalah seperti berikut:
a) 80% daripada waktu tugas ditumpukan kepada zon kekuatan,
b) 15% daripada waktu tugas ditumpukan kepada pembelajaran,
c) 5% daripada waktu tugas ditumpukan kepada zon di luar kekuatan
anda, dan
d) 0% dalam lingkungan zon kelemahan anda
Pemimpin Tahap 3 ialah pemimpin yang disayangi dalam
pasukan dan membawa pasukan merealisasikan keputusan yang mahu dicapai. Walau
bagaimanapun, kelemahan yang ada pada peringkat ini ialah, hasil akan berkurangan
selepas pemimpin itu meninggalkan pasukan, kerana ahli pasukan sangat bergantung
kepada pemimpin untuk mencapai keputusan ini. Perkara ini boleh kelihatan
dengan jelas di sekolah. Seorang Pengetua dan Guru Besar telah bekerja keras
membangunkan prestasi sekolah sehingga sekolah menjadi hebat. Namun apabila
Pengetua dan Guru Besar tersebut digerakkan sama ada pertukaran atau persaraan,
prestasi sekolah kembali merundum.
Pemimpin Tahap
4
Pemimpin Tahap 3 boleh menjadi seorang pemimpin Tahap 4, iaitu
pemimpin yang berupaya untuk membangunkan anggotanya supaya dapat mencapai keberhasilannya
mereka sendiri.Tahap kepimpinan yang keempat dipanggil KEPIMPINAN BERASASKAN
PEMBANGUNAN STAF. Jika anda mahu bekerja dalam suasana yang seronok, anda perlu
bangunkan kepimpinan pada Tahap 2. Jika anda ingin maju sebagai sebuah
organisasi, bangunkan kepimpinan Tahap 3. Tetapi jika anda mahu untuk
berkembang sebagai sebuah organisasi, pastikan anda berupaya menjadi pemimpin
yang melahirkan ramai pemimpin yang berada pada Tahap 4.
Membangunkan orang lain bermakna bahawa anda sebagai
pemimpin perlu sentiasa bekerja untuk mendelegasikan tugas-tugas kepada orang
lain. Maxwell mencadangkan untuk mewakilkan tugas anda kepada orang lain ialah apabila
anda dapat mengenal pasti seseorang yang boleh melakukan tugas yang sama pada
tahap 80% atau melebihi dari kecekapan anda.
Pemimpin Aras 4 perlu memperuntukkan kira-kira 80% waktu
kerja yang ada untuk memberi bimbingan kepada rakan-rakan, dan 20% lagi
melakukan tugas-tugas lain yang produktif. Adalah sesuatu yang mustahil untuk
membimbing semua orang menjadi pemimpin generasi akan datang. Oleh yang
demikian Pemimpin Tahap 4 perlu fokus kepada individu berpotensi tertinggi,
biasanya sebanyak 20% daripada keseluruhan kakitangan. Cabaran terbesar
pemimpin Tahap 4 ialah bagaimana untuk mendahulukan pembangunan peribadi orang
lain sebelum membangunkan diri anda sendiri.
Pemimpin Tahap
5
Peringkat kelima dan tahap akhir kepimpinan dipanggil
KEPIMPINAN BERASASKAN KEPADA PENGHORMATAN. Mereka ini adalah pemimpin-pemimpin
yang masih disebut-sebut jasanya walaupun mereka telah lama meninggalkan
organisasi, sama ada kerana pertukaran atau persaraan. Mereka adalah pemimpin
yang meninggalkan legasi. Mereka juga sebenarnya adalah pemimpin-pemimpin yang
telah menghabiskan masa mereka untuk melahirkan pemimpin-pemimpin Tahap 4 yang lebih
ramai. Matlamat jangka panjang yang paling penting bagi sesebuah organisasi
adalah untuk terus membina generasi pemimpin yang berjaya iaitu, seorang
pemimpin Tahap 5 perlu menghasilkan lebih ramai pemimpin Tahap 4.
Lima tahap kepimpinan yang telah dibincangkan ini menggambarkan
laluan pembangunan personal setiap pemimpin, daripada belajar bagaimana untuk
memperbaiki hubungan peribadi dengan ahli-ahli pasukan anda, supaya mereka meyakini
visi anda, sehingga berjaya membimbing lebih ramai individu ke peringkat di
mana mereka juga membimbing lebih ramai pemimpin. Rantaian kepimpinan ini
adalah satu-satunya cara yang berupaya untuk membangunkan organisasi dalam
jangka masa panjang atau juga disebut sebagai kelestarian kepimpinan.
No comments:
Post a Comment