Azman bin Abu Bakar
SIPartner+ Pejabat Pendidikan Daerah Kota
Tinggi
Dan
Salmiah binti Kassim
SISC+, Pejabat Pendidikan Daerah Kota Tinggi
Pendidikan adalah nadi pembangunan sesuatu bangsa dan negara.
Tanpa sistem pendidikan yang terancang dan berkembang sejajar dengan keperluan
dan perkembangan zaman, maka bolehlah dianggap bangsa atau negara tersebut
telah gagal dalam melaksanakan tanggungjawabnya memartabatkan sesuatu bangsa
atau negara. Kerajaan
memerlukan tenaga kerja yang proaktif dalam menentukan pencapaian ekonomi yang
tinggi. Oleh hal yang demikian, kerajaan perlulah melahirkan generasi yang
membawa pembaharuan dan berdaya saing dalam pelbagai aspek terutama dalam bidang
pendidikan, ekonomi, teknologi dan sebagainya. Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 merupakan satu pelan transformasi
pendidikan ke arah menyediakan pendidikan abad ke-21.
Membangunkan Pengurusan Kepimpinan yang Berkualiti Tinggi
Kecemerlangan Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran
b) Merancang takwim pencerapan (baseline) guru-guru sekolah sasaran Pendidikan Abad ke-21.
c) Pembinaan instrumen penilaian dan kajian keberkesanan pelaksanaan Pendidikan Abad ke-21
Mengukuhkan penglibatan Pihak yang Berkepentingan
a) Perubahan Ekosistem
b) Perkaitan dengan 4C’s ( Collaboration, Creativity, Critical Thinking and Problem Solving, Communication)
Penggunaan teknik penyoalan dan pengurusan grafik menggalakkan pemikiran kritis dalam pembelajaran.
c) Pembudayaan Komuniti Pembelajaran Professional (PLC)
e) Peningkatan pencapaian peperiksaan awam
Craig D. Jerald. (2009). Defining a 21st century education. Centre for Public Education
http://www.pelitabrunei.gov.bn/haluan/item/8048-pendidikan-baru-di-abad-ke-21-hadapi-cabaran-globalisasi
Kementerian
Pendidikan Malaysia telah berusaha mewujudkan kemahiran abad ke-21 ke dalam
semua mata pelajaran di sekolah. Chong (2014) menyetujui kenyataan tersebut
dengan menyatakan pelbagai perubahan dalam pendidikan di Malaysia disebabkan
keperluan kepada pengajaran dan pembelajaran abad ke-21. Kementerian Pendidikan
Malaysia telah melancarkan inisiatif pembelajaran abad ke-21 secara rintis pada
tahun 2014 dan meluaskan pelaksanaan ke seluruh negara mulai tahun 2015.
Dalam
Panduan Pelaksanaan Pendidikan Abad ke-21 (2017), terdapat kemahiran-kemahiran
kritikal yang seharusnya dikuasai dalam Pendidikan Abad ke-21 yang dikemukakan
oleh Persatuan Pendidik Amerika menyatakan terdapat empat kemahiran spesifik
yang paling penting iaitu kemahiran pemikiran kritikal, komunikasi, kolaboratif,
dan kreativiti (4C). Dinyatakan juga, menurut James (2017) kebelakangan ini
terdapat pula usaha untuk menambah 2C dalam Pendidikan Abad ke-21 iaitu
kewarganegaraan (citizenship) dan
karektor (character). Pelaksanaan
pengajaran berdasarkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum
Standard Sekolah Menengah (KSSM) menjadi penanda aras keberkesanan pendidikan
abad ke-21.
Bagi
merealisasikan inisiatif-inisiatif yang terkandung di dalam PPPM 2013-2025,
Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Kota Tinggi telah membangunkan Kota Tinggi Showcase
sebagai langkah menyahut seruan Pengarah Pendidikan Negeri Johor, Tuan Haji
Aminudin bin Adam yang merupakan pelopor Program Transformasi Daerah (DTP)
semasa beliau bertugas sebagai Timbalan Pengarah (Sekolah) Bahagian Pendidikan
Sekolah Harian (BPSH), Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Kota Tinggi
Showcase dibangunkan bagi menjadikan sekolah-sekolah di daerah Kota Tinggi
sebagai rintis pelaksanaan pembelajaran abad ke-21(PAK21).
2.0
PENYATAAN
MASALAH
Perubahan dalam sistem
pendidikan yang menjurus ke arah pembelajaran abad ke-21 ini berkait rapat
dengan kesediaan sekolah sebagai wahana dan platform penggerak kejayaannya.
Pembelajaran dikatakan berlaku selagi murid dapat menghasilkan semula
pengetahuan yang diperolehi daripada proses pembelajaran (Collins, 2006;
Jonassen & Rohrer-Murphy, 1999; Karagiorgi & Symeou, 2005; Sadler,
1989; Vrasidas, 2000) dalam Shu Shing-Lee & David Hung (2012). Oleh yang
demikian, Kota Tinggi Showcase memberi perhatian berdasarkan lima faktor
berikut bagi membangunkan pelaksanaan pembelajaran abad ke-21:
- Visi KPM dan Misi KPM
- Visi KPM : Pendidikan Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera.
- Misi KPM : Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu bagi Memenuhi Aspirasi Negara.
- Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 – 2025
Bagi melahirkan global player, PPPM 2013-2025 yang
mengandungi lima aspirasi sistem iaitu akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan
kecekapan dan enam aspirasi murid iaitu setiap murid akan mempunyai
pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran kepimpinan, kemahiran dwibahasa,
etika dan kerohanian dan identiti nasional digunakan sebagai panduan
melaksanakan Kota Tinggi Showcase.
Hasil dapatan Jemaah
Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK)
Hasil dapatan JNJK
dalam aspek kualiti pembelajaran dan pengajaran (PdP) hanya 3% guru mencapai
tahap cemerlang, 14% guru mencapai tahap baik dan 83% guru mencapai tahap
harapan, memuaskan dan lemah. Justeru itu, dapatan ini menjadi panduan bagi
meningkatkan kualiti guru dalam menjayakan Kota Tinggi Showcase.
Persekitaran
pembelajaran
Amalan
pengajaran konvensional melalui cara 'chalk
and talk' atau berpusatkan guru menyebabkan murid-murid mudah berasa bosan
kerana pengajaran sehala oleh guru yang tidak memberikan peluang kepada murid
untuk menyuarakan pendapat mereka. Bertitik tolak dari kesedaran ini, Kota
Tinggi Showcase mengorak langkah melaksanakan perubahan pengajaran ke arah
berpusatkan murid. Pengajaran guru yang bertunjangkan Kurikulum Standard
Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) merupakan
penanda aras keberkesanan pembelajaran abad ke-21 selaras dengan transformasi
pendidikan negara dalam PPPM 2013-2025.
Falsafah Pendidikan
Kebangsaan
Falsafah Pendidikan
Kebangsaan (FPK) dijadikan panduan bagi pelaksanaan pembelajaran abad ke-21.
Bagi meningkatkan kualiti ekosistem sekolah, FPK dijadikan rujukan terutama
pada klausa ……. memperkembangkan
lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan
yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani…...
3.0
SPESIFIKASI
AMALAN TERBAIK
Justifikasi
amalan terbaik yang akan dikongsikan adalah berdasarkan tiga teras yang telah
digunakan dalam pelaksanaan Kota Tinggi Showcase iaitu :
- Membangunkan Pengurusan Kepimpinan yang Berkualiti Tinggi
- Kecemerlangan Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran
- Mengukuhkan Penglibatan Pihak yang Kerkepentingan
4.0
PELAKSANAAN
AMALAN
Membangunkan Pengurusan Kepimpinan yang Berkualiti Tinggi
Peranan kepimpinan sekolah sebagai peneraju sekolah amat
penting bagi menentukan kejayaan pelaksanaan PAK21. Kepimpinan sekolah
dibugarkan dengan sembilan bidang dalam Standard Kompetensi Kepengetuaan
Sekolah Malaysia (SKKSM) dan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) 2010
di samping kemahiran Pendidikan Abad ke-21. Antara perancangan yang telah
dilaksanakan bagi memantapkan kepimpinan sekolah ialah :
a) Program rintis sekolah PAK21 bersama IAB dan KPM . KPPD Kota
Tinggi, KPPD Hulu Selangor, KPPD Port Dickson, KPPD Petaling Utama dan KPPD
Kuala Selangor dengan memilih daerah Kota Tinggi sebagai sampel dan telah
mengenal pasti sekolah sasaran bagi pelaksanaan Pendidikan Abad ke-21.
Pemilihan sekolah terdiri daripada pelbagai kategori iaitu sekolah berprestasi
tinggi (SBT), sekolah kawalan, sekolah harian kategori bandar, sekolah harian kategori
luar bandar, Sekolah Jenis kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah jenis kebangsaan Tamil (SJKT).
b) Merancang dan membina modul Kepimpinan Pendidikan Abad ke-21
untuk memberikan kemahiran kepada semua pemimpin sekolah dan semua pegawai di
PPD Kota Tinggi. Modul Kepimpinan mengandungi tajuk berikut iaitu Peranan
Pemimpin Sekolah Abad ke-21, Pembangunan Profesional, Persekitaran Fizikal dan
Emosi, Pemimpin sebagai Pentaksir, Pelibatan Ibu bapa dan Komuniti, Kemahiran
menggunakan Data, Keberkesanan Peribadi, Mengurus Perubahan, Refleksi dan
Tindakan Masa Depan, Kepimpinan Teragih , Mengurus Bilik Darjah Abad ke-21 dan
Perancangan Strategik Sekolah. Setiap pemimpin sekolah diberikan kemahiran dan
dibekalkan dengan modul.
c) Pembinaan kerangka (framework)
Kota Tinggi Showcase sebagai panduan ke arah pelaksanaan Pendidikan Abad ke-21
secara berfasa bagi 3 tahun (2015-2017)
Kecemerlangan Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran
Peranan guru dalam bilik darjah amat penting dalam
menentukan kejayaan pelaksanaan Pendidikan Abad ke-21. Guru perlu diberikan
kemahiran dengan pedagogi Pembelajaran Abad ke-21. Antara kemahiran yang telah
diberikan ialah;
a) Merancang modul pembelajaran abad ke-21 bagi meningkatkan
kemahiran guru. Modul Pembelajaran mengandungi kemahiran perancangan
pengajaran, kandungan dan penyampaian, Memcipta pembelajaran yang positif,
pentaksiran untuk pembelajaran, Kolaboratif dan koperatif, kemahiran menyoal
dan berfikir, pembezaan, pengetahuan profesional dan refleksi.
b) Merancang takwim pencerapan (baseline) guru-guru sekolah sasaran Pendidikan Abad ke-21.
c) Pembinaan instrumen penilaian dan kajian keberkesanan pelaksanaan Pendidikan Abad ke-21
Penglibatan pihak berkepentingan terutama PIBG dan komuniti
setempat seperti ketua kampung, pengurus FELDA, IPTA, IPTS, agensi kerajaan, ahli
politik dan lain-lain pihak yang berkepentingan amat penting dalam menyokong pelaksanaan
Pendidikan Abad ke-21. Antara perancangan ialah:
a) Menyediakan kertas kerja mohon dengan ahli parlimen Kota
Tinggi bagi menyokong prasarana bagi 1 bilik darjah di sekolah sasaran Kota
Tinggi Showcase di sekolah kawasan Parlimen Kota Tinggi
b) Menyediakan kertas kerja bagi permohonan sumbangan dengan
pengerusi FELDA bagi menyokong prasarana sebuah bilik darjah di sekolah sasaran
Kota Tinggi Showcase di sekolah kawasan FELDA.
c) Menyediakan kertas kerja bagi permohonan peruntukan dari
Menteri Besar Johor sebagai pemegang amanah bagi menyokong prasarana
pembelajaran abad ke-21 di Parlimen Kota Tinggi dan Pengerang.
d) Menyediakan kertas kerja bagi permohonan peruntukan dengan
pengurusan KEJORA bagi menyokong sebuah bilik darjah di sekolah sasaran Kota Tinggi
Showcase di sekolah kawasan KEJORA.
5.0
METODOLOGI
Seorang pakar psikologi
George Kelly dalam Fransella (1995) menyatakan jika kita tidak dapat memahami
sesuatu masalah, maka kaedah mendapatkan maklumat yang terbaik adalah dengan
bertanyakan kepada mereka yang terlibat dalam masalah tersebut. Pelaksanaan Kota
Tinggi Showcase memfokuskan tiga teras strategi utama iaitu;
a) Membangunkan Pengurusan
Kepimpinan yang Berkualiti Tinggi (Develop
High Quality Leadership Management)
b) Kecemerlangan Kualiti
Pembelajaran dan Pengajaran (Excellence
the Quality of Learning and Teaching)
c) Mengukuhkan Penglibatan
Pihak yang Berkepentingan (Strengthen the
Engagement of Stakeholders)
Bagi merealisasikan
Kota Tinggi Showcase empat program utama telah dirancang dan dilaksanakan di
seluruh sekolah rendah dan sekolah menengah iaitu :
- Model Sekolah Abad ke-21
- Sekolah Fokus
- Sekolah Fokus Bahasa Inggeris
- Sekolah Pembelajaran Abad Ke-21
Satu kajian bagi
memperolehi persampelan pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 telah dijalankan di
mana PPD Kota Tinggi telah dipilih sebagai sampel bagi Projek Accelerated
Leadership Development (ALD) di bawah KPM, Institut Aminuddin Baki dan Hay
Group. Projek yang bertajuk “Pelaksanaan Pengurusan Bilik Darjah Abad Ke-21 :
Kualiti Guru” telah mengambil guru-guru Matematik Tingkatan 1 sebagai rintis bagi program ini. Instrumen yang
digunakan di Sekolah Amanah Malaysia telah dijadikan panduan dan diolah semula
agar selari dengan Standard 4 Sistem Pendidikan Kualiti Malaysia (SKPM)
digunakan bagi persampelan ini.
6.0
IMPAK
a) Perubahan Ekosistem
Perubahan persekitaran
pembelajaran ke arah pembelajaran abad ke-21 jelas dilaksanakan di
sekolah-sekolah. Susun atur meja yang disusun secara berkumpulan memudahkan
murid mejalankan aktiviti pembelajaran. Persekitaran bilik darjah yang bermaklumat menjadikan
pembelajaran personal dapat dijalankan. Perubahan pembelajaran berpusatkan guru
kepada pembelajaran berpusatkan murid dapat dilaksanakan secara berperingkat
hasil dari Continuous Professional
Development (CPD) yang diberikan kepada guru rintis. Pemantauan ke atas
guru-guru rintis ini mendapati lebih 80% guru dapat mencapai peningkatan
kompetensi amalan pengajaran abad ke-21 berdasarkan pemantauan baseline dan purata pemantauan kali
pertama dan pemantauan kali kedua. Di samping itu, pihak sekolah juga memberi
komitmen yang tinggi menghasilkan Subject
Based Classroom (SBC) agar murid mudah mengakses pembelajaran mereka.
b) Perkaitan dengan 4C’s ( Collaboration, Creativity, Critical Thinking and Problem Solving, Communication)
Aktiviti kolaboratif
yang berstruktur yang melibatkan setiap murid menggalakkan pembelajaran
koperatif.
Kreativiti murid
menghasilkan tugasan membantu penghasilan sumber pembelajaran bagi mewujudkan
persekitaran pembelajaran yang menarik, kondusif dan interaktif.
Penggunaan teknik penyoalan dan pengurusan grafik menggalakkan pemikiran kritis dalam pembelajaran.
Strategi maklum balas
antara murid dengan murid dan pentaksiran untuk pembelajaran yang berterusan
serta penglibatan aktif murid menggalakkan murid berkomunikasi.
c) Pembudayaan Komuniti Pembelajaran Professional (PLC)
Komuniti Pembelajaran
Profesional (PLC) merujuk kepada para pendidik yang komited dan bekerja secara
kolaboratif serta berterusan dalam membuat inkuiri atau kajian tindakan untuk
mencapai prestasi yang lebih baik untuk murid-murid mereka. (Rosenholtz, 1989;
Little & McLaughlin, 1993; DuFour, Eaker, & many, 2006). Pendekatan PLC menyediakan perkakasan
kepada guru untuk membentuk wawasan kaedah pengajaran mereka melalui maklum
balas pelajar dan rakan guru. Apabila guru memberikan fokus kepada waktu
instruksional yang berkualiti, kaedah bertanya yang berkesan, pengurusan bilik
darjah yang baik dan berbincang kesukaran pelajar menerima apa yang diajar
bersama rakan, satu bentuk kaedah pengajaran yang berkesan akan dapat
dihasilkan.
d)
Penglibatan
Pihak yang Berkepentingan
Anjakan
ke-9 PPPM 2013-2025 iaitu bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti dan sektor
swasta secara meluas, merupakan satu daripada aspek penting dalam menjayakan
transformasi pendidikan. Dapatan persampelan menunjukkan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) mempertingkatkan
hubungan dengan pihak sekolah dengan memberi maklum balas tentang pelaksanaan
pembelajaran abad ke-21 dan juga kualiti guru di sekolah anak-anak mereka.
Jaringan yang utuh antara PIBG, ibu bapa dan sekolah ini akan menjulang
prestasi pelajaran anak-anak ke peringkat yang lebih tinggi. Pelibatan sektor
swasta dalam aspek kepakaran,
pengetahuan, pengalaman dan sumbangan amat menggalakkan dalam menyokong
pelaksanaan pembelajaran abad ke-21.
e) Peningkatan pencapaian peperiksaan awam
Perbandingan GPS
sekolah yang terlibat dalam sekolah rintis Kota Tinggi Showcase bagi tahun 2015
dan 2016 adalah seperti berikut :
Bil
|
Nama Sekolah
|
2015
|
2016
|
1
|
SMK
Tun Habab
|
3.09
|
3.76
|
2
|
SMK
Laksamana
|
5.29
|
5.09
|
3
|
SMK
Air Tawar
|
5.18
|
5.32
|
4
|
SMK
Taman Seri Saujana
|
5.60
|
5.34
|
5
|
SMK
Bandar Mas
|
5.20
|
5.06
|
7.0
IMPLIKASI/CADANGAN
Kemahiran abad ke-21
bukanlah satu konstruk yang susah untuk diterapkan dalam pembelajaran di
sekolah. sekolah perlu diurus dengan cekap dan berkesan bermula daripada faktor
sekolah, guru sehingga murid (Odden, Archibald, Fermanich & Gallagher,
2014). Secara khusus, pembaharuan dalam pendidikan amat berkait rapat dengan
penambahbaikan dalam pengurusan bilik darjah khususnya guru (Siffington, Washburn
& Elliott, 2011).
Bagi memastikan hasrat tersebut tercapai, guru seharusnya
mempelajari kaedah pengajaran baru itu. Hal tersebut bermaksud bahawa mereka
seharusnya disediakan dengan program perkembangan profesionalisme yang
berkualiti. Kenyataan tersebut selari dengan penemuan kajian kuantitatif
Correnti (2011) di empat belas buah negeri di Amerika Syarikat mengenai
keberkesanan program perkembangan profesionalisme guru.
Kajian tersebut
mendapati 90 peratus guru menyatakan penglibatan mereka dalam program tersebut
adalah sia-sia. Jelas mereka lagi punca utama permasalahan tersebut adalah
kandungan penawaran program yang kurang menepati keperluan semasa guru bagi
mengubah pengajaran guru dan pembelajaran murid.
Justeru,
program perkembangan profesionalisme guru seharusnya dilaksanakan secara cekap
dan berkesan kerana masih banyak yang perlu dilakukan bagi meningkatkan
kefahaman guru tentang kemahiran abad ke-21. Kefahaman guru tentang kemahiran
abad ke-21 dan bagaimana kemahiran tersebut harus dibina dalam diri murid.
Maka, adalah penting kajian tentang kemahiran abad ke-21 diperbanyakkan dan
diperkembangkan.
8.0
PENUTUP
Pendidikan
merupakan nadi pembangunan untuk masyarakat dan juga negara. Tanpa sistem
pendidikan yang terancang, maka bolehlah dianggap negara itu telah gagal dalam
melaksanakan tanggungjawabnya untuk memartabatkan sistem pendidikan yang
berkualiti. Oleh itu, perubahan dalam pengajaran dan pembelajaran perlu
menitikberatkan penguasaan kemahiran abad ke-21 dengan mengadakan lebih banyak
aktiviti yang berpusatkan murid dan mendedahkan mereka dengan kehendak global
pada masa kini, di samping meningkatkan kemahiran insaniah pelajar untuk
menghadapi cabaran dalam dunia sebenar tidak kira dunia pekerjaan mahu pun
hal-hal yang berkaitan dengan kemasyarakatan dan komuniti.
SENARAI RUJUKAN
Craig D. Jerald. (2009). Defining a 21st century education. Centre for Public Education
Chong, E. K.
M. (2012). Using blogging to enhance the
initiation of students into academic research. Computer & Education,
55, 798-807.
Collins, J.
C. & Porras, J. I. (2014). Building
your company’s vision, Harvard Business Review, 2(1), 23-45. Dicapai pada
19 Mac 2015 di http://www.tecker.com/wpcontent/uploads/2011/07/CollinsBuildingVisionSept96.pdf.
Correnti, R.
(2011). An empirical investigation of
professional development effects on literacy instruction using daily logs.
American Educational Research Association, 29 (4), 262-295.
James Ang
Jet Ing. 2017. “Kehendak Pendidikan abad ke-21” dalam Panduan Pelaksanaan
Pendidikan Abad ke-21. 2017. Institut Aminuddin Baki, Kementerian Pendidikan
Malaysia.
Metiri
Group. (2003). enGauge 21st Century
Skills. [Atas Talian] http://pict.sdsu.edu/engauge21st.pdf (September 20,
2011).
Odden, A.,
Archibald, S., Fermanich, M., & Gallagher, H. A. (2014). A cost framework for professional development.
Journal of Education Finance, 28 (1), 51-74.
Shu
Shing-Lee & David Hung. (2012). Is
There an Instructional Framework for 21st Century Learning?. National
Institute of Education, Nanyang Technological University, Singapore.
Siffington,
S., Washburn, S., & Elliott, K. (2011). Instructional
coaching: Helping preschool teachers reach their full potential. YC Young
Children, 6 (3), 12.
Tajul
Ariffin Mohd Noordin & Nor Aini Dan (1992).Pendidikan Dan Wawasan 2020. Kuala Lumpur: Arena Ilmu Sdn Bhd.
http://www.pelitabrunei.gov.bn/haluan/item/8048-pendidikan-baru-di-abad-ke-21-hadapi-cabaran-globalisasi
No comments:
Post a Comment