Wednesday, July 31, 2024

FlashPoint PPD: Kemahiran Dalam Penyelesaian Konflik Sebagai Teras Kemahiran Memimpin



Konflik adalah situasi di mana dua pihak atau lebih memiliki perbedaan kepentingan, tujuan, atau pandangan yang menyebabkan ketegangan atau pertentangan. Konflik boleh terjadi di berbagai konteks, seperti antara individu, kelompok, organisasi, atau negara. Konflik dapat bersifat konstruktif, di mana pertentangan tersebut mengarah pada solusi yang lebih baik dan pemahaman yang lebih dalam, atau destruktif, yang mengarah pada kerosakan hubungan dan bahkan kekerasan.


Pertama, kita perlu memahami pelbagai jenis konflik, yang pada asasnya boleh dipecahkan kepada dua kategori: konflik dalaman dan luaran. Konflik dalaman cenderung menjadi konflik di mana watak utama bergelut dengan dirinya sendiri, seperti keputusan yang perlu dibuatnya atau kelemahan yang perlu diatasinya. Konflik luaran ialah konflik di mana watak itu menghadapi cabaran dengan kekuatan luaran, seperti watak lain, perbuatan alam, atau bahkan masyarakat.


Dalam organisasi, terdapat beberapa jenis konflik yang boleh berlaku. Berikut adalah beberapa jenis konflik yang umum dalam konteks organisasi:


Konflik Intrapersonal: Konflik ini berlaku dalam diri individu, contohnya, apabila seseorang merasa tertekan oleh tuntutan kerja yang bertentangan dengan nilai peribadi atau matlamat hidupnya.


Konflik Interpersonal: Konflik ini berlaku antara dua individu atau lebih dalam organisasi. Contohnya boleh berupa perselisihan antara rakan sekerja mengenai pembahagian tugas atau perbezaan pendapat mengenai cara terbaik untuk menyelesaikan sesuatu pekerjaan.


Konflik Antara Kumpulan: Konflik ini berlaku antara kumpulan-kumpulan dalam organisasi. Contohnya, di sekolah konflik antara bidang mata pelajaran, antara kokurikulum dengan pembelajaran, antara jabatan, sektor, unit dan seumpamanya mengenai keutamaan dan agihan sumber daya.


Konflik Intra Kumpulan: Konflik ini berlaku di dalam satu kumpulan atau pasukan. Boleh berlaku kerana perbezaan pendapat, gaya kerja, atau personaliti ahli pasukan.


Konflik Antara Organisasi: Konflik ini berlaku antara organisasi yang berbeza, contohnya persaingan antara dua sekolah atau jabatan atau organisasi lain yang mempunyai kepentingan yang sama.


Konflik Hierarki: Konflik ini berkaitan dengan perbezaan pandangan atau kepentingan antara tahap pengurusan yang berbeza dalam organisasi, contohnya antara pengurusan atasan dan pengurusan pertengahan.


Konflik Peranan: Konflik ini berlaku apabila terdapat ketidakjelasan atau ketidaksesuaian dalam peranan yang diberikan kepada individu dalam organisasi, contohnya apabila seseorang merasa tugas yang diberikan tidak sesuai dengan kemahiran atau tanggungjawab mereka.


Konflik Sumber Daya: Konflik ini berlaku apabila terdapat keterbatasan sumber daya seperti masa, wang, atau kemudahan, yang menyebabkan persaingan antara individu atau antara kumpulan dalam organisasi.


Menguruskan konflik dalam organisasi adalah penting untuk menjaga keberkesanan dan keharmonian kerja. Teknik seperti mediasi, rundingan, komunikasi yang efektif, dan latihan pengurusan konflik sering digunakan untuk menangani dan menyelesaikan konflik tersebut. Kajian terbaru mendedahkan bahawa pekerja menghabiskan lebih banyak masa untuk menangani konflik di tempat kerja. Peningkatan konflik ini, selalunya disebabkan oleh komunikasi yang lemah, kekurangan kejelasan peranan, dan beban kerja yang tidak seimbang, bukan sahaja menjejaskan produktiviti tetapi juga mengurangkan kepuasan kerja. Pemimpin organisasi seperti di sekolah mempunyai peranan yang penting dalam menangani isu-isu ini, dengan menjadikan pengurusan konflik yang berkesan ke arah kepimpinan yang berjaya.


Berapa jam setiap minggu anda luangkan untuk mengurus konflik?


Tinjauan yang dijalankan pada tahun 2008 (oleh organisasi yang kemudiannya menjadi The Myers-Briggs Company) berkongsi bahawa jumlah purata masa yang dihabiskan untuk konflik hanyalah 2.1 jam seminggu.


Pada tahun 2022, angka itu menceritakan kisah yang berbeza. Menurut laporan, "Konflik di Tempat Kerja" oleh The Myers-Briggs Company, jumlah purata masa yang dihabiskan untuk konflik meningkat lebih daripada dua kali ganda kepada 4.34 jam seminggu. Itu lebih daripada 10% masa kerja anda jika anda bekerja 40 jam seminggu!


Peningkatan ketara ini menyerlahkan isu yang semakin meningkat di tempat kerja kita. Ini menunjukkan bahawa kita menghadapi lebih banyak cabaran dalam menyelesaikan pertikaian dan memastikan interaksi berjalan lancar. Pemimpin organisasi atau kakitangan yang menghabiskan lebih banyak masa menangani konflik juga melaporkan kepuasan kerja yang lebih rendah dan berasa kurang penglibatan, jadi konflik bukan sahaja mengurangkan produktiviti mereka tetapi juga mengurangkan penglibatan mereka dalam membuat keputusan penting dalam organisasi. Kaitan ini menunjukkan betapa banyak konflik di tempat kerja yang boleh menjejaskan kebahagiaan dan produktiviti keseluruhan kita di tempat kerja.


Apa yang menyebabkan semua konflik ini?


Umum sebelum ini berteori bahawa pandemik dan kerja jauh menjadikan konflik lebih berleluasa, jika tidak lebih mencabar. Lagipun, lebih mudah untuk salah tafsir mesej segera atau e-mel seseorang apabila kita tidak dapat melihat ekspresi muka mereka atau mendengar nada mereka. Walau bagaimanapun, menurut maklum balas tinjauan, tidak terdapat perbezaan yang ketara dalam bilangan jam yang digunakan untuk konflik antara pekerja jauh, hibrid atau bukan jauh.


Antaran pertanyaan dalam tinjauan tersebut ialah, "Apakah punca utama konflik di tempat kerja anda?" yang memberikan peserta 17 sebab yang mungkin dan mengarahkan mereka memilih sehingga tiga. Tiga punca yang paling kerap dipilih ialah:


1. Komunikasi Lemah (47%)

2. Kurang kejelasan peranan (42%)

3. Beban kerja yang berat (38%)


Ketiga-tiga isu ini adalah cabaran abadi di tempat kerja - walaupun ia mungkin telah berubah atau bertambah teruk semasa pendemik. Memahami punca konflik adalah penting bagi pemimpin organisasi kerana ia membantu mereka memikirkan cara menangani isu yang berterusan dan diharapkan dapat mengelakkannya pada masa hadapan. Dengan menentukan perkara khusus yang menimbulkan ketegangan dalam organisasi mereka, pemimpin boleh mengambil langkah untuk menangani cabaran ini sebelum ia menjadi isu yang tidak berkesudahan.


Peranan Pemimpin Dalam Konflik


Peranan pemimpin dalam memupuk persekitaran kerja yang sihat tidak boleh dipertikaikan. Di antara pelbagai tanggungjawab mereka, mengurus konflik dengan berkesan menonjol sebagai aspek kritikal yang membentuk dinamika pasukan dan produktiviti keseluruhan.


Dua daripada sumber konflik daripada tinjauan The Myers-Briggs Company terletak secara langsung dalam kawalan pemimpin: kejelasan peranan dan beban kerja. Komunikasi yang lemah boleh datang daripada pelbagai sumber, tetapi tidak dapat dinafikan bahawa pemimpin juga memainkan peranan penting dalam berkomunikasi, selain komunikasi silang fungsi dan komunikasi kepemimpinan atasan yang juga boleh menyebabkan konflik.Ini bermakna pemimpin dalam boleh memberi impak yang besar terhadap tahap konflik yang dialami oleh ahli dalam sesebuah organisasi!


Dengan keyakinan ini maka tidak hairanlah 98% responden mengatakan bahawa mengurus konflik adalah sangat atau sangat penting sebagai kemahiran kepimpinan atau pengurusan! Perkara Ini merupakan cabaran baharu bagi mereka yang memegang peranan pengurusan dan pentadbiran. Dengan tanggung jawab tambahan dan peralihan dalam perhubungan disebabkan perubahan jawatan, maka adalah penting untuk kita membangunkan kemahiran mengurus konflik ini sejak awal dalam pembangunan pemimpin baharu yang berada dalam kawalan kita.


Mengurus konflik ialah kemahiran yang diperlukan walau di mana kita berada - sama ada kita berada di pejabat, dalam mesyuarat maya atau gabungan kedua-duanya. Dan ia menjadi sangat penting bagi pemimpin dari segi menyediakan pengalaman pekerja yang positif. Laporan dalam tinjauan The Myers-Briggs Company berkongsi korelasi antara responden yang mempunyai pandangan paling positif tentang kemahiran mereka untuk mengurus konflik dan kepuasan kerja yang lebih tinggi, antara lain (seperti merasakan mereka mempunyai keupayaan untuk menjadi diri sendiri dan merasa dihargai di tempat kerja). Dalam usaha untuk mendapatkan penglibatan kakitangan, yang merasakan mereka dihargai dan boleh menjadi diri sebenar mereka di tempat kerja, pemimpin yang berkeupayaan menguruskan konflik dengan baik adalah sangat diperlukan.


No comments:

Artikel Popular