Saturday, December 21, 2024

Kecerdasan Buatan (Artificial Intellegence) Dalam Pendidikan: Antara Cabaran dan Kelebihan

Bahan ini ditulis sebagai naratif kepada slot yang saya sampaikan kepada warga Guru Besar dan GPK Zon Air Tawar dalm Slot Bicara Profesional. 

BICARA PROFESSIONAL DAN MERASMIKAN MAJLIS PENUTUPAN PROGRAM TEAM BUILDING: PENGURUSAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE KECERDASAN BUATAN SEKOLAH-SEKOLAH RENDAH ZON AIR TAWAR ANJURAN PERMUFAKATAN GURU BESAR ZON AIR TAWAR 👉TEMPAT: DEWAN SERI WARISAN by AZMAN BIN SAFII (J-PPD KOTA TINGGI)

Bahan PPT

Pendidikan merupakan asas kepada pembangunan negara, dan sistem pendidikan di Malaysia terus menghadapi pelbagai cabaran dalam usaha memastikan ia relevan dan mampan. Antara cabaran utama termasuk jurang pendidikan, kemajuan teknologi yang pantas, penyediaan tenaga kerja masa depan, dan kesejahteraan mental serta emosi pelajar. Antara isu-isu utama dalam Pendidikan di Malaysia yang saya akan sentuh antaranya adalah seperti berikut;

a) Jurang Pendidikan: Perbezaan pencapaian antara kawasan bandar dan luar bandar terus menjadi isu. Kekurangan infrastruktur, guru terlatih, dan bahan pembelajaran berkualiti di kawasan pedalaman memberi kesan kepada akses pendidikan.

b) Kemajuan Teknologi yang Pantas: Peralihan ke arah pembelajaran digital menimbulkan cabaran kepada sekolah yang kurang bersedia. Kekurangan kemahiran teknologi dalam kalangan guru dan pelajar turut menyukarkan penyesuaian.

c) Penyediaan Tenaga Kerja Masa Depan: Keperluan untuk menyesuaikan kurikulum dengan Revolusi Industri 4.0 (IR 4.0) serta menumpukan kepada pendidikan berasaskan kemahiran (TVET) bagi memenuhi permintaan industri.

d) Kesejahteraan Mental dan Emosi: Kesihatan mental pelajar semakin mendapat perhatian, terutama selepas pandemik yang memperlihatkan peningkatan tekanan akademik dan masalah kesejahteraan dalam kalangan pelajar dan guru.

Dalam landskap dunia pendidikan yang sentiasa berkembang hari ini, siren AI di hadapan kita membunyikan berita tentang peningkatan produktiviti dan penyelesaian untuk segala-galanya menerusi AI. Perkembangan ini bukan menjadi satu new normal dalam kehidupan kita tetapi dari segi penerimaan, berbaur antara AI sebagai yang saya gambarkan sebagai sesuatu yang menarik dan mempersonakan dengan sesuatu yang merisaukan  dan membimbangkan. 

Antara keghairahan dan kebimbingan, para pemimpin organisasi dan orang awam cuba memikirkan bagaimana AI akan mengubah kerja dan kehidupan kita. Di persimpangan AI dan kepimpinan, ramai yang bergelut dengan cara menerima kepantasan yang tidak diketahui di mana  kesudahannya, sambil mengurus dengan pendekatan mengutamakan elemen manusiawi, berkaitan karamah insaniah, berkaitan kesejahteraan rakyat dan seumpamanya.

Kepimpinan sentiasa menjadi seni dan sains. Ia menuntut gabungan unik keboleh suaian, naluri, dan daya tahan. Kesinambungan kepemimpinan mencerminkan sifat dinamik manusia daripada tamadun purba kepada masyarakat moden. Ketika AI memasuki era transformatif seterusnya, kepimpinan memerlukan imaginasi dan pemahaman yang lebih terperinci tentang keupayaan, batasan dan kesan mendalam teknologi itu terhadap dinamika organisasi.

Penemuan terbaru yang dikumpul oleh Forbes menyimpulkan bahawa AI dijangka menyumbang peningkatan bersih 21% kepada KDNK Amerika Syarikat menjelang 2030, mempamerkan kesannya terhadap pertumbuhan ekonomi. Sementara itu sebanyak 64% perniagaan percaya bahawa kecerdasan buatan akan membantu meningkatkan produktiviti keseluruhan mereka. Ini menunjukkan keyakinan yang semakin meningkat terhadap potensi AI untuk mengubah operasi perniagaan.

Justeru itu pada perspektif pendidikan kita perlu menjadikan AI sebagai rakan baharu. Seperti mana-mana ahli pasukan baharu, terdapat proses penyesuaian dan penerimaan yang perlahan-lahan menyepadukan AI ke dalam aliran sesebuah organisasi. Model kepada pasukan, rakan sebaya dan pemimpin eksekutif kita bahawa AI adalah sebahagian daripada budaya pembelajaran berterusan dan menerima perspektif baharu. Dan yang paling penting, AI akan menjadi aset berterusan kepada pasukan kita. 

Alat berkuasa AI boleh membantu ahli pasukan menjadi lebih produktif. Kita mesti menguruskan pasukan kita untuk menjadi sebahagian daripada inovasi itu, bukan membencinya. Sama seperti pembantu atau pengaturcara yang berkemahiran tinggi itu, AI ada untuk membantu kita berjaya dan bukannya untuk mencuri pekerjaan. Dengan terus memupuk persekitaran kerja yang cemerlang dalam kerjasama, keselamatan psikologi dan nilai berpaksikan manusia; AI mempunyai potensi untuk membantu individu, pasukan dan organisasi mencapai potensi penuh mereka.

Adalah dijangkakan pada tahun 2025 dan seterusnya, kita boleh menjangkakan penyepaduan kecerdasan buatan yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam tenaga kerja, termasuk dalam bidang pendidikan. Bagi kebanyakan pekerja, AI akan menjadi rakan sekerja sebelah menyebelah. Walaupun ini mungkin terasa mengancam, ia memberikan peluang dan peningkatan produktiviti atau perkhidmatan. 

Kemahiran teras untuk kejayaan—pemikiran pertumbuhan (growth mindset), positif, kesedaran diri (self-awareness) dan pertimbangan yang wajar—akan menjadi kritikal seperti biasa apabila berinteraksi dengan AI. Justeru kemahiran insaniah yang kita gunakan dengan rakan sekerja akan terbukti lebih penting apabila memanfaatkan teknologi baru ini.

Adalah penting sebagai pemimpin untuk mengurus dengan tanggapan bahawa manusia, tidak seperti AI boleh membentuk hubungan yang mendalam dalam pelbagai aspek dengan orang lain dan sebenarnya boleh menjadikan manusia dan AI saling berkolaboratif!. Memandangkan AI menjadi rakan sekerja yang lebih bersepadu, melepaskan diri daripada keupayaan manusia yang unik adalah satu risiko. Bagi sesetengah orang, bercakap dan bekerjasama dengan mesin mungkin kelihatan lebih mudah. Pemimpin mesti terus mengutamakan kemahiran insaniah seperti mendengar dan maklum balas yang boleh diambil tindakan sambil mengumpul input dan analisis dari perspektif manusia secara serentak.

AI Meningkatkan Keperluan untuk Kemahiran Manusia yang Unik

Tinjauan LinkedIn baru-baru ini mendapati bahawa 9 daripada 10 eksekutif global bersetuju bahawa kemahiran insaniah (juga dikenali sebagai kemahiran "manusia" /soft skill  atau "tahan lama" durable skill) adalah lebih penting berbanding sebelum ini. Jadi, tidak menghairankan bahawa komunikasi berada di kedudukan No. 1 dalam senarai keseluruhan kemahiran paling banyak permintaan pada 2024. 

Ini bermaksud aspek memastikan keselamatan dan keselamatan pelajar tetap menjadi menjadi keutamaan. Sifat pembelajaran berterusan dan penyesuaian kepada teknologi baharu, seperti kecerdasan buatan, membayangkan bahawa pelajar kerap meneroka wilayah yang tidak diketahui yang menimbulkan ketakutan dan perasaan terdedah. Oleh itu pemimpin sekolah perlulah menjadi seorang pemimpin yang bijak emosi merupakan satu aspek yang sangat penting. Persekitaran yang menggalakkan keselamatan pelajar akan menjadikan pemupukan budaya inovasi dan pertumbuhan tertanam AI lebih mudah.

Apabila pemimpin dan pasukan mengagihkan tugas rutin dan berulang kepada mesin, masa yang berharga akan dibebaskan untuk menumpukan pada kecekapan dan interaksi manusia yang unik. Pemimpin boleh mengalihkan perhatian mereka kepada bimbingan, keterangkuman, komunikasi dan kerjasama. Sebaik-baiknya, rangsangan dalam produktiviti ini memperkasakan pemimpin untuk menumpukan pada aspek kepimpinan yang memanfaatkan kualiti manusia yang unik, akhirnya menyumbang kepada tempat kerja yang lebih dinamik, terlibat (engaged) dan berfikiran ke hadapan. 

Dengan keselamatan psikologi yang lebih baik, setiap pemimpin, pekerja atau ahli pasukan boleh menyumbang, mencabar dan membawa yang terbaik kepada organisasi kita. Latihan keselamatan psikologi ialah taktik yang terbukti untuk mewujudkan pasukan yang terlibat yang mempercayai satu sama lain, komited kepada matlamat bersama dan mencapai keputusan akhir. 

Kepentingan AI Dalam Pendidikan

Kemajuan dalam bidang Kecerdasan Buatan (AI) memberikan peluang besar untuk menangani cabaran dalam pendidikan. AI bukan sahaja dapat memperkasa proses pembelajaran tetapi juga membantu dalam pelbagai aspek pengurusan pendidikan.

Bagaimana AI Membantu Mengatasi Cabaran?

a) Meningkatkan Akses Pendidikan: Sistem pembelajaran berasaskan AI seperti Khan Academy dan Google Classroom boleh diakses oleh pelajar di kawasan pedalaman. Teknologi ini menyediakan kandungan interaktif dan peluang pembelajaran jarak jauh. AI juga berperanan dalam menterjemah bahan pembelajaran ke dalam pelbagai bahasa, memastikan pendidikan lebih inklusif. 

b) Pemantauan Prestasi Pelajar: Dengan AI, data prestasi pelajar boleh dianalisis secara real-time untuk mengenal pasti pelajar yang memerlukan bantuan tambahan. Guru dapat mengambil langkah intervensi awal untuk membantu mereka.

c) Pembelajaran Dipersonalisasi: AI boleh mencipta pelan pembelajaran tersuai berdasarkan kekuatan dan kelemahan pelajar. Ini membantu pelajar belajar mengikut kadar dan cara yang sesuai dengan mereka.

d) Sokongan Guru: AI membantu guru dalam menyediakan bahan pengajaran, menilai kerja pelajar, dan mencadangkan kaedah pengajaran yang lebih berkesan. Sebagai contoh, ChatGPT boleh digunakan untuk latihan penulisan esei atau penyediaan soalan latihan.

e) Pembangunan Profesional Guru: AI menyediakan peluang latihan fleksibel untuk guru meningkatkan kemahiran mereka, termasuk kemahiran teknologi dan pedagogi terkini.

Cabaran dan Risiko AI dalam Pendidikan

Walaupun AI membawa banyak manfaat, ia juga menimbulkan cabaran dan risiko yang perlu ditangani.

a) Ketidaksamaan Digital: Tidak semua pelajar mempunyai akses kepada peranti dan internet, terutamanya di kawasan pedalaman. Ini boleh memperluaskan jurang pendidikan jika tidak diatasi.

b) Kebolehpercayaan dan Etika AI: AI mungkin menghasilkan maklumat yang salah atau bias. Penggunaan AI memerlukan pemantauan dan garis panduan etika yang jelas untuk mengelakkan penyalahgunaan.

c) Peranan Guru vs Teknologi: Walaupun AI dapat menyokong tugas guru, ia tidak boleh menggantikan hubungan manusia yang penting dalam membimbing dan mendidik pelajar.

Strategi dan Cadangan untuk Pemimpin Sekolah

Sebagai pemimpin sekolah, terdapat beberapa langkah yang boleh diambil untuk memastikan AI digunakan secara berkesan dalam pendidikan:

  • Pemerkasaan Guru dan Staf: Menyediakan latihan teknologi dan AI secara berkala untuk memastikan semua guru dan staf bersedia dengan kemahiran terkini.
  • Meningkatkan literasi digital dalam kalangan semua warga sekolah.
  • Perkongsian Pintar: Menjalin kerjasama dengan agensi kerajaan, syarikat teknologi, dan NGO untuk mempercepatkan penerapan teknologi dalam pendidikan.
  • Memperkasakan Pembelajaran Sepanjang Hayat: Galakkan pelajar menggunakan platform AI untuk membangunkan kemahiran baharu di luar bilik darjah.
  • Peningkatan Infrastruktur: Melabur dalam penambahbaikan rangkaian internet dan penyediaan peranti kepada sekolah yang memerlukan.


Rumusan

Sebagai rumusan dapat saya simpulkan tiga perkara utama yang seharusnya berada dalam kefahaman kita mengenai AI dalam pendidikan. Pertama, AI sebagai Pemangkin Perubahan: AI harus dilihat sebagai alat untuk memperkasa sistem pendidikan, bukan menggantikan peranan guru. Keduanya, Kerjasama untuk Kejayaan: Semua pihak, termasuk guru, pelajar, ibu bapa, dan kerajaan, perlu berganding bahu untuk memastikan sistem pendidikan kekal relevan dan mampan. Ketiganya, Pendidikan Holistik: AI mesti digunakan untuk menyokong pembangunan akademik, nilai, dan kemahiran insaniah pelajar.

No comments:

Artikel Popular