Friday, October 08, 2010

Meningkatkan Kecekapan Dalam Membuat Keputusan



Membuat keputusan yang tepat merupakan satu perkara yang kritikal kerana ia memberi kesan yang mendalam terhadap sesuatu perkara. Kadang kala kita terpaksa menggunakan pelbagai pendekatan dalam menentukan apakah keputusan yang benar-benar tepat dan memberikan hasil yang diharapkan.

Timbul juga keadaan di mana kita terpaksa berhadapan dengan pelbagai isu dan kontroversi terhadap sesuatu tindakan yang telah diambil. Memanglah sukar untuk memenuhi atau memuaskan hati semua pihak. Perasaan tidak puas hati pasti timbul dan jika perkara ini tidak ditangani secara bijak ia boleh mencetuskan krisis dalam organisasi.

Bagi syarikat-syarikat yang besar kesilapan dalam membuat keputusan boleh menimbulkan implikasi kewangan yang menggawatkan. Kesilapan dalam membuat keputusan menyebabkan sesuatu syarikat itu mengalami kerugian yang besar.

Justeru itu sesetengah syarikat sanggup mengeluarkan perbelanjaan untuk mengupah perunding profesional dalam menentukan portfolio pelaburan yang betul sebelum mengambil keputusan melabur dalam mana-mana prospek ekonomi.

Dalam bidang pendidikan para guru dan murid juga tidak terlepas daripada membuat keputusan. Pentadbir di sekolah membuat keputusan sama ada dasar yang dilaksanakan sesuai atau tidak dalam memacu sekolah menuju misi dan visi yang disasarkan.

Para guru dan pendidik juga perlu membuat keputusan yang tepat tentang apakah strategi, kaedah dan pendekatan yang bersesuaian dengan tahap murid semasa melaksanakan pengajaran dan pembelajaran. Keputusan yang diambil itu akan memberi kesan secara langsung terhadap hasil pembelajaran.

Guru yang berjaya membuat keputusan yang tepat tentang apakah program kecemerlangan yang sesuai dilaksanakan untuk murid akan menghasilkan pulangan yang besar dari segi impak terhadap kecemerlangan dalam peperiksaan awam.

Oleh kerana pentingnya membuat keputusan, maka banyak buku yang telah menulis mengenai strategi dalam membuat keputusan. Satu strategi yang agak pelik dan jarang dijumpai ialah pendapat yang mengatakan kita boleh menjadi mahir membuat keputusan dengan BERMAIN GAME. Cadangan ini memang pelik tetapi dapatan kajian membuktikan keberkesannya bagi sesetengah individu.

Bermain game dapat meningkatkan kepantasan dan ketepatan dalam membuat keputusan, seperti hasil kajian yang dilakukan oleh pasukan penyelidikan dari University of Rochester. Kajian tersebut telah menemui dapatan beberapa kesimpulan yang menarik.

Setelah membahagi subjek ujian mereka menjadi dua kelompok, satu kumpulan dibuat untuk bermain game action sementara yang lain dibuat untuk bermain game strategi. Kedua-dua kumpulan kemudian diminta untuk membuat keputusan pada sejumlah tugas.

Dalam tugas yang diberikan ini, para peserta harus melihat paparan, menganalisis situasi, dan menjawab soalan secepat mungkin.

Keputusannya mendapati aksi pemain game membuat keputusan 25% lebih cepat, semasa menjawab soalan-soalan yang betul. Ini bermakna bahawa bermain game tidak mebuang masa seperti banyak yang mendakwa selama bertahun-tahun.

Dapatan daripada kajian tersebut juga mendapati dengan bermain game serba pantas seperti Tanaman vs Zombies dapat membantu meningkatkan kemampuan dalam membuat keputusan kita.

Namun demikian kita perlu ingat, bukan semua game dan bukan bermaksud selepas ini kita perlu bermain game 80 jam seminggu. Sama seperti segala sesuatu dalam hidup, main game harus dilakukan secara bersederhana.

Jika tertarik dengan strategi bermain game dalam meningkatkan ketajaman kita dalam membuat keputusan ... bolehlah cuba, test ... try bermain game seperti Besar Wang atau Bubble Buster. Tidak percaya ? cubalah diri sendiri, mulai bermain game sekarang dan lihat hasilnya!

No comments:

Artikel Popular