Thursday, October 21, 2010

Pergi Tak Kembali, Yang Tinggal Teruskan Agenda

Assalamualaikum wkt, salam sejahtera dan salam satu Malaysia kepada seluruh warga SMK Kulai Besar.

Pertamanya marilah kita melafazkan kesyukuran kehadrat Ilahi, kerana dengan rahmatnya kita dikurniakan kesempatan dan nikmat kesihatan bagi membolehkan kita meneruskan tugas kita sama ada kita sebagai seorang guru yang mengajar dan sebagai seorang murid yang belajar.

Sebagimana yang diketahui oleh seluruh warga sekolah, En Wong Kim Fah, Penolong Kanan HEM tidak bersama-sama dengan kita lagi. Keramahan dan kelibatnya dipersekitaran sekolah terutama pada awal pagi kini sekadar tinggal kenangan, kerana En Wong Kim Fah telah pergi dan tidak akan kembali. Beliau tidak akan kembali berkhidmat semula ke SMK Kulai Besar, kerana beliau telah menamatkan perkhidmatannya atau bersara.

Seperti kata pepatah Melayu "Patah Tumbuh Hilang Berganti", yang pergi pasti berganti. Walaupun sehingga kini kita tidak pasti siapakah guru yang bakal mengisi kekosongan En Wong Kim Fah, yang pasti ialah sama ada cepat atau labat, pasti akan ada penggantinya.

Saya berharap semua murid bersedia untuk memberi sokongan kepada sesiapa sahaja guru yang bakal ditempatkan di sekolah ini nanti selaku Penolong Kanan HEM. Saya juga menekankan di sini bahawa Penolong Kanan HEM dan juga guru disiplin sepatutnya dilihat dalam prespektif yang positif.

Satu ketika dahulu PK HEM dan guru disiplin selalunya dikaitkan dengan ketegasan, kegarangan dan hukuman. Tetapi pada hari ini disiplin di sekolah ditegakkan tidak semestinya oleh guru yang mempunyai imej sebagai seorang yang garang, contohnya memiliki misai melintang seperti Tok Panglima Garang, atau seorang guru yang lantang suaranya seperti halilintar - menengking dan mengherdik, atau wajah yang masam-kusam hinggakan murid hilang ilham apabila terpandang pada raut di wajahnya.

Keadaan kini telah berubah, dan sejauhmanakah ia benar-benar berubah adalah bergantung kepada sikap semua murid terhadap pematuhan disiplin di sekolah. Selagi peraturan sekolah dipatuhi, selagi disiplin sekolah dipenuhi dan selagi keberadaan guru -guru di sekolah ini dihormati oleh semua murid, maka selagi itulah kekerasan dan hukuman tidak perlu dizahirkan atas nama mendisiplinkan murid.

Memanglah bagus sekiranya disiplin dan iklim di sekolah dapat dipupuk dalam suasana yang lebih harmoni......... "sekolah ku, rumah ku, syurga ku"..."sekolah penyayang"......"murid belajar dan guru mengajar". Namun sekiranya murid tidak menunjukkan tingkahlaku yang diharapkan maka ketegasan adalah jalan terakhir.

Hakikatnya manusia itu seperti tanah, maka sebab itulah sesetengah murid perlu dilayan mengikut jenis tanah bagaimanakah ia digolongkan. Kalau murid mengikut resam tanah pasir yang poros, maka ia perlu disimbah air setiap hari, biar dia kekal basah dan subur;

Kalau sifatnya keras seperti batu, kita terpaksa menggunakan tukul untuk memecahkannya, jika tak berhasil, kita guna peledak sahaja biar berkeca jadi batu kelikir. Sekurang-kurangnya boleh dicampurkan dengan minyak tar untuk menurap jalan, memberi manfaat kepada orang lain;

Kalau sifatnya seperti tanah lanar yang lembut dan subur, maka kita biarkan....dibajai sekali sekala, ia tetap akan mendatangkan hasil memuaskan apabila diusahakan.

Legasi En Wong selaku PK HEM telah menjadi sejarah di sekolah ini, dan demikianlah guru-guru akan datang dan pergi. Untuk tahun ini sahaja seramai sembilan orang guru telah memohon untuk bertukar sama ada ke luar daerah atau ke luar negeri Johor dari sekolah ini.

Perkara ini adalah satu kelaziman dan saya percaya semua guru yang memohon bertukar keluar dari sekolah ini bukanlah kerana mereka tidak suka berkhidmat di sini, tetapi disebabkan keperluan mereka untuk bertukar bagi meneruskan perkhidmatan di tanah tumpah kelahiran dan demi kepentingan perkhidmatan.

Kita warga SMK Kulai Besar yang masih kekal di sini, kita teruskan agenda kita yang belum selesai, iaitu memartabatkan SMK Kulai Besar. Kita perlu bertekad untuk mengeluarkan SMK Kulai Besar dari kelompok bawahan sama ada dalam peperiksaan, sahsiah mahupun dalam bidang kokurikulum.

Akhir sekali pada kesempatan ini saya berpesan kepada semua warga sekolah sama ada guru mahupun murid-murid yang mempunyai akaun dalam laman sosial seperti facebook, friendster, twitter dan pelbagai lagi, agar dapat menggunakan rangkaian sosial tersebut dengan cara yang konstruktif.

Gunakanlah kemahiran ICT anda dan kemajuan dalam jaringan sosial dengan penuh tanggungjawab. Janganlah menyalahgunakan laman sosial tersebut untuk perkara-perkara yang boleh menyentuh sensitiviti kaum, agama dan individu tertentu.

Kepada murid saya nasihati, janganlah menggunakannya semasa di sekolah ketika berada di makmal komputer manakala kepada guru-guru pula janganlah menggunakannya dalam waktu bekerja kerana ia boleh menjejaskan fokus terhadap pekerjaan utama kita.

Sekian, terima kasih.


Catatan :

Catatan ini adalah sebahgian daripada ucapan pada perhimpunan rasmi pada 18 Oktober 2010, yang diolah kembali bagi disesuaikan dengan keperluan blog atau laman web ini.

No comments:

Artikel Popular