Tema: Memupuk gaya kepimpinan
digital dalam kalangan pemimpin sekolah.
Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia kini telah memasuki gelombang kedua dalam usaha mengubah landskap
pendidikan di negara ini. Pengetua dan Guru Besar selaku peneraju di sekolah perlu
meningkatkan karisma masing-masing melalui pengetahuan dan keilmuannya yang
berkembang pesat di samping mengangkat martabat dirinya sebagai golongan
intelek yang dihormati dalam masyarakat. Pengetua dan Guru Besar sebagai peneraju,
pembimbing dan pendorong golongan pendidik adalah pendukung obor budaya ilmu. Kejayaan
dan keberkesanan kualiti guru pada hari ini terletak sejauhmana berkesannya
kepimpinan yang menerajui sekolah dalam menjayakan tranformasi pendidikan
Negara Malaysia.
Dengan berlakunya ledakan
ilmu pengetahuan yang begitu pesat, disertai dengan perkembangan dunia
teknologi maklumat, tuntutan supaya Pengetua dan Guru Besar di sekolah
melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu amatlah kritikal. Salah satu pendekatan
atau wahana yang praktikal ialah dengan penganjuran kolokium pendidikan bagi
merangsang pemikiran dan daya intelektual seseorang. Ia juga mendorong kepada
percambahan idea dan perkembangan pemikiran serta peka kepada isu yang sedang
berlegar-legar dalam dunia pendidikan ketika ini.
Justeru penganjuran kolokium
pendidikan dilihat sangat relevan dengan gaya hidup masa kini di mana individu
lebih gemarkan input yang segera dan menjimatkan masa. Ilmu yang dikongsi dalam
kolokium ini diharapkan dapat mengukuhkan pembangunan personal, sosial dan
intelektual para pesertanya yang terdiri daripada pemimpin dan warga
pendidikan. Melalui kolokium yang diadakan ini, para pemimpinan pendidikan di
sekolah bersama-sama berfikir dan mencari jalan bagaimana entiti di sekolah
menyumbang kepada transformasi pendidikan di Malaysia. Dengan pengalaman dan
kemahiran yang ada pada setiap
pembentang, pasti kita dapat menghasilkan resolusi yang berkualiti. Oleh itu pada
tahun 2018, SIPartners+ memberi sokongan, khidmat konsultasi dan
mengurusetiakan pengelolaan Kolokium Kepimpinan Pemimpin Sekolah (Colloquium of
School Educational Leadership). MPSM dan MGB telah diberi tanggungjawab sebagai
penganjur bersama dengan kerjasama PPD Kulai.
Kolokium Kepimpinan Pemimpin
Sekolah PPD Kulai bagi tahun 2018 telah diadakan pada 13 Mei 2018 (Ahad),
bertempat di Dewan Serbaguna, SMK Indahpura (1). Seramai 172 peserta yang
terdiri dari PGB, Penolong Kanan 1 dan pegawai-pegawai pendidikan daerah telah
menghadiri program sehari yang bermula dari pukul 8 pagi hingga 2 petang.
Objektif pelaksanaan kolokium ini adalah untuk menjadikan kolokum sebagai wadah
perkongsian amalan terbaik sekolah dalam kalangan Pengetua dan Guru Besar. Kolokium
ini juga diharapkan dapat mewujudkan perbincangan ilmiah dalam kalangan kepimpinan
sekolah dan warga pendidikan serta membantu peserta memahami peranan guru dalam
memacu transformasi pendidikan negara.
Kolokium ini juga turut
memberi peluang kepada para pembentang untuk berkongsi dapatan kajian dan
amalan terbaik mereka dalam bidang pendidikan ke arah memupuk gaya kepimpinan
digital dalam kalangan pemimpin sekolah. Kolokium ini secara ekplisitnya adalah
eviden keberhasilan SIPartners+ dalam mengupayakan Pengetua dan Guru Besar melaksanakan penembahbaikan sekolah sehingga mencapai standard amalan
terbaik yang memberi impak terhadap pembangunan
profesionalisme kepimpinan dan pembangunan organisasi.
Antara Pengetua dan Guru
Besar yang terpilih untuk membentangkan amalan terbaik mereka pada Kolokium kali
ini adalah seperti berikut. Sila klik pada tajuk pembentangan untuk memuat
turun bahan pembentangan.
Slot
|
Pembentang
|
1
|
En. Shuhaimi b.Sharani@Tan
Guru
Besar, SK Taman Sri Pulai
Tajuk : E-Takwim
Ringkasan: Pengurusan Pengoperasian
Sekolah memerlukan perancangan yang teliti oleh warga sekolah yang diketuai
oleh Pengetua dan Guru Besar. Antara kerjabuat wajib setiap tahun adalah
merancang kesemua program samada berbentuk akademik, ko akademik,
kokurikulum, kewangan, pembangunan dan pelbagai lagi aktiviti dalam tempoh setahun.
Untuk itu, semua sekolah mewujudkan takwim masing-masing dalam pelbagai
bentuk malah pelbagai karenah pengurusan juga timbul dalam memastikan semua
unit terbabit dapat melengkapkan takwim tersebut. Pengurusan eTakwim
diharapkan dapat membantu sekolah mengurus takwim dengan lebih efisien dan
cekap.
|
2
|
Pn.
Hjh. Lily Bu bt. Abdullah
Pengetua,
SMK Taman Putri
Tajuk ; e-RPH
Ringkasan ; Guru merupakan aset
terpenting bagi sesebuah organisasi pendidikanseperti sekolah. Keberkesanan
sekolah dalam usaha membangunkan kompetensi murid dapat dicapai apabila
peranan guru dapat ditransformasi ke tahap yang optimum. Melalui penggunaan
Rancangan Pelajaran Harian secara online (e-RPH) yang melibatkan semua guru
di SMK Taman Putri telah memberi kesan yang holistik terhadap usaha murni
ini. Pelaksanaan e-RPH bukan sahaja dapat mengurangkan beban kerja perkeranian
guru malahan juga memberi ruang yang seluas-luasnya kepada mereka untuk meneroka
teknik pembelajaran yang baru yang lebih luas daripada kaedah tradisonal.
e-RPH telah dapat melaksanakan satu pembangunan kapasiti yang merupakan kunci
utama dalam usaha meningkatkan kualiti pendidikan di peringkat sekolah.
|
3
|
Cik Phang Oi Mei
Guru Besar, SJK (C) Woon Hwa
Tajuk ; I Care Project
Ringkasan ; SJK(C) Woon Hwa initiated
the I-Care Project since January 2016. There are a variety of programmes
implemented under different scopes along with the emphasis on students’
physical health, mental health, nutrition and local
diseases prevention. The main focus in
this project is I-Care Breakfast. Meals with high nutrients and low calories
are designed to cater for students’ need. In addition, the canteen caterer
prepares breakfast with the vegetables from our organically grown vegetables
in urban farming. Our school has developed urban farming in school area where
we plant a variety of organic vegetables. Neither chemical fertilizer nor
pesticide is used for our vegetables to guarantee nutrition and good health
for our students. Our vegetables are also sold to the local community and
they are also influenced to consume organically grown vegetables for better
health promotion.
|
4
|
Tn.
Haji Anuar bin Jais,
Pengetua,
SMK Tunku Abdula Rahman Putra
Ringkasan; Perancangan Strategik (PS)
menjadi satu keperluan dalam mengoperasikan sekolah. Kebiasaannya PS sekolah
menggunaan Standard Kompetensi Kepengetuaan Sekolah Malaysia (SKKSM).
Memandangkan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2)
satu-satunya penarafan yang diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan
Malaysia untuk memantau pengoperasian sekolah, adalah difikirkan perlu SKPMg2
dijadikan asas untuk membuat PS sekolah. Semua maklumat PS sekolah diambil
dan disesuaikan mengikut kehendak SKPMg2. Untuk memastikan perancangan strategik
ini dapat disediakan secara teratur dan terancang.
|
5
|
Pn. Kamarolzahrah binti Mohd Yunos
Guru Besar, SK Kangkar Pulai 1
Ringkasan; Pembelajaran Abad ke-21 merupakan
pendekatan yang semakin dituntut di Malaysia. Apatah lagi dengan keperluan
semasa, maka warga pendidik perlu bergerak seiring dengan kehendak pelajar
yang merupakan generasi Z yang membesar dalam ruang lingkup kecanggihan teknologi.
Justeru pelaksanaan PAK21 perlu diberi perhatian serius. Pada masa ini, PAK21
bukan lagi perkara baharu. Setiap sekolah perlu melaksanakan selaras dengan
pendidikan masa kini yang bukan sahaja berhasrat melahirkan warganegara yang
baik malahan warganegara global yang mempunyai kemahiran, pengetahuan dan
bermotivasi untuk menangani isu-isu kemanusiaan. PAK21 mestilah berasaskan
kepada konsep 4C (Colaboratif, Communication, Creativity dan Critikal
Thinking). Paling penting proses pembelajaran adalah berpusatkan murid. Guru
perlu menjadi pemudahcara kepada murid dalam semua aktiviti dalam bilik
darjah.
|
6
|
En.
Tumin b. Yatman
Pengetua,
SMK Kulai Besar
Ringkasan; Sistem pendidikan terus
berkembang secara dinamik dan progresif ke arah melahirkan modal insan
cemerlang. Untuk menzahirkan kecemerlangan, maka warga pendidik perlu sedar
dan faham akan tanggungjawabnya sebagai agen agen perubahan masyarakat
melalui sistem pendidikan. Segala perubahan dan perkembangan terkini menuntut
warga pendidik melengkapkan ilmu pengetahuan dan kecekapan profesionalime keguruan.
Watak dan gaya kepimpinan sekolah menjurus kepada pembaharuan. Kepimpinan
Digital dan Transformasi menjadi pilihan untuk menggerakkan transformasi
secara drastik. Ledakan teknologi ICT telah merubah kepimpinan tradisional
kepada kepimpinan maya. Kepimpinan Transformasi merujuk kepada peranan
Pengetua dan ahlinya untuk merubah suasana dalam organisasi yang dipimpin.
|
7
|
Tn. Haji Ramli bin Ali,
Guru Besar, SK Putra Utama
|
No comments:
Post a Comment