Assalamualaikum
wbh dan salam sejahtera, Saya merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada Pegawai
Pendidikan Pejabat Pendidikan Daerah
Kulai atas sokongan terhadap inisiatif yang diambil oleh SIPartners+ untuk
mendokumentasikan amalan-amalan terbaik beberapa buah sekolah di daerah Kulai. Penulisan
ini juga dibuat sebagai penghargaan kepada Pengetua dan Guru Besar yang telah
terlibat dalam menjayakan Program PPL ini sebagai satu wadah perkongsian amalan
terbaik. Bahan-bahan yang dikumpulkan ini adalah koleksi amalan terbaik 2014
yang telahpun dikongsikan kepada sebagaian pengetua dan guru besar menerusi
Program Principal Peer Learning yang telah diadakan pada 9 dan 16 Ogos 2014.
2) AKTIVITI PEMANTAPAN PENDIDIKAN BAHASA MELAYU
3) PENGURUSAN HUBUNGAN LUAR - PIBG
SK Bandar Putra
6) LOCENG PINTAR
Sekiranya pembaca berminat mendapatkan bahan pembentangan Versi Power Point boleh email admin menerusi e-Mail : azmansafii@gmail.com
Usaha
ini diharapkan dijadikan medan perkongsian dalam kalangan kepimpinan sekolah
dan seterusnya meransang penjanaan idea, cetusan kreativiti dan menggerakkan warga sekolah untuk melaksanakan
sesuatu di sekolah yang boleh diiktiraf sebagai amalan terbaik dan seterusnya
boleh dicontohi oleh sekolah-sekolah lain.
Melalui
amalan terbaik yang dilaksanakan, sesebuah sekolah itu bukan sahaja beroleh
manfaat melaluinya, tetapi juga dapat menyemai budaya menghargai dan menyayangi
sekolah dalam kalangan warganya;
khususnya dalam kalangan anak muridnya. Amalan terbaik yang dilaksanakan
di sesebuah sekolah itu akan menjadi lebih bermakna dan bermanfaat jika cetusan
ideanya, objektif, matlamat dan halatuju amalan tersebut dikongsi bersama; baik
dalam kalangan pentadbir, guru-guru, murid-murid dan juga ibu bapa.
Besarlah
harapan kami SIPartners+ Pejabat Pendidikan Daerah Kulai agar kepimpinan sekolah
dapat melaksanakan sekurang-kurangnya satu amalan terbaik di sekolah
masing-masing dan seterusnya bersedia untuk berkongsi pengalaman menyedia,
melaksana dan meraikan kejayaan sesuatu amalan itu bersama rakan-rakan yang
lain. Terima kasih kepada semua pengetua dan Guru Besar yang terlibat dalam
menjayakan perkongsian amalan terbaik yang pertama ini. Program PPL walaupun
dilaksanakan pada skala kecil, namun diharapkan usaha ini akan merintis jalan
kepada pelaksanaan perkongsian amalan secara konsisten. Program PPL ini jugalah
yang akhirnya merintis jalan kepada pelaksanaan Kolokium Kepimpinan Pendidikan
2106 dan 2018.
1) PROGRAM JALINAN, JARINGAN & PENGANTARABANGSAAN
SMK Bandar Putra
Program Jalinan, Jaringan dan Pengantarabangsaan yang
dilaksanakan oleh SMK Bandar Putra adalah satu inisaitif sekolah ini untuk
melonjakkan kecemerlangan pendidikan menerusi Jaringan & Jalinan
Pendidikan. Program ini adalah merujuk kepada hubungan dan kerjasama yang
diwujudkan antara sekolah ini dengan sekolah lain di luar Negara, NGO atau IPTA
atau IPTS atau badan korporat yang memberikan bantuan atau kerjasama berterusan
dari segi akademik, kewangan, kemahiran, kepakaran, aset, bangunan kepada
sekolah tidak kira dalam atau luar Negara yang dapat memberi manfaat kepada
semua aspek pendidikan untuk kemajuan sekolah. Dalam pembentangan ini fokus
diberikan kepada kosnep jalinan dan jaringan, tujuan pelaksanaan, syarat dan
bentuk-bentuk kerjasama yang telah dijalinkan dengan sekolah dan agensi luar negara
meliputi enam buah negara.
2) AKTIVITI PEMANTAPAN PENDIDIKAN BAHASA MELAYU
SMK Bandar Tenggara 2
Dalam usaha memantapkan penguasaan Bahasa Melayu dalam
kalangan muridnya, pihak pengurusan SMK Bandar Tenggara 2 telah mengambil
inisiatif memperkasa Bahasa tersebut melalui beberapa pendekatan yang dilihat
mampu memberi impak yang maksima terhadap keberkesanana program. Antara
pendekatan yang dilaksanakan adalah menggalakkan penyertaan maksima muridnya
dalam setiap pertandingan penulisan anjuran KPM, badan-badan berkanun, pihak
swasta dan sebagainya. Melalui strategi ini, pihak sekolah telah berjaya memantapkan kemahiran menulis artikel ilmiah
dan rencana bertema dalam kalangan muridnya. Usaha ini turut disokong dengan
pembudayaan penggunaan Bahasa Melayu sepenuhnya semasa perhimpunan,
aktiviti-aktiviti sekolah serta pemaparan mutiara kata dan artikel bersesuaian
di persekitaran sekolah.
SK Bandar Putra
Demi menyahut dan merealisasikan Anjakan 9 dalam Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 – 2025, (Bekerjasama dengan Ibu Bapa,
Komuniti dan Sektor Swasta Secara Meluas) pihak SK Bandar Putra telah mengorak
langkah menjalin kolaborasi dengan pihak PIBG untuk memperkasa dan memperkukuh
pengurusan dan organisasinya. Jalinan kerjasama yang dibentuk mencakupi aspek
akademik, kokurikulum, sumber kewangan, sahsiah serta 3K, telah berjaya
menampakkan impak yang positif kepada kedua-dua belah pihak. Pengurusan dan
organisasi PIBG sekolah ini semakin mantap
sehingga mampu meraih anugerah, manakala bagi pihak sekolah pula,
berlaku peningkatan pencapaian dalam bidang akademik (peningkatan pencapaian
UPSR dan murid cemerlang) di samping pencapaian lain dalam bidang sukan, persatuan
dan badan beruniform.
4) BILIK DARJAH KONDUSIF
SK Felda Sungai Sayong
Umum mengetahui bahawa kelas merupakan tempat untuk guru
mengajar dan murid belajar. Justeru, bagi memastikan murid dapat belajar dengan
selesa serta memastikan proses pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan
dapat berjalan dengan baik dan lancar,
suasana kelas yang berinformasi
perlu diwujudkan. Pemaparan maklumat, bahan bantu mengajar, hasil kerja
murid dan sebagainya akan menjadikan sesebuah kelas benar-benar berinformasi di
samping menjadikan sesebuah kelas itu sentiasa
berada di dalam keadaan yang bersih dan ceria. Situasi inilah yang cuba diterjemahkan
oleh pihak SK Felda Sungai Sayong melalui program Kelas Abad 21nya. Selain
setiap ruang dan sudut di sesebuah kelas berinformasi, pihak sekolah juga
mengambil inisiatif menyusun kerusi dan meja mengikut kumpulan belajar.
5) TAMAN LINUS
SK Felda Pengeli Timur
Taman Linus yang dibangunkan di SK Felda Pengeli Timur
telah berjaya mengubah persepsi masyarakat mengenai konsep sebenar sebuah taman
bunga. Selain dipenuhi dengan bunga-bungaan pelbagai jenis, taman ini juga
turut dipenuhi dengan pelbagai pokok herba yang terkenal dengan pelbagai
khasiat semulajadinya. Uniknya taman ini adalah label nama setiap pokok ditulis
mengikut sukukata yang diwarnakan disamping setiap ruang yang ada dipenuhi
dengan informasi yang berguna kepada murid. Justeru, tidak hairanlah apabila
taman ini berrfungsi sebagai pusat pembelajaran pelbagai mata pelajaran kerana
turut digunakan sebagai salah sebuah tempat untuk proses pengajaran dan
pembelajaran di samping menjadi tempat wajib dikunjungi oleh murid pabila
berkelapangan. Selain daripada membantu dalam pemantapan progam Linus, taman
ini juga turut bermanfaat kepada murid arus perdana, pra sekolah, pemulihan dan
juga murid pendidikan khas.
SJKC Sawit
Menyedari hakikat bahawa penyampaian dan penyaluran
maklumat kepada murid belum mencapai tahap yang maksimum, pihak SJKC Sawit
telah mengilhamkan program Loceng Pintar di sekolahnya. Melalui program ini,
selain daripada berfungsi sebagai pemisah waktu pengajaran dan pembelajaran,
loceng juga berfungsi sebagai penyalur maklumat kepada murid. Deringan loceng
tradisional telah digantikan dengan bunyian muzik menarik disusuli dengan
kata-kata hikmah, pesanan dan maklumat. Melalui kaedah ini, murid di sekolah
ini berpeluang mendengar informasi bermaklumat yang berbeza-beza
sekurang-kurangnya 9 kali atau lebih dalam sehari. Selain daripada berjaya
menyalurkan maklumat secara cepat dan efektif, impak daripada program ini ialah
pihak sekolah dapat meningkatkan sahsiah murid di samping murid-murid dapat
menggunakan ungkapan menarik yang didengar
dalam penulisan, sekaligus meningkatkan pencapaian penguasaan Bahasa
Cina sekolah berkenaan.
7) AMALAN PENDIDIKAN ABAD 21
SJKT Kangkar Pulai
SJKT Kangkar Pulai merupakan sebuah Sekolah Amanah; satu program yang dibangunkan
oleh Yayasan Amir dengan sokongan
Kementerian Pendidikan Malaysia melalui Kerjasama Awam Swasta.Program ini
memberi tumpuan dalam membina kapasiti pemimpin sekolah dan guru-guru ke arah
mewujudkan budaya amalan pembelajaran berterusan di sekolah-sekolah awam. Murid
dan masyarakat sekeliling termasuk ibu bapa terlibat melalui pelan
penambahbaikan sekolah bersepadu dengan memberi suasana pembelajaran yang
holistik. Sasaran program ini adalah untuk meningkatkan kepimpinan dan
pengurusan sekolah, menambahbaik proses pembelajaran dan pengajaran, memaksima
potensi dan pencapaian murid serta memaksima penglibatan ibu bapa dan komuniti.
Dalam usaha merealisasikannya, SJKT Kangkar Pulai telah melaksanakan sepenuhnya
pendidikan abad 21.
8) TANDAS BERSIH
SK Sri Pulai Perdana
Tandas di sesebuah sekolah lazimnya dikaitkan dengan
keadaannya yang kotor, tidak terurus, tersumbat, berbau dan pelbagai konotasi
yang negatif. Bagi memastikan situasi tersebut tidak berlanjutan, pihak SK Sri
Pulai Perdana telah tampil dengan satu
inovasi demi mengubah persepsi murid dan masyarakat terhadap tandas yang
sering dilabelkan sebagai tempat yang kotor dan memualkan.Melalui program
Tandas Bersih, pihak sekolah telah berjaya memberi warna yang segar dan nafas baharu kepada tandas sekolah.
Melalui program ini tandas diangkat martabatnya sehingga menjadi sebuah tandas
yang kondusif dan selesa untuk digunakan. Program ini juga telah berjaya
menjadikan warga sekolah secara amnya dan murid secara khususnya mempunyai
sikap menyayangi tandas dan menjadikan kebersihan tandas sebagai tanggungjawab
bersama. Selain daripada dapat menggunakan tandas bersih yang dilengkapi dengan
segala alatan pengurusan yang sewajarnya ada dalam sesebuah tandas, program ini
juga telah berjaya menetapkan etika dan adab pengggunaan tandas yang betul
dalam kalangan warga dan tetamu yang bertandang.
No comments:
Post a Comment