Saturday, May 04, 2024

Pendidikan Holistik; Tujauan dan Kepentinganya Kepada Pendidikan.

Pendidikan Holistik:

Holistik adalah kata sifat yang menunjukkan bahawa sesuatu itu relatif atau tergolong dalam holisme. Ia terbentuk dari istilah Yunani ὅλος ( hólos , yang dalam bahasa Sepanyol bermaksud ' total ', ' all', 'keseluruhan' ). Holisme adalah konsep yang diciptakan pada tahun 1926 oleh Jan Christiaan Smuts  (Smuts, 1952) yang menggambarkannya sebagai "kecenderungan alam untuk menggunakan evolusi kreatif untuk membentuk keseluruhan yang lebih besar daripada jumlah bahagiannya." Istilah holistik muncul dalam pelbagai bidang seperti falsafah, biologi, psikologi atau pendidikan. Beberapa perkataan dan istilah yang kadang-kadang digunakan dengan makna yang serupa boleh menjadi 'sistemik', 'global' dan 'bersama'. 

Secara umum, holistik menunjukkan bahawa sistem dan sifatnya dianalisis secara keseluruhan, secara global dan bersepadu, kerana dari sudut ini operasinya hanya dapat difahami dengan cara ini dan bukan hanya sebagai jumlah sederhana daripada bahagian. Holistik biasanya diterapkan pada istilah seperti pendekatan, pemikiran, paradigma, pendekatan, konsep atau program yang bermaksud bahawa visi yang tidak terpadu dan lengkap digunakan dalam analisis suatu realiti.  

Justeru itu dalam konteks Pendidikan Holistik, ia merujuk kepada suatu metode pendidikan yang membangun manusia secara keseluruhan dan utuh dengan mengembangkan semua potensi manusia yang mencakup potensi sosial-emosi, potensi intelektual, potensi moral atau karakter, kreativiti, dan spiritual. Pendidikan holistik adalah gerakan yang agak baru yang dikembangkan pada tahun 1980-an untuk mengatasi struktur pembelajaran AS yang ada yang dianggap mekanistik,. Walau bagaimanapun, teori mendidik berdasarkan pengalaman menyeluruh seseorang murid itu sebenarnya  berakar pada konsep pengajaran kuno, termasuk konsep pembelajaran dalam tradisi Greek dan budaya dalam ketamadunan manusia yang awal, yang kemudiannya berkembang merentasi masa dalam abad yang lalu. 

Beberapa pendekatan yang berbeza berdasarkan pendidikan orang-orang memperoleh kekuatan pada abad ke-20, termasuk falsafah pertumbuhan motivasi diri Maria Montessori dan teknik pembelajaran pengalaman Rudolf Steiner dan Emil Molt's Waldorf. Pendidikan holistik ialah falsafah pendidikan berdasarkan premis bahawa setiap orang mencari identiti, makna, dan tujuan hidup melalui hubungan dengan masyarakat, dengan alam semula jadi, dan kepada nilai-nilai kerohanian seperti belas kasihan dan keamanan. Istilah pendidikan holistik sering digunakan untuk merujuk kepada jenis pendidikan alternatif yang lebih demokratik dan humanistik. Robin Ann Martin (2003) menghuraikan perkara ini dengan lebih lanjut dengan menyatakan, “Pada peringkat yang paling umum, apa yang membezakan pendidikan holistik daripada bentuk pendidikan lain ialah matlamatnya, perhatiannya kepada pembelajaran pengalaman, dan kepentingan yang diletakkan pada perhubungan dan nilai kemanusiaan utama. dalam persekitaran pembelajaran.”

Tujuan pendidikan holistik adalah untuk membentuk manusia holistik. Sedangkan manusia holistik adalah manusia yang mampu mengembangkan seluruh potensi yang ada dalam dirinya. Pendidikan holistik merupakan suatu metode pendidikan yang membangun manusia secara keseluruhan dan utuh dengan mengembangkan semua potensi yang mencakup potensi sosial-emosi, potensi intelektual, potensi moral atau karakter, kreativiti dan spiritual.(Megawangi, 2005). Tujuan pendidikan holistik adalah untuk menyediakan pelajar menghadapi cabaran hidup serta akademik. Pendidikan holistik percaya adalah penting untuk golongan muda belajar:

  • Tentang diri mereka sendiri.
  • Mengenai hubungan yang sihat dan tingkah laku pro-sosial.
  • Pembangunan sosial.
  • Perkembangan emosi.
  • Ketahanan.
  • Untuk melihat keindahan, merasa kagum, mengalami transendensi, dan menghargai beberapa rasa "kebenaran".

Pendidikan holistik adalah berdasarkan falsafah pembelajaran yang membawa beberapa faedah kepada murid, guru, sekolah dan komuniti. Murid diberi kuasa untuk meningkatkan hasil pendidikan mereka dan memperoleh kemahiran hidup yang diperlukan untuk menempuh kerjaya profesional yang berjaya. Matlamat pendidikan holistik adalah untuk memupuk sifat-sifat fizikal, emosi, moral, psikologi dan rohani murid yang sedang berkembang.  

Melayan seluruh murid bermakna menyediakan peluang yang diperibadikan kepada kemahiran dan perasaan murid. Pelajaran dijalankan dalam persekitaran yang selamat dan menyokong yang membolehkan murid menggunakan kekuatan individu mereka. Guru mesti bersedia untuk memupuk murid yang mempunyai tahap pendidikan dan keupayaan pembelajaran yang berbeza-beza. Walaupun pendidikan holistik dipandu oleh satu falsafah yang menyeluruh, guru boleh menggunakan beberapa kaedah dan strategi untuk mewujudkan budaya pembelajaran holistik. 

Berdasarkan kepada bacaan saya, mendapati terdapat beberapa kepentingan utama mengapa pendekatan pendidikan Holistik perlu diberikan penekanan dalam pendekatan pembelajaran si sekolah, antaranya dapat saya rumuskan seperti yang berikut; 

1) Peningkatan Pencapaian Akademik: Pendekatan pendidikan holistik boleh meningkatkan pencapaian akademik semua murid, tanpa mengira latar belakang dan keadaan, dengan memenuhi gaya pembelajaran individu dan menyediakan persekitaran pembelajaran yang menyokong. Kapasiti otak murid meningkat apabila mereka berasa selamat daripada segi fizikal dan emosi serta berhubung dengan orang lain. 

2) Kesejahteraan Mental dan Emosi yang Dipertingkatkan: Dalam persekitaran yang menyokong, di mana pembelajaran sosial dan emosi ditekankan bersama-sama dengan ahli akademik, murid mempunyai peluang yang lebih baik untuk muncul dengan kesedaran diri, keyakinan dan rasa tanggungjawab sosial. 

3) Peningkatan Keupayaan Menyelesaikan Masalah: Murid yang ditugaskan untuk menyelesaikan masalah dunia sebenar yang wujud dalam komuniti mereka muncul dengan kemahiran pemikiran kritis yang kuat. Projek praktikal ini memberi murid kemahiran yang akan digunakan pada kerjaya dewasa mereka, seperti cara mengumpul, menganalisis dan melaporkan data serta cara bekerjasama dengan orang lain. 

4) Mengurangkan Kesan Ketidaksamaan: Dengan menekankan konsep pembelajaran bersepadu, pendekatan seluruh murid terhadap pendidikan telah ditunjukkan dapat mengurangkan kesan psikologi isu seperti keganasan, penderaan atau kemiskinan terhadap pencapaian akademik.  

Kita tidak mahu melahirkan sebuah generasi yang mana kemampuan intelektualnya berkembang jauh melebihi sikap dan keterampilannya. Manusia yang mampu mengembangkan seluruh potensinya merupakan manusia yang holistik, iaitu manusia pembelajar sejati yang selalu menyedari bahawa dirinya merupakan bagian dari sebuah sistem kehidupan yang luas, sehingga selalu ingin memberikan kontribusi positif dan terbaik kepada lingkungannya.  

Pendidikan holistik membantu murid dengan bekerja mengikut rentak mereka, kerana murid yang berbeza mempunyai tahap, kelajuan dan gaya pembelajaran yang berbeza. Di samping itu, aktiviti berkumpulan, permainan, pengucapan awam dan aktiviti kokurikulum akan membantu menggalakkan kemahiran komunikasi dan keyakinan yang lebih baik dalam diri murid. Pendidikan holistik bukan sahaja membangunkan murid dari segi akademik, anak murid kita juga akan dididik untuk menghadapi cabaran, membangunkan daya tahan, menghargai perhubungan dan membina kekuatan mereka untuk menyediakan mereka untuk terus hidup dalam dunia moden ini. Sekiranya generasi ini dapat kita hasilkan daripada air tangan kita, percayalah bahawa kita menjadi adiwira guru sebagaimana yang dihasratkan dalam Falsafah Pendidikan Negara dan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. 


No comments:

Artikel Popular