Sunday, February 27, 2011

Majlis Ikrar dan Aku Janji PMR 2011


Kecemerlangan akademik sesebuah sekolah bergantung kepada usaha dan kerjasama murid-murid, guru-guru dan ibu bapa yang mengembeling tenaga tanpa mengenal jemu dan putus asa. Sesungguhnya pencapaian ini tidak berlaku secara kebetulan atau bergantung kepada nasib semata-mata.


En Anuar Jais, Timbalan PPD Kulaijaya
sedang menyampaikan ucapan
Bagi menguatkan iltizam dan komitmen seluruh warga SMK Kulai Besar, pihak sekolah telah mengambil inisiatif melaksanakan Program Ikrar dan Aku Janji PMR pada Jumaat, 25 Febuari 2011 bertempat di perkarangan kantin sekolah.

Majlis yang dimulakan pada jam 8.00 pagi telah dirasmikan oleh En Anuar bin Jais, Timbalan PPD, PPD Kulaijaya. Turut hadir pada majlis tersebut ialah En Syamsol Kamal, Naib Yang Dipertua PIBG, Pengetua, Penolong-penolong Kanan, Guru Kanan dan guru-guru tingkatan 3.

Program ini diadakan oleh pihak sekolah adalah sebagai satu strategi untuk membugar semangat murid agar mereka didorong untuk mencipta kecemerlangan secara sedar dan berfokus. Seramai 420 murid akan mendaftar sebagai Calon PMR 2011 terlibat dalam program ini.
Majlis ini diharapkan dapat menyuntik semangat calon-calon PMR untuk berusaha dengan lebih gigih bagi memastikan kejayaan dalam PMR. Selain daripada itu program ini juga diharapkan dapat;

 Menetapkan sasaran pencapaian akademik sekolah bagi tahun 2011.
 Meningkatkan kesedaran murid-murid, ibu bapa/penjaga dan pendidik
    supaya lebih berfokus kepada peranan dan tanggungjawab dalam usaha
    memastikan hasrat sekolah terlaksana.
 Menerap budaya kerja cemerlang di kalangan warga sekolah bagi
    mencipta kejayaan yang gemilang.
 Mencipta iklim pengajaran dan pembelajaran yang lebih berfokus ke arah
    peningkatan pencapaian akademik.

Pada tahun 2011 SMK Kulai Besar memasang impian yang amat besar iaitu mahu mencipta sejarah, bukan sekadar mahu mencatat pencapaian terbaik dari segi peratusan dan GPS malah turut mensasarkan tempat ke 8 dalam senarai sekolah di daerah Kulaijaya.

Bagi merealisasikan hasrat ini, maka bagi tahun 2011 SMK Kulai Besar mensasarkan pencapaian 61.15% menguasai, Gred Purata Sekolah 2.95 dan Bilangan Calon Cemerlang 21 orang (5.04%). Perincian bagi mata pelajaran boleh diakses menerusi capaian assafii.com.


No comments:

Artikel Popular