Artikel ini ditulis bagi memenuhi permintaan rakan PGB yang masih belum jelas mengenai Suara Guru sebagai satu strategi dalam penambahbaikan sekolah.
Dalam pendidikan, suara guru merujuk kepada nilai,
pendapat, kepercayaan, perspektif, kepakaran, dan latar belakang budaya para
guru yang bekerja di sebuah sekolah, yang meliputi kesatuan guru, organisasi
profesional, dan entiti lain yang merujuk kepada para guru. Sebagai falsafah dan strategi peningkatan sekolah,
konsep suara guru dalam pendidikan telah berkembang semakin popular dalam
beberapa dekad kebelakangan ini.
Secara umum, suara guru dapat dilihat sebagai
alternatif kepada lebih banyak bentuk hierarki pentadbiran atau keputusan di mana pentadbir sekolah boleh membuat keputusan sepihak dengan
sedikit atau tidak ada input dari warga guru. Suara guru juga berasaskan kepercayaan atau
pengiktirafan bahawa sekolah akan menjadi lebih berjaya-contohnya, guru-guru
akan lebih berkesan dan profesional dipenuhi, murid akan belajar dan mencapai
lebih banyak kemajuan, dan ibu bapa akan merasa lebih meyakini sekolah dan
banyak lagi akan terlibat dalam pembelajaran murid jika pemimpin sekolah
mempertimbangkan dan bertindak berdasarkan nilai, pendapat, kepercayaan,
kepakaran, dan perspektif para guru di sekolah.
Walaupun tahap pengajaran dan penilaian guru boleh
berbeza-beza dari sekolah ke sekolah, pendidik semakin banyak yang melibatkan
suara guru dalam membuat keputusan kepimpinan sekolah dan pentadbiran, arahan,
kurikulum, dan perkembangan profesional yang berkaitan. Pada waktu ini, telah menjadi satu perkara biasa di
mana kepimpinan sekolah lebih terbuka dan guru semakin ramai dilibatkan dalam
membuat keputusan kepimpinan sekolah, dan pentadbir lebih cenderung untuk
meminta dan bertindak terhadap kebimbangan dan pandangan guru.
Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, peranan guru
dalam kepimpinan dan membuat keputusan pengajaran telah diperluas dan di
pelbagaikan, dan strategi tadbir urus alternatif, seperti kepimpinan bersama
(shared leadership) dan kepimpinan sepasukan (leadership teams), menjadi lebih
diamalkan di sekolah-sekolah di negara ini khususnya yang terlibat dalam
program TS25.
Bagaimana Meningkatkan Suara Guru
Jadi, bagaimana kita memastikan lebih banyak
pendidik kita mempunyai suara dalam membuat keputusan?
Ia bermula dengan budaya sekolah. Kedua-dua guru
dan pentadbir harus rela bergerak melepasi halangan mentaliti yang tertutup dan
mentaliti untuk saling mencabar untuk tunjuk kuasa dan pengaruh. Kedua-dua
pihak juga harus bersedia memberikan waktu yang diperlukan untuk membina
hubungan dan kepercayaan yang akan membolehkan pendidik merasa aman dalam
menyuarakan pendapat, manakala pentadbir merasa kawalan perkongsian kuasa
kawalan yang selesa.
Kaedah Tiga Langkah
Sebagai tambahan Russell Quaglia, presiden dan
pengasas Quaglia Institute for Student Aspirations, dan Lisa Lande, pengarah
eksekutif Teacher Voice and Aspirations International Center baru-baru ini
mencadangkan tiga langkah yang boleh diambil oleh pemimpin sekolah dan daerah
untuk memastikan suara guru diwakili dalam membuat keputusan:
1) Dengar (Listen):
Dapatkan pendapat semua guru secara kerap (regular
basis) dan bukan hanya semasa mesyuarat kakitangan atau tinjauan tahunan; dan
pastikan anda bukan sahaja memberi perhatian kepada kumpulan guru yang paling
lantang atau bercakap paling kerap. Anda juga menyediakan alternatif bagi
membolehkan ruang yang lebih banyak kepada guru-guru untuk berkomunikasi secara
bersemuka.
Sebagai contoh, sediakan dokumen Google untuk
penyelesaian brainstorming untuk sesuatu perkara atau isu tertentu. Secara
peribadi undang individu yang suaranya cenderung hilang atau guru yang senyap
untuk menyertai perbualan. Jangan tunggu guru datang kepada anda, dan jangan
kenal pasti hanya beberapa guru sebagai mewakil kepada semua kakitangan.
2. Belajar ( Learn):
Bersedia untuk belajar dari orang lain dan
perluaskan zon selesa anda. Percayalah kepada guru anda, dan bersedia mengambil
idea yang berbeza daripada idea anda sendiri. Jangan menolak pendapat
guru-guru, sama ada kerana anda tidak bersetuju dengan pendapat mereka
atau kerana anda tidak faham dengan idea yang lontarkan, bertanyalah dan
jangan takut untuk bertanya.
3. Memimpin (Lead):
Anda perlu kurangkan gaya kepimpinan yang sering memberikan arahan kepada guru dan sebaliknya berikan lebih banyak masa dan peluang kepada guru-guru untuk memberikan idea terbaik tentang bagaimana mereka boleh bekerja.
Sediakan sokongan kepada guru dan berikan masa secukupnya yang mereka perlukan untuk berjaya sama ada di dalam kelas atau berkaitan kepimpinan. Wujudkan peluang bagi membolehkan mereka menunjukkan kepimpinan dan minta mereka untuk berkongsi input dan menghasilkan penyelesaian kepada isu-isu berkaitan guru, pembelajaran dan kepimpinan.
Sebagai rumusannya berikut adalah sebahagian
panduan bagaimana kepimpinan di sekolah boleh mengaktifkan penglibatan guru
dalam memberikan idea pandangan dan suara mereka untuk kecemerlangan
pembelajaran murid di sekolah;
- Guru memainkan peranan yang lebih aktif dalam membuat keputusan berkaitan pengajaran, termasuk dalam menyediakan ketetapan kurikulum sekolah dan pentaksiran (khususnya PBD), dan pemilihan bahan pengajaran, teknologi pembelajaran, dan sumber pendidikan lain.
- Guru diberi ruang memberikan pandangan mereka mengenai penilaian prestasi, termasuk kriteria yang digunakan untuk menentukan guru yang berkesan.
- Guru juga boleh dilibatkan dalam memilih jenis pembangunan profesional dan latihan yang ditawarkan oleh sekolah atau daerah, termasuk bentuk pembangunan profesional yang dipimpin oleh guru seperti komuniti pembelajaran profesional.
- Guru diberi galakkan berkongsi pendapat mereka dengan khalayak yang lebih besar dengan memberi ruang melibatkan mereka jawatan kuasa di peringkat daerah, negara, atau negara; dengan menulis buku, blog, atau editorial akhbar; atau dengan mengambil peranan kepimpinan dalam kesatuan atau persatuan profesional, seperti organisasi keanggotaan untuk guru dalam bidang subjek tertentu.
Source:
1) The
Glossary of Education Reform, 2014,
http://edglossary.org/teacher-voice/ LAST UPDATED: 12.20.13 retrieved Feb 5, 2017
2) Edutopia
- https://www.edutopia.org/blog/increasing-teacher-voice-decision-making-anne-obrien, posted
No comments:
Post a Comment