Saturday, September 11, 2010

Teks Ucapan : Kem Bijak Solat 2009

UCAPAN PADA MAJLIS PENUTUPAN RASMI
KEM BIJAK SOLAT, SMK KULAI BESAR

AHAD,26 JULAI 2009
SURAU IBNU SINA, JALAN MERAK, BANDAR PUTRA

أَشْهَدُ أَنْ لاَّ اِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ.
وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ.
أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوا اللهَ وَأُوصِيكُمْ وَنَفْسِي بِتَقْوَى اللهِ
فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُونَ.

1. Terima Kasih kepada pengacara majlis

2. Yang Berbahagia ............
Yang Berusaha .................
Yang Dihormati ......................

3. Saya mengucapkan penuh kesyukuran kerana dapat meluangkan masa bersama dengan hadirin sekelian , pada majlis yang diberkati pada tempat yang dirahmati iaitu dalam Majlis Penutupan Kem Solat SMK Kulai Besar pada pagi ini. Saya menyampaikan salam daripada Tuan Pengetua Hjh. Zubaidah binti Endot yang tidak dapat hadir bersama hadirin pada hari ini.

4. Sidang hadirin yang berbahagia.Pada kesempatan ini saya merakamkan penghargaan kepada En Mohd Azam bin Anuar yang sudi meluangkan masa untuk hadir pada pagi ini. Saya mengucapkan terima kasih kepada AJK Ahli Khariah Surau Ibn Sina, yang telah memberi sumbangan sehingga kita berpeluang sekali mengadakan Kem Solat ini. Kali pertama kita laksanakan pada 25 Mac 2007. Saya juga mengucapkan terima kasih kepada para fasilitator yang pada pandangan saya telah berjaya melaksanakan program ini dengan usha yang penuh dedikasi dan pengisan modul yang amat berkesan.

5. Sesungguhnya program ini adalah satu usaha yang amat murni dan mulia. Oleh itu semua peserta kem perlulah bersyukur kerana dari seramai lebih 800 murid Islam hanya anda yang terpilih untuk mengikuti kem ini. Oleh itu segala pengisian program yang telah diberi perlulah dijadikan sebagai pegangan hidup dan pedoman untuk tidak melakukan perkara-perkara yang bercanggah dengan agama dan berazamlah untuk mendisiplinkan diri dalam melaksankan ibadah solat.

6. Semua murid yang dikashi sekalian, saya berkesempatan untuk mengikuti beberapa sesi dalam kem ini, dan saya mengetahui ada di kalangan murid yang telah jauh tegelincir dari landasan kehidupan sebagai muslim. Saya berharap kepada murid yang telah membuat pengakuan pada sesi muhasabah diri...bertaubatlah, menyesali dan azam tidak mengulangi. Kegagalan seseorang itu bukanlah kerana dosa yang dilakukannya tetapi kegagalan yang sebenar ialah apabila tidak insaf dan berusaha untuk memperbaiki diri setalah melakukan dosa/ kesalahan

7. Hidup ini adalah satu matematik; Ada perkara yang perlu kita tambah, ditolak, didarab dan dibahagi. Perkara yang perlu ditambah ialah ilmu, amalan dan ibdadah sesuai dengan tuntutan agama. Perkara yang perlu dikurangkan ialah kelemahan-kelamahan kita, sifat malas suka kepada hiburan, lalai dan bersantai-santai dengan mengabaikan tanggjawab kita sebagai rakan, anak, murid. Perkara yang perlu dibahagi ialah masa. Dalam sehari 24 jam kita sepatutnya menggunakan mengikut kesesuaian usia. Sebagai seorang remaja anda perlulah bijak membahagi masa untuk beribadat, belajar, bermain, berehat, beristirahat hendaklah diseimbangkan. Perkara yang melekakan seperti bersosial apatahlagi bermaksiat perlu dihindarkan. Akhir sekali perkara yang perlu didarab ialah usaha dan tindakan kita khususnya untuk berubah kepada insan yang lebih baik. Ilmu dan amal tanpa usaha = 0

8. Sebagai seorang insan kita perlu sedar bahawa wujud tiga entiti pada manusia yang memerlukan keperluan yang berbeza-beza iaitu Fizikal, Akal dan Roh. Dalam aspek fizikal keperluan timbul untuk makan apabila kita lapar, tidur apabila mengantuk, tidur apabila mengantuk. Bagi entiti akal kita perlukan ilmu apabila kita merasakan kita tidak tahu dalam kebanyakan perkara. Kita perlu cari ilmu, membaca, belajar, bertanya. Akhir sekali roh keperluan untuk iman, amal dan ehsan terangkum dalam ibadat khusus atau am.

9. Sidang hadirin sekelian, pada kesempatan ini sekali lagi saya merakamkan ucapan ribuan terima kasih kepada Jawatankuasa Surau Ibnu Sina yang telah membiayai Kem Solat ini. Terima kasih juga saya ucapkan kepada para fasilitator yang sudi melapangkan masa untuk menjayakan program ini. Syabas tahniah dan terima kasih kepada AJK program dan guru-guru yang telah bertugas sepanjang kem ini. Semoga Allah sahaja yang akan membalas segala pengorbanan semua pihak.

10. Tidak lupa kepada anak-anak sekelian, syabas dan tahniah kerana selama 3 hari 2 malam ini anda telah berjaya mengikuti Kem Ini, satu pengalaman yang amat berharga untuk dibawa pulang sebagai bekal untuk menjadi seorang muslim yang bertaqwa.

11. Sekian terima kasih.



AZMAN BIN SAFII,
PENOLONG KANAN,
SMK KULAI BESAR,
KULAIJAYA, JOHOR.

No comments:

Artikel Popular