Saturday, September 11, 2010

Teks Ucapan : Perhimpunan Mingguan 16 November 2009

UCAPAN PERHIMPUNAN RASMI MINGGUAN
SMK KULAI BESAR

ISNIN,16/11/2009

OLEH
AZMAN BIN SAFII
PENOLONG KANAN PENTADBIRAN

1 Assalamualaikum wkt dan salam Sejahtera, Salam Perpaduan Salam Satu Malaysia dan Salam Raya

2 Kata alu-aluan : PK HEM –En Wong Kim Fah, PKKK –En Mohd Tahir Ismail, GKMP, Guru dan Murid

3 Terima kasih kepada pengacara majlis, guru bertugas.

4 Bersama-samalah kita melafazkan kesyukuran ke hadrat Ilahi dengan nikmat dan kurniaannya kepada kita pada hari ini. Kerana dengan nikmat dan kurniaannya itulah membolehkan kita terus berada di sini...guru mengajar dan murid terus belajar. Hari-berganti hari, minggu-beralih minggu dan kini kita berada pada minggu terakhir sesi persekolahan 2009.

5 Cuba anda fikir dan kenangkan sejenak apakah yang telah anda peroleh sepanjang 192 hari/ setahun anda ke sekolah. Kalau orang berniaga sudah tentu pada masa ini mereka akan mengira berapa keuntungan atau rugi, ahli silat akan menguji adakah ilmu persilatan tok gurunya menjadi atau tidak. Namun bagi anda sebagai seorang murid perkara yang perlu dilihat ialah bagaimana pencapaian kamu dalam peperiksaan, sahsiah dan kokurikulum. Semak apakah pencapaian anda dalam ketiga-tiga bidang tersebut telah mencapai sasaran anda? Apakah sumbangan anda kepada sekolah.

6 Pelajar yang bijak dan mempunyai matlamat sudah tentu dapat menjawab persoalan tersebut dengan mudah. Amat malang sekali kalu anda sendiri tak tahu apa-apa hasil yang anda dapat bertambah malang pula kalau anda tahu anda hanya menjadi beban kepada pihak sekolah.

7 Namun pastinya hari-hari yang lalu itu telah menjadi sejarah dan kenangan dan telah pun berlalu, pada hari ini adalah satu kurnia untuk kita mengkaji balik pencapaian kita untuk dijadikan iktibar dan pedoman buat bekal pada masa hadapan yang penuh dengan harapan.

8 Saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada murid-murid yang telah berjasa dan memberi sumbangan bermakna kepada pihak sekolah dalam pelbagai bidang. Pencapaian anda dalam peperiksaan dan pencapaian dalam kokurikulum pada tahun ini memperlihatkan peningkatan. Tahniah juga kepada murid-murid yang telah memberi sumbangan kepada pihak sekolah dari segi pematuhan terhadap disiplin dan peraturan sekolah. Petunjuknya mudah, sekiranya anda tidak pernah menerima tindakan de merit, dan melakukan perkara-perkara yang bercanggah dengan peraturan sekolah maka anda sebenarnya telah memberi sumbangan kepada sekolah.

9 Kepada murid-murid yang pernah diambil tindakan disiplin, pernah digantung atau dibuang sekolah anda masih berpeluang untuk menebus kesilapan itu dengan cara menjadikan hari ini sebagai titik perubahan kepada diri anda. Kesilapan adalah perkara biasa dalam hidup dan bukan bermakna kegagalan dalam hidup anda tetapi kegagalan yang sebenarnya ialah apabila anda tidak mahu mengubah sikap dari kesilapan yang pernah dilakukan.

10 Bagi calon SPM kami tunjukkanlah imej positif dan imej kejayaan dalam minda anda dengan berkawan dengan pelajar-pelajar yang bersemangat untuk berjaya, anda juga boleh kekalkan imej positif dengan menjauhkan diri daripada pelajar-pelajar yang bersifat negatif, malas, tidak berdisiplin dan tidak mementingkan pelajaran mereka sepanjang tempoh peperiksaan berlangsung.

11 En Hilman akan menyerahkan kepada saya senarai murid tingkatan 5 yang paling bermasalah, dan saya akan berjumpa kumpulan murid ini dalam tempoh terdekat sebagai satu alternatif terakhir menjelang peperiksaan. Sekiranya alternatif ini tidak anda patuhi jangan salahkan sekolah sekiranya anda gagal untuk menjadi orang yang berguna kepada masyarakat setelah anda tamat persekolahan nanti.

12 Sesuatu peristiwa kadangkalanya memberi keinsafan kepada kita. Oleh itu jadikanlah kesilapan anda sebagai sesuatu yang memberi pengajaran kepada anda, kerana anda boleh melakukannya... Sylvester Stallone yang terkenal dengan filem Rocky dan Rambo tidak mempunyai nasib yang baik semasa zaman kanak-kanaknya. Ibunya daif dan dia dilahirkan di tangga sekolahnya. Semasa lahir urat saraf pada mukanya tercedera menyebabkan bahagian kanan mukanya menjadi lumpuh. Tetapi keazamannya untuk menjadi pelakon terkenal telah mengubah kehidupannya walaupun pernah gagal dalam ujian.

13 Sekian terima kasih .

AZMAN BIN SAFII
PENOLONG KANAN PENTADBIRAN
SMK KULAI BESAR

No comments:

Artikel Popular